7 mei 2025, 18:18:50

PEPPIE!!!!!!!!!

Gestart door marianca., 5 juni 2004, 15:13:56

« vorige - volgende »

marianca.

Hallo,

Ik kwam net onder en zie peppie raar zitten.Ze puft wat,hijgt niet..rugje bol en laat vleugels hangen.Tot mijn schrik zie ik een eitje op de boedem van de kooi liggen,stuk.Ohh wat moet ik doen,,,wat heeft ze nu.Moet ik het broedblok aan de nieuwe kooi hangen.Is haar 2de eitje sinds de jonkies

marianca

Oene

Ik denk dat je het beestje even zijn tijd moet geven.. t zal niet makkelijk voor haar zijn om een eitje te leggen.. en dat het eitje kapot is, is jammer maar helaas...

2de mogelijkheid kan zijn dat ze nog een eitje heeft die ze er niet uit kan krijgen.. gebeurt wel vaker wat je dan moet doen kun je hier ook ergens op de site lezen...

Succes!

Groetjes Oene

Theetje

Hoi Marianca,

He meid, dat is rot wakker worden zo.
Misschien had je valkje het eitje net gelegd en zat ze daar nog van bij te komen. Dokus van mij is ook altijd een uur aan het napuffen na het leggen van een ei.

Hoe oud is het vorige nestje van je valkjes nu? Ze zijn al uitgevlogen anders had je het broedblok nog wel hangen. Als dat het eerste nestje van dit jaar was en je valkjes zijn in een goede conditie zou ik ze nog een ronde laten broeden. Dat moeten ze in principe wel aan kunnen. Tenzij ze al twee nestjes gehad hebben dit seizoen want dan wordt het wel erg veel. En ze mogen dan uiteraard niet al te jong zijn. Ik denk dat ze wel zal blijven leggen nu. Ze zit al in de cyclus. Hou je valkje in ieder geval wel even in de gaten vandaag. Als ze tot gisteravond nog tierig was zou ik zeggen dat het niet echt legnood is geweest maar dat ze het ei gewoon vanaf een stok heeft gelegd en naar beneden heeft laten vallen. Uiteraard overleeft een eitje dat niet.
Ik zou even kijken hoe ze vandaag is. Knapt ze weer wat op straks of blijft ze hijgerig en bol zitten. Dan is er namelijk iets niet in orde. Maar als het gaandeweg de dag weer opknapt zou ik zelf het nestkastje teruggeven.

Sterkte ermee.

Groetjes

Theetje

marianca.

Hallo oene,

Bedankt voor je reactie.Gaat al iets beter met haar..ik schrok echt.Ik dacht net ook.is eigenlijk een bevalling he.Dat er een eitje vastzit denk ik niet.Ze heeft nu jongen van bijna 5 weken en ik heb ze allemaal verplaats naar grotere kooi.Ze had in het broedblok nog een eitje gelegd en gister zijn ze verhuisd..ze was vanmorgen ook erg onrustig...dus er moest een eitje komen.Ik wacht nog ff af wat andere zeggen ivm broedblok terg hangen,wil niet dat ze ziek word...dan maar nog een nestje er achter aan..peppie gaat me voor.

groetjes
marianca

marianca.

Hallo theetje,

Dankje meis,Ik denk er ook aan om het kastje terug te hangen...vind dit zo zielig he :(.Het eitje is gelegd ff vorrdat ik het op het forum zette.Ze eet en poets zich wel weer maar ze is niet helemaal in orde...wazige oogje en nog bol zitten...arme schat van mij...pffffffffff dat raakt me he.

groetjes
marianca

Theetje

Hoi Marianca,

Ik begrijp wat je bedoeld.
Als Dokus net een ei gelegd heeft is ze ook altijd zo hijgerig en hangerig. Ik zeg dan altijd tegen mijn man dat ik het zo niet leuk meer vind en dat ik het zo zielig vind voor Dokus en dat het dat allemaal niet waard is. Dus ik weet wat er door je heen gaat hoor. Maar als alle eitjes dan gelegd zijn en de valkjes niet meer zo zielig zitten ben ik dat ook wel weer snel vergeten. En het is denk ook per valkje afhankelijk. Lizzy van mij heeft net haar 4e eitje gelegd en daar is niets mee aan de hand. Die zit nog fris fruitig om zich heen te kijken. Als beloning mocht ze even lekker onder de nevel van de plantenspuit. Kan ze lekker een beetje ontspannen want dat vind ze heerlijk. Voor mijn eitjes kan dat weinig kwaad, want de luchtvochtigheid is hier eerder te laag dan de hoog.

Als ze al weer een beetje opknapt dan zit het allemaal wel goed met je valkje. Ik zou ze nog een tweede ronde laten broeden en dan wel stoppen, maar ja dat is dan nog ver weg. Het gebeurd wel vaker dat ouders al aan een nieuw nest beginnen terwijl de jongen nog niet zijn uitgevlogen. Ook hier kun je wel wat van terugvinden op de site.

Succes ermee

Groetjes

Theetje

Paul

Hoi Marianca,

Legnood zal het niet zijn want ze heeft al aardig wat eitjes gelegd en nu lag er ook al weer eentje.
Maar zoals Theetje al zegt een ei leggen kan best heet vermoeiend zijn en daar kunnen ze nog uren vermoeid van zijn.
Je kan ze wat druivesuiker door het drinkwater doen dat kan nooit kwaad in elk geval en het geeft wel een extra opkikker.
Als ze inderdaad eitjes blijft leggen kan je misschien toch beter  een broedhok aanbieden maar ze hebben al zoveel eitjes achter de rug dus dan zou dit echt het laatste nest van dit jaar moeten zijn.
Sterkte met Peppie.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo paul en theetje,

Pfffffff,ben ik blij dat jullie reageren.Was de wanhoop nabij.Ik vind mezelf zo gemeen he...broedkast weg genomen terwijl ze eergister al een eitje al gelegd.Nu weet ik ook waarom ze gisteravond en vanmorgen heel vroeg zo lastig was(lees wanhopig,dat weet ik dan nu).Ze moest leggen,arm ding,ben boos op mezelf. >:(Heb de broedkast standby staan,wat vindt jij ervan paul :-/.Is het zo wat theetje zegt dat de cyclus nu is begonnen.Ben bang dat ik er een zielig hoopje aan over houd...moet wel zeggen het gaat nu heel goed..ze plukt de kleintjes ook alweer,eet,poets etc.
Tjee,wat was ik geschrokken,heb natuurlijk toen niet gezien als ze een eitje had gelegd hoe ze pufte en ze is eigenlijk nooit ziek geweest tijdens de leg en grootbrengen.Het liefst wil ik natuurlijk van hun geen jongen meer..deze zien er niet uit,tjeee wat plukt ze.Ik had net de kleintjes van sita en kokkie in de handen...ohhhhhhhhh wat zijn ze mooi :)..je ziet nu duidelijk het verschil tussen plukkende ouders en ouders die niet plukken..het zijn echte fotomodelletjes.

groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

De jongen zijn nu nog wat kaal maar die worden heel mooi hoor en snel ook wel.
Heel veel mensen hebben last van plukken dus je bent echt niet de enige bij jou zijn alleen de kopjes geplukt maar soms word het hele lijfje geplukt dus het valt zelfs nog mee bij jou.
Dat van de eitjes zijn ze snel vergeten hoor daar zijn ze niet boos om tegen jou dus voel je niet schuldig.
Je hebt ook kans dat het leggen vanzelf stopt als ze merken dat ze geen goeie broedgelegenheid hebben.
Ik heb hier de mazzel dat als ze geen broedhok hebben ze ook geen eitjes leggen dus ik kan zelf bepalen wanneer ik een nestje van een koppel wil.
Misschien is dat straks bij jou ook zo als Peppie gestopt is met leggen.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo paul,

Dus geen broedblok ophangen :-/

groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

Je kan even afwachten of ze stopt na een paar eitjes,
Maar als ze echt door en kan je het beste nog een keer laten broeden.
Maar het komt wel voor dat ze 6 nestjes na elkaar doen dan mag je wel vast beginnen met je volliere :-)

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo paul,

Nou,dan wacht ik af :D :D.6 nestjes is me iets teveel :D.

Bedankt voor je reactie...altijd heel geruststellend voor de forumleden.Je mag deze berichten nu verwijderen.Hoort niet meer onder spoed..weet nu genoeg ;)

groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

Het was een spoedgeval en die blijven dan gewoon staan als iemand hetzelfde probleem heeft kan ie dat hier nalezen bijvoorbeeld.
Een beetje text neemt weinig ruimte in dus dat is helemaal niet erg.
Ik kan het wel afsluiten als je wilt zodat er niet meer op gereageerd kan worden.

Groetjes, Paul

marianca.

hallo paul,

Nee,laat dan maar staan.Leren mensen van .Ik wist niet dat het mag blijven staan.Ik ben tenminste gerustgesteld ;)

groetjes
marianca

Inger m

Hoi,
Een ei leggen kost idd energie. De verhuizing kan wat stress hebben meegebracht en wat hgier invloed op kan hebben.

Paul, een vogel die al meerdere eitjes heeft gelegd kan WEL legnood krijgen, ik heb dat zelf al vaker meegemaakt, bv door de ligging van het ei, te groot of afwijkend ei, afwijking aan de eileider. De kans is wel groter bij jonge vogels.

Oene, er kunnen geen twee eieren in de eileider zitten. Deze worden om de beurt aangemaakt.

Veel succes en ben blij dat het weer goed gaat!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.