6 mei 2025, 18:13:21

Wat op geelwang?

Gestart door Sander, 13 juni 2004, 01:44:38

« vorige - volgende »

Sander

hello

Zoals jullie mss al weten heb ik dus een cinnamon gepareld geelwang pop gekweekt, maar nu vroeg ik me af welke mutatie ik erop kan zetten zodat ik weer geelwangen krijg. Ik weet dat het met een gewone wildkleur man lukt, maar ik vroeg me af of het met andere mutaties ook lukt!

groetjes
sander

Karin

13 juni 2004, 04:11:20 #1 Last Edit: 13 juni 2004, 04:11:36 by kazoo
Ligt eraan of het een dominant geelwang of een geslachtsgebonden geelwang is. Bij een dominant geelwang maakt het niet uit wat je erbij zet, bij een geslachtsgebonden geelwang moet het wel een man zijn die het is. Ik weet niet veel van deze mutatie, maar probeer eens hier te kijken :
http://www.kirstenmunson.com/cockatiels/yellowcheek.html
Hou er wel rekening mee dat geelwangen zelf niet goed broeden en je dus wel een pleegkoppel moet hebben voor de eitjes !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hoi

moet je ook een kweekkoppel hebben als er maar 1 van de t wee geelwang is? Volgens mij gaan die toch wel de eitjes uitbroeden? Of niet?

SDC:D

Inger m

Hoi,
Ik heb wat gemist denk ik  :( Want ik kan nergens wat terugvinden over je geelwang...Maar ik ben benieuwd...waar heb je die uitgekweekt? Hoe zien de oudervogels eruit?
Heb je foto's?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Sander

Hello

Ik heb de geelwang gekweekt uit een koppel wildkleur/gepareld x wildkleur. Maar de kweker van de man had me niet verteld dat ie ook kanssplit was voor geelwang ;D
Was dus wel een grote verrassing toen ik die geelwang zag in hun nest :D

groetjes
sander

Karin

Hoi Stijn,

Als één van beide ouders al geelwang is zal die alvast niet goed broeden. En het is onmogelijk voor de andere partner om 24 uur per dag te broeden en alle jongen alleen groot te brengen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

daan

Hoi hoi,

Ik zou wel eens een foto willen zien van je geelwang ik ben erg benieuwd. Nog nooit gezien.

Groetjes daan

Paul

14 juni 2004, 05:27:41 #7 Last Edit: 14 juni 2004, 05:30:04 by Paul
CitaatEn het is onmogelijk voor de andere partner om 24 uur per dag te broeden en alle jongen alleen groot te brengen.

Groetjes, Karin.

Hoi Karin,

Ik geef toe dat het wel zwaar voor de ouder die alleen broed zal zijn maar niet onmogelijk hoor.
De pop zal er toch afgaan om te eten en te drinken en om af en toe even wat te laten vallen dan.
Ik heb zat nestjes gehad waar de pop 99% van de tijd broedde en de man er soms alleen maar naast ging zitten en dat ging prima.
Ook had ik een man die vanaf 3 weken de jongen alleen zelf voerde omdat de pop plukte maar voeren is misschien toch minder erg dan 24 uur per dag broeden natuurlijk.
De geelwang van Sander komt uit wildkleur/geparelde ouders met split voor geelmasker en die ouders broeden wel goed.
Je hebt dus ook grote kans dat de geelmasker van Sander ook zelf goed broed omdat ie niet uit echte geelmasker ouders komt.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Hangt het broedgedrag niet af van de mutatie zelf? Dus dan hangt het ervanaf waar het probleem ligt en niet zozeer wat de ouders zijn. Een geelwang is tenslotte een geelwang... En als het probleem ergens in de genen van de mutatie ligt (ik heb geen idee...) dan is het nog maar afwachten of deze beter zal broeden.

Een valk kan mss wel alleen broeden, maar dat betekent dat één van de twee een slechte oudervogel is en naar mijn mening is broedzorg een belangrijk kenmerk van goede kweekvogels en zal er met dit soort vogels niet gekweekt moeten worden.

gr Inger
problem.

Paul

Hoi Inger,

Bij geelwangen zal door het kweken een foutje zijn meegekomen zodat ze de eieren niet goed uitbroeden.
Je kan door het kweken via split misschien dat foutje er weer uitkweken.
Pas was er iemand op het forum die had ook twee geelwangen die gewoon de eieren uitbroedde alleen voedde die de jongen niet goed op na een of twee weken.
Dat is dus wel een stapje verder en misschien als je geelwangen kweekt via split dat dan ook hed broedgedrag weer verbeterd.
Volgens mij moet dat wel mogelijk zijn.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Als het idd mogelijk is het gedrag eruit te kweken op die manier zou dat mooi zijn! Maar zolang kwekers ook pleegouders blijven inzetten, zal dat gedrag er niet uitgekweekt kunnen worden.
Het is dan belangrijk te weten waar het probleem ligt en mss is het toeval dat het bij geelwangen voorkomt of ligt het juist wel aan de mutatie.

gr inger
problem.

Cwazi

CitaatHet is dan belangrijk te weten waar het probleem ligt en mss is het toeval dat het bij geelwangen voorkomt of ligt het juist wel aan de mutatie.

gr inger

Als het zo bekend is, zal het geen toeval meer zijn. In dit geval lijkt het er op dat de geelwang een erfelijke afwijking heeft met als uiterlijk kenmerk de gele wangen. Nu is elke mutatie een afwijking en indien niet soms erfelijk hadden we al die verschillende soorten/rassen niet... Reden te meer er voorzichtig mee om te springen. Je hebt ook honden die zonder hulp van de DA geen nestje meer kunnen baren, persoonlijk vind ik dan dat hiermee genoeg bewezen is dat een dergelijk ras geen bestaansrecht zou moeten hebben.  :-/

Inger m

Hoi Cwazi,
Ben ik het volledig met je eens! Helaas komen bij sommige hondenrassen dermate veel genetische afwijkingen voor, dat ik het schandalig vind dat daarmee gefokt wordt! Veel mensen gaan echter voor het uiterlijk.... :-/

Ik denk ook wel dat geelwang en slechte broedzorg een relatie met elkaar hebben, juist ook omdat dat in veel omringende landen ook gemeld zou worden. Het kan natuurlijk zijn dat dit allemaal toch wel indirect aan elkaar verwant is en dat het in andere geelwang stammen minder voorkomt? Ik weet niet hoe het bv. in Amerika daarmee zit?

gr Inger
problem.

Sander

Hello

Ik wist dus helemaal niet dat geelwangen slechte broeders zijn, maar ik zal het toch proberen. Niet alle geelwangen zijn immers slechte broeders. Ik ben nu op zoek naar een man die split of kanssplit is voor geelwang. Hopelijk vind ik er een en maken ze probleemloos een nestje...
Met het jong gaat alles goed. Deze week zal ie wss uitvliegen. Ik zal haar wss ook meedoen naar m'n allereerste tt in december, samen met een halsband. Zo kan ik eens kijken of het een goeie vogel is of niet.

groetjes
sander

Karin

Hoi Inger,

In Amerika worden vaak de eieren van geelwangen in broedmachines uitgebroed en volledig met de hand groot gebracht zodat hun " dure valkjes " zo´n groot mogelijke kans hebben om te overleven. Maar sommige gebruiken ook pleegouders.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves