8 mei 2025, 03:54:42

Gezocht jonge valkparkiet

Gestart door birdy2, 3 juni 2004, 14:11:13

« vorige - volgende »

birdy2

Is er iemand die een goed tehuis zoekt voor een jonge valkparkiet? Omdat het mijn bedoeling is om de jonge valkparkiet goed tam te maken, vind ik een nieuwsgierig en lief karakter van zo'n jong vogeltje wel erg belangrijk.
Een beetje bijvoeren met de hand vind ik niet erg, maar het is voor ons niet te doen om midden in de nacht op te staan. Dit ivm de soms wel erg lange werkdagen van mijn man. Die toch al vaak zat vroeg op moet staan.

Het vogeltje komt wel alleen te zitten, maar er zijn wel genoeg vogel- en andere diergeluiden te horen
(en regelmatig ook te zien als ik de kooi bij het raam zet in onze woonkamer). En aandacht krijgt het voldoende. Ik heb een voliere met vnl. grasparkieten in de tuin staan en mijn Iris heb ik tot aan zijn dood (begin dit jaar) goed verzorgd en tam gemaakt. Echter ik zal de valkparkiet merendeel alleen in de keuken los kunnen laten, omdat dit beter is voor de vogel, planten en onze kat. Onze kat zal ik er wel aan de valkparkiet laten wennen, maar een kat blijft in mijn ogen een roofdier en ik weet niet of hij idd. snapt dat hij van een valkparkiet af moet blijven. Want bij een losvliegende vogel zit hij soms goed te loeren. Al wordt dat nu steeds minder, doordat hij al bejaard begint te worden en niet snel meer is (lichte hartprobleempjes).

Het is evt. mogelijk om naderhand nog fotootjes van de valkparkiet over de mail of zo te krijgen of desnoods een keer bij mij te bezoeken.

Inger m

Hoi Birdy,
Op dit moment worden er veel jonge valkparkieten aangeboden. Kijk op marktplaats of bij te koop/ gevraagd.

Ik heb op dit moment ook een vijftal jonge valkparkieten, deze zijn wildkleurig en worden tamgemaakt in het blok, ze worden echter pas verkocht als ze zelfstandig eten, omdat ik niet zo'n voorstander ben van handopfok, bovendien worden ze tamgemaakt. De eerste zullen deze of volgende week uitvliegen.

Een kat kan wel wennen aan vogels, maar laat hem er niet bij als de vogel losvliegt. Een kat is en blijft een roofdier en voorkomen is beter dan...

Veel succes met het vinden van een valkparkiet!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

birdy2

Ik kijk ook wel op marktplaats, maar er zitten veel handelaren tussen. En ik vind het soms erg lastig om de goede kwekers/handelaren eruit te halen. Op zich niet erg, maar ik wil geen vogeltje kopen, waarvan de ouders het hele jaar mogen/moeten broeden en de jongen steeds zwakker worden. Dan heb ik liever iemand die net zoals ik met de parkieten voor de hobby 1 tot 2x per jaar de vogels eitjes laat leggen. Juist omdat ik met parkieten iets meer bekender mee ben dan met valkparkieten. En het is idd prettig als de verzorgers de jongen al laten wennen aan mensen. Voorkeur voor kleur heb ik niet. Wel een lichte voorkeur voor een manneke, omdat ik denk dat die minder gaan slopen.

;)En ik zorg echt wel dat mijn kat niet in de verleiding komt. Heb hem wel goed afgeleerd, dat alles wat opgesloten zit afblijven is, maar enig risico heb ik nog nooit genomen en zal ik ook zeker nooit nemen. Al probeer ik ze wel aan elkaar te wennen, zover dat mogelijk is. :P

Karin

Hahahaha, mannen minder slopen ? Dan ken je mijn mannen nog niet  ;D Dat maakt helemaal niet uit hoor. Het enige verschil wat ik kan ondekken tussen mannen en poppen ( ik heb er 5 van beide ) is dat mannen meer geluid maken  ;D Ze worden even tam, even kroelerig enz. Waar woon je ergens ? Misschien dat er een kweker op dit forum zit die niet al te ver bij je vandaan woont. Er zitten er hier genoeg  ;D Alleen verkopen ( gelukkig ! ) de meeste kwekers de jongen pas als ze zelfstandig zijn en terecht ! Het gaat zo vaak mis als valkjes nog met de hand gevoerd moeten worden. Vorig jaar hebben vele hier op het forum veel verdriet gehad  omdat hun pas gekochte valkje wat ze nog met de hand moesten voeren dood gegaan is. En ze worden er echt niet tammer van. Een jong valkje wat regelmatig door de kweker in de hand is genomen is even tam als een handgevoerde.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

birdy2

;)Tja zo zie je maar, dat er verschil zit in parkieten en valkparkieten. In dat geval zou ik haast zeggen, liever een popje. Echter ik had ergens anders gelezen, dat popjes het liefste slopen en harder schreeuwen. En ging er dus ook vanuit, omdat bij grasparkieten dat ook zo is. Vooral als ze broeds zijn zoals nu. ::) En op dit moment heb ik 2 popjes binnen voor de gezelligheid, waarvan er eentje het leuk vind om soms te schreeuwen. Maar ja zo stapelverliefd op elkaar, dat ze elkaar zoveel kroelen en water voeren, dat ik de waterbak elke dag helemaal vul en de waterbak aan het eind van de dag bijna leeg is. Volgens mij hebben ze dat van onze kat geleerd, want die heeft ook al een tijdje zoiets van waterdrinken in de keuken = aandacht vragen en om iets lekkers bedelen. Aangezien die niet van ons mag zeuren om iets lekkers. ;D

Ik woon trouwens in Arnhem.  

Marianne

Hoi,

Misschien kan je contact opnemen met Trudie.
Zij heeft er nog twee te koop.
Succes.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

3 juni 2004, 20:36:48 #6 Last Edit: 3 juni 2004, 20:40:10 by Paul
Hoi Birdy,

Als je er een neemt kan je het beste een mannetje nemen.
Die kan je leren praten en melodietjes leren fluiten en dat lukt bij popjes zelden.
Ook gaan popjes eitjes leggen ook al zijn ze alleen en dit kan soms gezondheidsproblemen geven.
Voor de rest zijn ze beide even lief zoals Karin al zei.
En slopen kunnen ze soms heel erg vooral behang van de muur trekken, schilderijen aan de muur aanvreten, deurposten verbouwen en alle soorten kabels die achter de computer of van lampen bijvoorbeeld.
Het ligt er ook aan hoe ver je voor een valkje wilt rijden Trudie woont in Almere dat is nog wel te doen vanuit Arnhem.
Deze twee heeft ze te koop:
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=aankoop;action=display;num=1086250501
In Apeldoorn wonen ook een aantal die op het forum zitten maar ik weet niet of die jongen hebben.
Succes met de zoektocht naar een lief valkje.

Groetjes, Paul

birdy2

:)Bedankt voor de reacties. Apeldoorn is idd voor mij te doen. Flevoland is toch wel een stukje verder weg.
Nou is het zo, dat mijn man tegenwoordig vaak in Amsterdam mag werken. En dan is het vaak(denk ik tenminste) mogelijk om een kooi mee te nemen in de bestelbus en via een kleine omweg een jong valkparkiet mee te nemen. Echter ik kan niet ver vooraf zeggen, wanneer hij in de buurt komt van Amsterdam.

Paul

Hoi Birdy,

Een valkje kan je beter nooit in een kooi vervoeren ze kunnen zich echt doodvliegen tegen de tralies :-(
Het beste is een vervoersbakje kopen die zijn 10 euro maar je valkje kan zich dan nooit bezeren hoe erg hij ook tekeer gaat.
Ik heb het zelf meegemaakt in een kooi dat zijn vleugel bijna alle veren kwijt was en die bloeide heftig na de reis.
Gelukkig is alles wel goedgekomen maar hij was er bijna niet meer geweest omdat zijn vleugel ondanks het ontsmetten ontstoken was :-(
Zo'n bakje is ook makkelijk mocht je een keer met hem naar de dierenarts moeten.

Groetjes, Paul

suus

Hallo,
Ik woon in apeldoorn, heb zelf (nog) geen jongen. Ik heb een bont koppel met eieren, maar dat duurt nog bijna 2 weken eer die uitkomen (of niet, heb nog niet gekeken of ze bevrucht zijn). Mijn oom heeft echter wel jonge valkjes, wildkleur (split witmasker) en lutino. Deze jongen zijn geloof ik een week of 4 oud. Als je interesse hebt, hoor (lees) ik het wel.
groetjes suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

birdy2

::)Bedankt Paul voor de waarschuwing. Ik had er namelijk niet aangedacht. Ik dacht alleen om het valkje een klein beetje leefruimte te geven. Zou ik een duivenmand wel kunnen gebruiken?

Paul

Hoi Birdy,

Die kan je wel gebruiken alleen kunnen ze eraan gaan knagen maar het is vaak donker in een duivenmand en dan houden ze zich ook heel rustig.
Pas wel op voor ongedierte in de mand duiven hebben vaak last van luis en mijt bijvoorbeeld als je ze buiten houd.

Groetjes, Paul

birdy2

Ik kan die mand lenen van iemand, die de duiven regelmatig een speciaal zelfgemaakt kruidenmengsel geeft, waardoor ze geen last hebben van ongedierte. En voor een duiventeler is die persoon aardig goed voor die vogels. (niet echt mijn hobby, maar dat is de manier waarop men vaak met deze vogels omgaat.) Verder was ik van plan om te vragen of ik de mand van te voren even mag inspuiten met een ongediertebestrijdingsmiddel. En leg ik papier op de bodem. En donker zal het idd zijn. Maar dat is beter dan een gebroken nekje.

Lique

3 juni 2004, 23:33:16 #13 Last Edit: 3 juni 2004, 23:36:53 by Angelique
Hoi Birdy,

Wij hebben nog 1 wildkleur valkje te koop.
Geslacht is onbekend.
Hij is geboren op 4 april en zijn ouders zijn Billy (lutino pop) en Yellow (bont cinnamon geparelde man).

Hij zal nog wel handtam gemaakt moeten worden.
Het is van belang dat hij zeker in de eerste periode alleen zit.

Deze valk is bij ons terug gekomen, omdat hij teveel naar de andere valkparkiet toe trok. Hij werd onhandelbaar, en je kon hem niet meer te pakken krijgen.

Het is wel een heel sociaal valkje en ook erg mooi.
Zijn naam was in eerste instantie Punkie, maar dit kan nog veranderd worden.

Wij wonen in Zwolle, overijssel.

groetjes Peter en Angelique

Paul

Hoi Birdy,

Met dat mandje moet het zeker lukken hoor dan :-)
Hun nekje breken ze niet snel in een kooi maar ze kunnen zich vaak aan de vleugels erg verwonden als ze in paniek raken in de kooi :-(
Dus dat kan je maar beter voorzijn en een mand of vervoersbakje nemen inderdaad.
Koop nooit snel een valkje je kan je beter even goed laten informeren hoe oud ie is en of ie tam is.
Bijna alle mensen op het forum die jongen hebben zorgen dat ze al aan handen gewend zijn en je krijgt dan al meteen een tam valkje zonder eerst maanden werk te hoeven hebben daaraan.
Je kan beter een paar weken langer wachten en een superlieve vogel hebben als te snel een kopen die je niet tam krijgt.
Ik krijg binnenkort ook wel weer jongen maar dat duurt nog even en ik ben af en toe bij familie in Epe dus dat zou ook een optie zijn maar er zijn zat mensen die nu al jongen hebben en en jouw buurt wonen.

Groetjes, Paul