3 augustus 2025, 21:49:38

valkparkiet of grasparkiet

Gestart door luna, 3 juni 2004, 23:04:15

« vorige - volgende »

luna

Ik wil een valkparkiet of grasparkiet kopen. Maar ik weet het verschil niet in hoe ze zich gedragen en hoe ze zijn. En aan welke beleven wij het meest plezier.
Bijten ze ook meubels stuk?

Paul

Hoi Luna,

Ik heb 1 grasparkiet en voor de rest valkparkieten.
Een valkparkiet is een stuk groter dan een grasparkiet en ik vind ze zelf leuker.
Ze kunnen inderdaad aan meubels knagen maar dat doen ze niet allemaal.
Hier hebben ze wel een boekenkast gemold en een paar schilderijen.
Je kan hem altijd wat wilgentakken geven dan knagen ze daar aan en slopen soms minder.
Als je er een koopt koop hem dan niet in een dierenwinkel die zijn vaak ouder en moeilijk tam te maken en vele malen duurder dan bij een kweker vaak.
Grasparkietjes zijn ook best leuk hoor het voordeel is dat ze een minder grote kooi nodig hebben een kooi van een valkparkiet moet ongeveer 60 cm breed en hoog zijn.
Ik vind zelf valkparkieten het leukste in elk geval maar die keuze is persoonlijk.

Groetjes, Paul

birdy2

Paul was me net even voor.  ::)
Ik zelf heb een voliere met grasparkieten. Ik heb met geen enkele grasparkiete nog gehad, dat ze meubels gingen slopen. Alleen zijn ze gek op planten,ramen en spiegels. Zover ik weet kun je ze net zo tam maken als valkparkieten, maar je moet er geluk mee hebben en er best veel voor doen om ze echt goed tam te krijgen. Gemiddeld worden de parkieten iets minder oud dan valkparkieten. Uitzonderingen kunnen er uiteraard zijn.

Paul

Birdy schreef:
CitaatGemiddeld worden de parkieten iets minder oud dan valkparkieten. Uitzonderingen kunnen er uiteraard zijn.

Een hele goeie Birdy die was ik nog vergeten inderdaad :-)
Valkjes kunnen inderdaad iets ouder worden maar dat ligt er ook aan hoe goed je ze verzorgd.
Een grasparkiet kan ook 14 jaar worden en een valkje makkelijk 20 jaar normaal gesproken.
Ik heb hier een valkparkiet van 25 + jaar zitten en die is nog steeds heel gezond op een iets kaal kopje na van de ouderdom.

Groetjes, Paul

birdy2

Pffffffff is me nog niet gelukt om een grasparkiet zo oud te laten worden. 11 jaar is zover ik weet mijn maximum. Maar ik heb ze ook buiten in een voliere en dan worden ze altijd iets minder oud. En je hebt gelijk, dat goede verzorging het belangrijkste is om een dier oud te laten worden.

Paul

Hoi Birdy,

Ik ken meerdere mensen die grasjes hadden van die leeftijd dus is het zeker dat ze zo oud kunnen worden.
Maar ik heb ook een vriend die had een kanarie van ruim 14 jaar en die redden dat normaal echt bijna nooit.
Het kan inderdaad erg verschillen of ze binnen of buiten zitten.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

persoonlijk vind ik valkjes veel leuker dan een grasje maar dat is ook omdat je echt aan hun kuif en ogen kan zien hoe ze zich voelen, of ze vrolijk, boos.. zijn.  Mijn vriend z'n tante heeft een grasje dat tam is en het is wel leuk enzo maar ik vind er persoonlijk niet zoveel aan als een valkje.
En vind valkjes ook veel mooier en ze zien er liever uit.  Maar dat is natuurlijk mijn mening en smaak, zoals al vermeld, koop geen valkje of grasje in een winkel, er zijn nu veel mensen op het forum die jonge valkjes hebben.

Groetjes
Annouschka

birdy2

Bij grasjes kun je soms ook wel zien in welke stemming ze zijn en je hebt ook kuifparkieten ;)Maar het is idd zo, dat voorkeuren heel persoonlijk zijn.

luna

hallo allemaal,

Bedankt voor het reageren alvast. Zelf sprak me een valkparkietje het meest aan. Ook omdat ze er zo leuk uitzien.
Hoe vaak per dag moet je ze rond laten vliegen en vanaf hoeveel weken kan ik dan het beste 1 kopen. Moet dit dan een mannetje zijn of een pop.  ::)

Paul

Hoi Luna,

Mannetjes en popjes zijn beide net zo lief hoor dat maakt niet uit.
Met bepaalde kleuren blijven de popjes mooier en met andere kleuren worden de mannetjes weer mooier.
De beste leeftijd is rond de 6 weken en als je er dan een haalt bij een kweker die er aandacht aan besteed met tam maken kan je hem meteen al aaien :-)
Jonger dan zes weken dan eten ze meestal nog niet zelf en dan moet je ze pap voeren met de hand en helaas gaan hier heel veel valkjes aan dood als je dat verkeerd doet :-(
Het laten rondvliegen is afhankelijk van jezelf.
Ik heb 1 valkje hier wat dag en nacht los is en de andere komen er in de avond vaak een aantal uren uit.
Maar je moet altijd wel elke dag een paar uur aandacht aan je valkje geven dan blijft ie het liefste.

Groetjes, Paul

luna

Hallo Paul,

Zo te horen praat ik met een kenner. Fijn, zo kom ik iets meer te weten over de valk. Het enige waar ik beetje mee zit is het slopen waarover ik links en rechts hoor. Is er een manier om dit tegen te gaan?

Dag.

Paul

Hoi Luna,

Als je je valkje eruit laat waar je bij bent kan je hem natuurlijk zoveel mogelijk in de gaten houden.
Ook helpt soms om ze in de kooi wilgentakjes te geven dan knagen ze daar al steeds aan en hebben buiten de kooi iets minder behoefte om te knagen :-)
Niet alle valkjes zijn slopers maar ik heb er hier wel een aantal bij zitten :-)
Het valkje wat er hier dag en nacht uit is die sloopt eigenlijk nooit wat dus dat kan per valkje aardig verschillen.
Ik ben niet echt een kenner hoor ik weet ook niet alles maar met elkaar hier op het forum komen we uit een heleboel dingen :-)

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

Paul,

niet te bescheiden ;D, jij weet er wel veel van, ik heb aan jou ook een goede leermeester gehad. ;D
Met dat slopen zou ik niet teveel inzitten, de mijne zijn niet echt slopers enkel papier en karton dat vinden ze wel interessant.  Ga je er eentje nemen of neem je er 2?  Omdat je 1 valkparkiet heel veel aandacht moet kunnen geven, anders gaat ie zich eenzaam voelen.  Ik ben ook begonnen vorig jaar in augustus met 1 en heb er nu al 4 :D :D!!

Dus opgepast: als je het virus krijgt, ben je niet te stoppen!! :D

Groetjes
Annouschka

luna

;)hallo annouschka,

Nu hoor ik ook eens dat het niet allemaal slopers zijn. Ik wil er 1 nemen. Eerst eens kijken hoe dat gaat. Ik werk maar 1 halve dag en de rest ben ik meestal thuis. Morgen ga ik een kijkje nemen bij kwekerij hier in Apeldoorn. Ben benieuwd!

Groeten,
luna

Paul

Hoi Luna,

Pas op hoor met naar een kwekerij gaan als je daar eenmaal geweest ben wil je er meteen meerdere hebben  :D
Hier zijn het ook niet alle 21 slopers hoor het zijn er eigenlijk maar een paar die echt slopen hier.
Ik ben benieuwd of je gaat slagen als je naar de valkjes gaat kijken.

Groetjes, Paul