17 mei 2025, 20:09:16

Dood

Gestart door Manielle, 6 juni 2004, 19:44:48

« vorige - volgende »

Manielle

Gisteravond heb ik mijn eerste babytje helaas dood gevonden in het broedblok  :'(
Ik ben er eerlijk gezegd behoorlijk kapot van. Had gehoopt dat het allemaal wel goed zou komen, maar helaas het mocht niet lukken. :(  Ik denk toch dat de ouders het niet hebben gevoed. Echt koud voelde het niet aan, toen ik het eruit haalde, maar iedere keer als ik keek, lag de kleine niet onder de ouders, maar er een beetje achter zodat het nog net onder de staart kwam.
Vrijdagavond heb ik de kleine wel de hele tijd horen piepen, maar als het al zo snel dood is gegaan zal het vast geen eten hebben gekregen toch?
Ik hoop dat de andere drie eieren inderdaad ook bevrucht zijn en er volgende week nieuwe jonkies komen. Ik zou alleen graag willen weten of jullie denken dat de ouders het dan beter gaan doen. Wat zijn de tekenen dat 't wel goed gaat als een kleintje er is? En hoe kan ik zien of ze te eten krijgen? Ik heb geen idee waar de krop moet zitten :-/.

Als het met de volgende babytjes ook niet gaat zoals het moet wil ik graag op tijd in kunnen grijpen en eventueel toch zelf het kleintje voeden. Ik wil liever niet nog meer kleintjes begraven. Ik hoop dat jullie me hiervoor dus wat tips kunnen geven.

Manielle

Lique

6 juni 2004, 19:52:20 #1 Last Edit: 6 juni 2004, 19:52:43 by Angelique
Hoi,

Wat erg zeg, dat je jonkie is overleden.
Ik heb even op een foto aangewezen, wat de krop is:

Zitten de kropjes vcan de jongen wel vol?

groetjes Lique

Manielle

Dank je voor de foto. Het is me nu duidelijk waar de krop zit. Dit was het eerste jonkie. Z'n krop heeft duidelijk nooit vol gezeten, het zag er uit als een dun nekje bij hem / haar. De volgende jongen verwacht ik pas eidn deze week op z'n vroegst (ik heb niet gezien wanneer de eieren kwamen). Maar voordat ze uitkomen wil ik gewoon graag weten hoe het allemaal hoort te gaan zodat ik op tijd in kan grijpen als het fout gaat. Hoe kan ik bijvoorbeeld zien of ze warm worden gehouden? Kan het dan ook dat ze onder de staart liggen?

Lique

CitaatDank je voor de foto. Het is me nu duidelijk waar de krop zit. Dit was het eerste jonkie. Z'n krop heeft duidelijk nooit vol gezeten, het zag er uit als een dun nekje bij hem / haar. De volgende jongen verwacht ik pas eidn deze week op z'n vroegst (ik heb niet gezien wanneer de eieren kwamen). Maar voordat ze uitkomen wil ik gewoon graag weten hoe het allemaal hoort te gaan zodat ik op tijd in kan grijpen als het fout gaat. Hoe kan ik bijvoorbeeld zien of ze warm worden gehouden? Kan het dan ook dat ze onder de staart liggen?

Hoi Manielle,
Ja, het kan zijn dat de jongen onder de staart gaan liggen.
Meestal liggen ze onder de vleugels van de ouders.
Zo worden ze lekker warm gehouden.
Zo te horen, hebben ze het jong niet of nauwelijks gevoerd.
Dit kan je bij de volgende jongen goed in de gaten houden, als er wat in zit, is het wel goed. Als ze niet voeren, zal je de jongen over moeten leggen op een ander koppel, of je zal ze zelf een paar voedingen per dag moeten geven.
Hopelijk voeren ze zelf, want zelf voeren kost erg veel tijd en energie.

groetjes LIque

Manielle

Ik heb geen ander koppeltjes, dus zelf bijvoeren is dan de enige manier begrijp ik als het straks weer niet goedgaat. Het is voor mij allemaal nieuw, dus ik heb net al een helebole vragen over handopfok gelezen. Als de ouders straks wer niet of slechts voeden, kan ik dan het best een aantal keer per dag bijvoeden en de jonkies dan weer bij de ouders leggen? Moet dat dan met speciaal handopfokvoer? En hoe veel keer per dag?
Het lastige is dat ik absoluut niet met m'n hand in het blok mag komen, dan wordt ik aangevallen door de ouders. De kleine heb ik gister uit het blok gehaald met een lepel. Verstoor ik de ouders dan niet teveel als ik steds controleer of het goedgaat met de kleintjes?

Cwazi

Lullig voor je  :'(

Mijn eerste nestje ging ook niet goed, er kwam maar 1 ei uit en die voerden ze na 14 dagen niet meer. Ik ben het toen zelf gaan doen en dat ging goed, dat werd een super lief valkje. Toen gingen we op vakantie en liet de oppas hem in de kamer vliegen, ik had nog gezegd dat niet te doen alleen boven want beneden hebben we geen gordijnen, boven wel. Hij vloog tegen het raam en overleed  :'(

Als ik ooit weer moet helpen met grootbrengen dan kortwiek ik de kleintjes voordat ze kunnen vliegen op een manier dat ze nog wel kunnen vliegen maar geen vaart meer kunnen maken, Zoiets wil ik niet nog eens mee maken  :-[

Succes met de andere eitjes, het eerste nest wordt vaak een puinhoop, als je zelf gaat voeren laat je dan goed inlichten, het is een hele verantwoording!

Cwazi

Lique

Zelf ga ik bij de valken in de voliere meerdere malen per dag met mijn handen in het blok.
dit doe ik, zodat ze gewend aan mij raken. hiermee begin ik al als de eitjes net gelegd zijn.
ik pak dan het ei op, en schrijf er een nummertje op.
Als er jongen zijn, pak ik deze ook iedere dag eventjes uit het blok. Ze zullen mij ook nooit aanvallen, of bijten, ze gaan rustig aan de kant, zodat ik er snel en gemakkelijk bij kan. Want hoe sneller zij aan de kant gaan, hoe sneller ik klaar ben, en de jongen of eitjes terug kan leggen.

Je kan desnoods ook iets gebruiken, wat je tussen de oudervalk en de jongen kan zetten, om zo bij de jongen te komen, zonder aangevallen te worden.
Ik ga er vanuit, dat de jongen wel wat gevoerd worden, maar niet genoeg. Dan zal je echt moeten bijvoeren. Hoe vaak is afhankelijk van het valkje, en wat de ouders wel voeren.
Je moet altijd wachten als de krop nog vol is, of als er nog wat in zit, dit kan slecht aflopen, als je voert terwijl er nog wat in zit.
De jongen kan je wel weer gewoon bij de ouders laten, zij houden ze warm, en stoten de jongen niet af.

groetjes Lique

Stijn dc

hoi

jammer dat je eerste jong het niet gehaald heeft. Zo te horen werd het niet gevoerd, en dan kan je zelf niets doen, tenzij bijvoeren. Maar dit is echt een lastig karwei.

SDC:D

Manielle

Kan ik aan de buitenkant gewoon zien dat de krop helemaal leeg is? Of moet ik dat anders bekijken?
Kan ik bijvoeden het best doen met speciaal handopfokvoer of kan dat gewoon met eikrachtvoer?

Ik ben bang dat jouw methode van eieren en valkjes oppakken niet werkt bij mij. De ouders komen zowat het blok uit als ik met m'n hand erbij kom. Zo tam zijn ze gewoon ook niet, maar als ik de kleintjes wil helpen zullen ze er maar aan moeten wennen dat ik erbij kom. Misschien gaat het dan langzaam steeds beter.

Lique

CitaatAls ik ooit weer moet helpen met grootbrengen dan kortwiek ik de kleintjes voordat ze kunnen vliegen op een manier dat ze nog wel kunnen vliegen maar geen vaart meer kunnen maken, Zoiets wil ik niet nog eens mee maken  :-[Cwazi
Hoi,

ik begrijp heel goed dat je dit niet meer mee wilt maken.
Alleen zijn er ook andere mogelijkheden. Je kan de jongen meenemen naar boven ofzo, waar je wel gordijnen hebt. Als een jong uitvliegt, is hij nog erg onhandig en botst hij overal tegenaan.
Maar dit is wel een leer voor ze. OP een gegeven moment weten ze precies hoe hard ze kunnen vliegen, en wanneer ze een bocht ofzo moeten maken.
De eerste paar keer vliegen ze hier ook tegen de ramen, alleen is dit als ze nog heel jong zijn, en nog geen snelle vlucht hebben.

Hopelijk bedenk je je nog.

groetjes Lique

Cwazi

CitaatHoi,

ik begrijp heel goed dat je dit niet meer mee wilt maken.
Alleen zijn er ook andere mogelijkheden. Je kan de jongen meenemen naar boven ofzo, waar je wel gordijnen hebt. Als een jong uitvliegt, is hij nog erg onhandig en botst hij overal tegenaan.
Maar dit is wel een leer voor ze. OP een gegeven moment weten ze precies hoe hard ze kunnen vliegen, en wanneer ze een bocht ofzo moeten maken.
De eerste paar keer vliegen ze hier ook tegen de ramen, alleen is dit als ze nog heel jong zijn, en nog geen snelle vlucht hebben.

Hopelijk bedenk je je nog.

groetjes Lique

Zelf voerde ik enkel in ruimtes waarin dit niet kon gebeuren, maar blijkbaar dacht de oppas het beter te weten, ondanks mijn aanwijzingen. Hij at toen trouwens al zelf, en werd alleen nog voor de vorm 1 maal daags bijgevoerd. Ik had de oppas nog uitdrukkelijk gezegd hem niet beneden los te laten. Dus als het ooit weer gebeurd dat er binnen en handtamme valk zit die nog niet de voliere in kan als wij net op vakantie gaan dan zal ik me zeker niet bedenken.  :-[

Lique

CitaatZelf voerde ik enkel in ruimtes waarin dit niet kon gebeuren, maar blijkbaar dacht de oppas het beter te weten, ondanks mijn aanwijzingen. Hij at toen trouwens al zelf, en werd alleen nog voor de vorm 1 maal daags bijgevoerd. Ik had de oppas nog uitdrukkelijk gezegd hem niet beneden los te laten. Dus als het ooit weer gebeurd dat er binnen en handtamme valk zit die nog niet de voliere in kan als wij net op vakantie gaan dan zal ik me zeker niet bedenken.  :-[
Nee, ik kan me voorstellen, dat je dan het vertrouwen een beetje kwijt bent. De oppas had daarnaar moeten luisteren, en niet de eigen ideeen moeten opvolgen.
Maar dit had ook jou kunnen gebeuren, mij natuurlijk ook.
Helaas is het verkeerd afgelopen, hopelijk gaat het dit jaar goed.

groetjes Lique

Paul

Hoi Manielle,

Eikrachtvoer is niks om de jongen mee te voeren een keer voor  nood kan wel maar je hebt echt handvoeding voor jonge vogels nodig dan.
Dat heb je van Nutribird, cede, orlux en Kaytee.
Daar kan je een papje van maken en dat aan de jongen voeren met een lepeltje of een spuitje.
Als ze 1 jong hebben en nog eitjes hebben ze vaak teveel hun aandacht bij de eitjes en voeren het jong slecht of niet :-(
Je kan horen of het jong gevoerd word zonder in het broedhok te kijken.
Als je zachte peipjes hoort met een tijd ertussen vraagt het jong om voer en hoor je snelle piepjes achter elkaar dan word het jong gevoerd.
Ik heb nu ook een nestje en als de man erop zit kan ik er wel bijkomen maar als de pop erop zit hangt ze echt in mijn hand en dat bloed dan behoorlijk.
Dus ik wacht met kijken altijd tot de man erop zit met dit nestje.
Ik hoop dat het met de volgende eitjes beter gaat.

Groetjes, Paul