16 mei 2025, 19:13:45

Albino  Valkparkieten

Gestart door Cwazi, 5 juni 2004, 05:33:43

« vorige - volgende »

Cwazi

Hoi daar,

Vraagje, ik heb 4 jongen liggen. Pa is wildkleur, ma is gepareld. Vorig jaar waren alle jongen wildkleur. Dit nest liggen 2 albino's????? Ze hebben dus rode ogen, er zitten nog geen veren op trouwens maar de rode ogen zeggen genoeg. Is dit normaal, zijn de ouders dan split voor iets en zo ja voor wat enne, wat is de prijs voor een albino?

Groetjes,
Cwazi

Mandy

5 juni 2004, 06:18:12 #1 Last Edit: 5 juni 2004, 06:20:18 by Mandy
Goh wat kan de natuur ons toch verassen hé, leuk is dat toch. :P
Maar het kan wel en dan alleen als pa split is voor witmasker en lutino en als ma split is voor witmasker (een pop kan geen split zijn voor lutino), dan geven de berekeningen dit aan;

Mother: Pearl Split To Whiteface
Father: Grey Split To Whiteface {X1:  Lutino}

male offspring:
13% Whiteface Split To {X1:  Lutino} {X2: Pearl}
13% Whiteface Split To {X2: Pearl}
13% Grey Split To {X1:  Lutino} {X2: Pearl}
13% Grey Split To {X2: Pearl}
25% Grey Split To Whiteface {X1:  Lutino} {X2: Pearl}
25% Grey Split To Whiteface {X2: Pearl}

female offspring:
13% Whiteface Lutino
13% Whiteface
13% Lutino
13% Grey
25% Lutino Split To Whiteface
25% Grey Split To Whiteface

Dus dat betekent ook dat dit alleen maar poppen kunnen zijn;
female offspring:
13% Whiteface Lutino (=albino)

Wel heel toevallig dat je die dan nu hebt en nog wel 2 ook. Hebben ze wel wit dons? En heb je ook geen andere valken waar ze eventueel mee vreemd zijn kunnen gaan? ::)

En voor een albino kan je 50 euro vragen, dat is normaal. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi  Cwazi,

Zoals Mandy al zegt kunnen het ook lutino's zijn dat is meer voor de hand liggend.
Als de jongen inderdaad geel dons hebben en rode ogen zijn het lutino's.
Hebben ze wit dons don hed je inderdaad een albino jong.
Alleen de rode oogjes zegt dus niks er zijn meerdere mutaties met rode ogen.
Als ze geel dons hebben is de vader split voor lutino.
Dan zijn de jongen meestal popjes als het popje nergens split voor is.

Groetjes, Paul

Cwazi

Het zullen dan inderdaad geen albino's maar lutino's zijn, het dons is geel. Toch vind ik het heel grappig omdat ik vorig jaar enkel grijzen had.

Ik ging er vanuit dat het albino moest zijn vanwege de ogen, ik heb een lutino gehad en kon me niet herinneren dat die rode ogen had. Heeft een witkop/lutino ook rode ogen en zoja wat is dan het verschil met een albino?

Bedankt voor de antwoorden in elk geval, om marktplaats zag ik net trouwens een albino valk voor 50 euro.  :)

Paul

6 juni 2004, 01:31:55 #4 Last Edit: 6 juni 2004, 01:34:35 by Paul
Hoi  Cwazi,

Een albino valkparkiet bestaat eigenlijk niet in elk geval niet de valkjes die echt zo gekweekt worden.
Het is een combinatie van een litino en een witmasker.
Door dat de witmasker pigment mist zal het geel en rood van de lutino wegvallen.
En doordat hij met de lutino gekruisd word valt het grijs weg.
Er blijft dan alleen wit over maar vaak hebben ze toch een bruine gloed zeker onder de staart.
Ze spreken dan van witmasker-lutino en dat noemen ze albino in de volksmond :-)
Een lutino hoeft geen rode ogen te hebben inderdaad.
Vaak zijn ze heel donkerrood zodat het net zwart lijkt.
De oogjes van de jongen worden later ook een stuk donkerder nog.
Ik elk geval kan je bijna zeker zijn dat je lutino jongen popjes zijn dat is makkelijk om te weten.
Het mannetje waar je nu mee kweekt is dus split voor lutino :-)
Het is een soort loterij de ene keer heb je meer lutino's en de andere keer meer wildkleur jongen.
Ik heb voor mijn albino 55 euro betaald maar van de week stond er een voor 17,50 op marktplaats :o
Dit is mijn albinotje Hedwig heet ze :-)

Groetjes, Paul

Cwazi

Jammer dat ze waarschijnlijk niet helemaal wit worden, maar denk dat ik er hier toch eentje van ga houden :-)
Als ik nu een witkop man zoek voor bij mijn lutino popje... maar er zitten ook parels in  :-/

Paul

Hoi  Cwazi,

Zo makkelijk ligt het niet als je een gewone witmasker man en lutino popje kruist krijg je alleen maar wildkleur jongen.
Je moet echt met split gaan werken anders krijg je geen albino jongen.
Het zit best ingewikkeld in elkaar met die mutaties.
Je kan even kijken als je een paar mutaties invuld dan kan je uitrekenen wat er uit komt in de virtual breeder :-)
http://www.kirstenmunson.com/cockatiels/blue.html

Groetjes, Paul

Cwazi

Thanks, harstikke leuk om mee te spelen  :D

'k wil nu dus graag een witmaskerpop en een witmasker man split voor lutino of een wildkleur man split voor witmasker en lutino  :D

Cwazi

of eh, nog leuker, een lutino, bonte of zilverman split voor witmasker en een witmaskerpop  :P

giovanni

yo, het kan toch ook gwn een cinnamon of een fallow zijn??

grtjs

Paul

Hoi,

Ik heb een albino jong gehad en dat kwam uit een albino popje en een wildkleur man die split was voor ino.
Het eerste jong was meteen een albino maar die is met 5 weken doodgegaan aan een hersenbloeding :-(
Helaas was dat ook het enigste jong het popje is ook overleden een tijdje daarna.
Albino's zijn helaas zwakker dan wildkleur bijvoorbeeld en je loopt altijd wat meer risico maar het kan ook goed gaan hoor.
De veren groeien in elk geval veel slechter bij Albino's en ze zitten veel losser.
Als ik een wildkleur aai hier kan ik die flink in zijn nekje kroelen maar bij een albino op dezelfde manier vallen er zeker veren uit :-(
Ze hebben dus een gebruiksaanwijzing met kroelen :-)

Groetjes, Paul

giovanni

gebruiksaanwijziging bij het kroelen
whahaha :D :D

das een goeie ;D

Cwazi

Citaatyo, het kan toch ook gwn een cinnamon of een fallow zijn??

grtjs

Wat, mijn kuikens bedoel je? :?