19 juli 2025, 18:19:13

PEPPIE!!!!!!!!!

Gestart door marianca., 5 juni 2004, 15:13:56

« vorige - volgende »

Stijn dc

hoi

ik ben het met inger eens, ik heb een valkje dat al eitjes heeft gelegd, en toch heeft ze elke keer, ja niet echt legnood, maar veel moeite om het ei eruit te krijgen, wss door een afwijking aan de eileider. Deze vogel ga ik dan ook verkopen, want mss legt ze zichzelf nog eens dood.

SDC:D

marianca.

Hallo allemaal,

Met peppie gaat het goed :)Ze is vandaag zelfs veel liever voor de kleintjes,ben ik blij om.Papa sammie is een wonderbaarlijke lieve papa,zit maar te voeren en te checken wie eten moet,echt zo lief.De kleintjes doen het uistekend.ze hebben alle 4 gister op de bovenste etage geslapen :D :D.Vandaag zijn ze wat nieuwsgieriger en zijn op ontdekking geweest in de hele kooi,leuk om te zien.Mijn Belle is heel lief,had haar op mijn hand maar ze wilde er helemaal niet meer af :),ohhhhhhh ik ben verliefd op dit mormelke :D :D.Ik heb ze alle 4 wel leif hoor :).

Groetjes
marianca

marianca.

Hallo allemaal,

Peppie heeft vandaag op de bodem haar 3de eitje laten vallen.Ik zag het plm 1 uurtje geleden.Heb niks gemerkt aan haar gedrag vandaag...was bijzonder lief en rustig zoals Peppie gewoon is :).Ik denk dat ze nu begrijpt dat ze geen broedblok krijgt en het heeft geaccepteert...arm meiske.Maar ze is in ieder geval liever voor haar jonkies en dat vind ik op het moment belangrijker :).

groetjes
marianca

Paul

8 juni 2004, 02:53:26 #18 Last Edit: 9 juni 2004, 17:22:48 by Paul
Hoi Marianca.

Houd het in elk geval even goed in de gaten als het niet meer dan 5 of zes eitjes worden is er niks aan de hand maar als ze over de 10 eieren komt zouden dat er wel erg veel worden bijvoorbeeld.
Maar ik denk dat ze vanzelf stopt met leggen misschien nog een of 2 maar dan zal ze denk ik wel stoppen.
Als ze geen eitjes hebben gaat inderdaad alle aandacht naar hun jongen en dat is natuurlijk wel beter voor ze.

Hoi Inger,

Ik weet inderdaad ook wel dat elke pop legnood kan krijgen maar vaak is het grootste risico bij jonge vogels en het eerste eitje van een legsel.
Als ze eenmaal een eitje van een legsel hebben gelegd is de kan groot dat de volgende ook goed gaan maar het kan natuurlijk toch nog wel eens fout gaan.
Mijn eerste popje heeft ook een keer legnood gehad en met slaolie is dat gelukkig toch nog gelukt en die had al heel wat eitjes gelegd daarvoor.
Maar het was wel een eitje wat als eerste van een legsel gelegd moest worden.
Zo zie je ook vaak dat een eerste eitje misvormd is kijk maar naar de wormvormige aanhangsels bij een eitje wat Lique had en dat kan natuurlijk helemaal snel blijven hangen en legnood veroorzaken.
Maar vaak zijn de opvolgende eitjes dan wel goed.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo paul,

Ik zal opletten,maar kan een valkparkiet uberhaupt 10 eitjes leggen :o.En als dat zo is bij Peppie,wat ik niet hoop,wat moet ik dan doen :-/.

groetjes
marianca

marianca.

Hallo,

Nou,Peppie heeft daarnet haar 4tje eitje gelegd.Ze zit weer te puffen maar ik weet nu dat het dadelijk over is.Ben benieuwd hoeveel er nog volgen :-/.

groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

Ze kunnen er soms wel 11 leggen ik heb wel eens gehoord dat een popje er zoveel had gelegd in een nestje.
Maar als ze blijft leggen kan je beter een broedhok neerhangen en de eitjes laten liggen.
Maar waarschijnijk zal ze wel stoppen met leggen hoor na 5 of 6 eitjes nu.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo paul,

10 of 11 :oTjee,dat is veel.Ik zal opletten en haar goed in de gaten houden.Als ze nu haar 5de eitje legt...misschien dan toch een broedblok :-/.Stel,er zou dan nog maar 1tje komen dan kan ze die uitbroeden.....of als er een broedblok komt gaat ze dan weer een hele cyclus leggen :-/.

groetjes
marianca

Theetje

Hoi marianca,

Tjeetje dat zou wat zijn he 11 valkjes. Kun je een eigen voetbalteam maken ;)

Fijn dat het weer wat beter met Peppie gaat.

Groetjes

Theetje

marianca.

Hallo,

Ik heb vandaag besloten om Peppie weer een broedblok te geven,dat heb ik vanmorgen dus ook gedaan.Gister was ze erg onrustig en niet lief voor haar kleintjes.Toenze uit de kooi was deed ze ook erg onrustig en zoekende.Ze wilde werkelijk overal opvliegen en kijken waar ze haar eitje kwijt kon(dat weet ik nu).Naar een tijdje ging ze terug in haar kooi en zat met gebogen rugje te puffen...Sammie dacht het wa svoor kippie te doen en tot mijn stomme verbazing liet Peppie het toe.Naar enkele minuten zag ik haar persen...prachtig om te zien (heb ik dus nog nooit gezien)maar ook triest.Naar enkele seconde viel het eitje op de bodem van de kooi...5de eitje en ook stuk.In de loop van de avond ging het weer goed met haar,at weer en poetse zichzelf.Vanmorgen toen ik op stond vond ik haar gedrag niet echt in orde.Was puffig..sloom..het verontruste mij.Ik heb toen besloten om het broedblok op te hangen.Ze gingen beide meteen inspecteren en ik merkte dat ze rustiger werd.Tot nu toe is er geen eitje gelegd maar ik verwacht er wel eentje morgen.Zal dat eitje met een potlood aantekenen en als ze nog meer als 6 legt de andere wegnemen.Eentje mag ze dan van mij uitbroeden..dat alles ivm het plukken dat ze doet,wil geen vol nestje meer van haar.Maar om haar zo te zien doet mij ook verdriet,druist toch wel tegen de natuur in.De jonkies doen het verder uitstekend,eten zelfstandig van het krachtvoer,trosgierst en zelfs al de zaadje van de grasparkieten.Ze zijn ook heel lief en Kuifje is heel tam,zit graag bij me.De andere is minder,vliegen nogal graag weg,maar komen wel weer op de hand.

groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

Misschien is dit inderdaad wel de beste oplossing want ze blijft toch eitjes leggen inderdaad.
Ik ben benieuwd of er morgen een eitje ligt en ik weet niet of je kunsteitjes hebt of dat je die kan krijgen maar dan kan je een echt ei laten liggen en de andere omwisselen voor kunsteitjes.
Ik hoop dat het verder goed gaat en dat ze er niet meer zo zielig bijzit.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo paul,

Bedankt voor je reactie.Ze heeft tot nu nog geen eitje gelegd maar is wel vaak in de broedkast met sammie geweest.Ze is vandaag ook weer heel erg plukkerig naar de kleintjes...word er echt boos om nu.Hoelang blijft zij eigenlijk plukken :-/.Kuifje eet al redelijk goed zelf en de andere ook wel...2 zie ik worden door sammie nog gevoerd...de jongste zijn dat,ze bedelen ook nog hard :).Als ze zo blijft doorgaan met plukken en ik weet zeker dat de 2 oudste niet meer gevoerd worden kan ik ze misschien omzetten in andere voiliere :-/.Ze zitten trouwens in de grote voiliere waar shania,chanel,speedy en tyler inzaten.De 4 musketiers zitten nu in d epapegaaienkooi en ik moet zeggen het bevalt ze uitstekend.Ik heb dit gedaan omdat de kleintjes wilden vliegen in de kooi maar de ruimte toch wel voor 6 beperkt was...nu in de kamervoiliere halen ze echt stunten uit hoor,leuk om te zien...ze vliegen ook al goed door de kamer.
Ik doe er een foto bij..zie eens hoe mama peppie plukt >:(

groetjes
marianca

marianca.

Hallo,

Hier nog eentje.Zie je trouwens op de eerste foto ook hoe triest Peppie soms erbij zit....hoop dat het met het broedblok die ze nu heeft beter zal gaan

Inger m

Hoi Marianca,
Ik begrijp het niet helemaal. wil je haar een eitje laten uitbroeden, dus 1 jong? mss heb je dan kans dat ze dat jong extremer gaat plukken ipv dat ze diverse jongen heeft om te plukken. Bovendien is 1 ei uitbroeden erg weinig en heb je kans dat ze erbij gaat leggen. Mss beter om eitjes te vervangen door kunsteieren of er een gaatje in te prikken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marianca

Hallo Inger,

Nou,ze heeft al 5 eitjes gelegd sinds de jongen zijn geboren.Als ze nu nog maar 1tje zou leggen wilde ik haar dat laten uitbroeden omdat ze volgens mij toch wel problemen heeft met haar broedinstinct.Ze is soms echt een zielig hoopje.Zou ze nu dan weer gewoon met een hele nieuwe cyclus beginnen denk je?Is het misschiendan toch beter als ik het broedblok wegneem of gaatje in de eitjes prikken die ze nog legt of kunsteitjes?

groetjes
marianca