Zijn de eitjes mislukt? en nu al 2e ronde erbij?

Gestart door Vanessa_TC, 1 juni 2004, 15:01:44

« vorige - volgende »

Vanessa_TC

1 juni 2004, 15:01:44 Last Edit: 10 juni 2004, 12:45:45 by Vanessa_TC
Ohhh, Tommy en Chippy hebben 5 eitjes, en na 1.5 week keurig broeden hebben ze zaterdag na het 5e eitje te hebben gelegd het blok verlaten.

Chippy heeft zaterdag nacht wel gebroed maar Tommy is er niet meer opgegaan om overdag te broeden.

Wat zal er aan de hand zijn? Eitje nummer 1,2 en 3 zijn wel bevrucht. Ik kan de rode aderen zien in het licht.

Afgelopen nacht heeft geen van beiden meer gebroed  :(

Als ik de eitjes bekijk dan zitten er aan 1 zijkant aderen en aan de andere zijkant niks, en beneden de luchtkamer.
Ze zijn helemaal koud. Ik denk niet dat het nog wat wordt, helaas.

Heeft iemand een idee waarom ze niet meer broeden?
ps. Het is de eerste keer dat ze bevrucht eitjes hebben.

Bedankt.

Groetjes Vanessa :-/

Carla Vdb.

Hey Vanessa,
Ik heb dat ook al meegemaakt, het eerste nest lieten ze in de steek net voor het eerste eitje zou gaan uitkomen. Het popje heeft kort daarna terug eitjes gelegd maar daar hebben ze maar één dag op gebroed en dan ook weer in de steek gelaten. Waarom ze het doen dat weet ik ook niet maar het komt overal wel eens voor denk ik, misschien zijn ze te onervaren  :-/  

Vanessa_TC

Hallo Carla,

Hat kan inderdaad zijn hoor omdat ze te onervaren zijn, het is immers ook de 1e keer.
Misschien lukt het de volgende keer dan wel.

Zal ik de eitjes nog even liggen laten of weghalen?

En het nest blok, laten hangen voor een nieuw poging of eraf halen?

Bedankt voor de reactie! Wie heeft nog meer ideeen of ervaringen?  

Groetjes Vanessa

Lique

Hoi vanessa,

Wat jammer zeg.
Maar heb je niet nog een koppel, waar je de eitjes onder kan leggen?
Misschien komen ze nog terug, maar ben bang dat het niets meer wordt.
Ik zou de eitjes wel gewoon laten liggen, want het kan best zijn dat het wél goedgaat nog.

SUcces en hopelijk komen ze nog uit.

groetjes Lique

Vanessa_TC

Nee ik heb maar 1 koppeltje, nog wel 2 popjes, die hebben nog niet eerder gebroed.
Ik laat ze eerst maar liggen, misschien als ze er nog wel op gaan, dat het laatst gelegde eitje nog kan uitkomen.

Hoe kun je eigenlijk zien of een bevrucht eitje is afgestorven?
Want de eitjes zijn aan 1 kant leeg, en aan de andere kant zitten de aderen.

Vanessa

Inger m

1 juni 2004, 15:53:01 #5 Last Edit: 1 juni 2004, 15:53:41 by Cinnamon_valk
Hoi,
De kant waar het eitje leeg is (stompe kant) dat is de luchtkamer, dat is in het begin nog klein, maar wordt gedurende de broedtijd steeds groter (circa 1/3 van het ei rond het uitkomen). De aderen duiden op de aanwezigheid van het embryo.

Wanneer het embryo afsterft zullen daar op een gegeven moment afwijkingen aan te zien zijn, zo wordt de inhoud troebel en vloeibaarder en wordt de scheiding met luchtkamer minder duidelijk. Een vlekkerige schaal (door de inhoud) kan ook wijzen op een afgestorven embryo.

Maar even afwachten, maar als een ei bebroed is en vervolgens erg lang koud gelegen heeft, is de kans op sterfte erg groot.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik zou de eitjes ook nog even laten liggen, het kan zijn dat het nog goed gaat. Da wordt even afwachten. In elk geval veel succes.

SDC:D

Vanessa_TC

8 juni 2004, 15:20:32 #7 Last Edit: 8 juni 2004, 15:21:24 by Vanessa_TC
Bedankt voor al jullie reacties,

Ik heb de eitjes gewoon laten liggen, en ze zijn de hele week weer aan het broeden gegaan. Zouden ze nog wel uit kunnen komen, of zijn ze vorig weekend toch te veel afgekoeld?
Officieel moet het eerste eitje 9 of 10 juni uitkomen.

Ik hoop dat er toch 1 van de 5 uitkomt.

Tommy en Chippy waren dit weekend druk vogelende en Chippy heeft nu een 6e eitje gelegd, wel met een tussenpose van ruim een week, na het 5e eitje :o.

Zal dit eitje dan nog bij de andere 5 horen of begint ze met een nieuwe ronde? Wie heeft enig idee....


Groetjes Vanessa

Cwazi

leuk joh, dan is al bijna. als ze het toelaten kan je de eitjes even tegen je oor houden. Als er over enkele dagen uit moeten komen kan je ze horen  :)

Vanessa_TC

Echt waar :P kan je ze horen uit het ei? Grappig . Ik denk dat ik ze beter niet kan storen, anders gaan ze straks misschien weer van het nest af.

De laatste keer dat ik de bevruchte eitjes heb bekeken onder de lamp was de helft van het eitje van de punt naar de stompe kant leeg, aan de andere kant zag ik rode aders. Dit is inmiddels al weer een week geleden. Als de embryo`s niet dood zijn gegaan nadat ze het nest hadden verlaten dan moeten ze deze week alle drie uitkomen. De andere 2 eitjes waren zover ik zien kon niet bevrucht.

Ik hoop dat er leven in zit! Nog even afwachten dus.
Groetjes Vanessa

Paul

Hoi Vanessa,

Je kan ze inderdaad horen piepen in het eitje een a 2 dagen voor het uitkomen.
Je voelt het ook als ze proberen het eitje open te pikken om eruit te komen en dan hoor je ook een zacht getik als je het eitje tegen je ook houd.
Was wel altijd je handen voor je een eitje beetpakt.
Maar je kan ook gewoon afwachten als de ouders je er niet bijlaten natuurlijk :-)
Meestal zie je als je met een lampje kijkt aan de stompe kan de luchtkamer die is vlak voor het uitkomen ruim 1/3 van het eitje.
In het andere deel is het heel donker maar als je een goed lampje hebt zie je duidelijk het jong bewegen in het eitje.

Groetjes, Paul

Vanessa_TC

Hallo,
Als de luchtkamer op het laatst nog maar 1/3 behoort te zijn dan denk ik dat de emryo`s dood zijn, want de eitjes zijn 2/3 lucht en 1/3 donker. De rode aders zijn verdwenen. De eitjes zouden deze dagen al uit moeten komen.

Volgens mij zijn ze ook met de 2e ronde begonnen hoor want er waren eerst 5 eitjes, toen een week niks gelegd en nu hebben ze er al 7!!!! :-/

Wat moet ik doen? De voor 1/3 donkere eitjes weg halen, of nog even laten liggen?

Bedankt, Vanessa

Inger m

Hoi Vanessa,
Ik zou nog heel even wachten, de luchtkamer kan wel iets meer ruimte in beslag nemen dan 1/3, soms wel tot de helft. De bloedaders zijn eigenlijk niet meer te zien bij een bijna volgroeid jong.

Hoe ziet de ei inhoud eruit? Als het troebel is en gemakkelijk mee beweegt is het ws afgestorven en bedorven.

Als het is afgestorven en vnl ingedroogd, dan krijg je een soort harde korst in het ei...maar dat zie je pas goed als je het openmaakt. Als je een ei openmaakt kun je dat het beste voorzichtig doen aan de kant van de luchtkamer een klein beetje, want als het jong nog leeft heeft het nog een kans.

Zodra de broedtijd ruimschoots verstreken is, kun je de eitjes wel verwijderen en even nakijken.

gr Inger  
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Vanessa_TC

Hallo Inger,

Dan denk ik dat ze zijn afgestorven want vorige week was het donkere gedeelte vloeibaar, nu is dat niet meer zo (ingedroogd). In het donkere deel zie je een donkere stip van zo`n 5 milimeter groot.(embryo)?

Jammer, ik zal toch voor de zekerheid de broedperiode afwachten. Alleen wat te doen met de nieuwe eitjes, ze hebben pas weer 2 nieuwe erbij. Dit is denk ik de 2e ronde.
Er liggen nu die 3 "afgestorven", 2 blanco en 2 nieuwe eitjes.

Groetjes Vanessa

Inger m

Hoi Vanessa,
Voor de zekerheid kun je de nieuwe eitjes voorzien van een potloodstreepje om ze te onderscheiden. Als ik het zo lees zijn ze idd afgestorven. Mss kun je ze dan beter weghalen...maak er voorzichtig eerst eentje open dan zie je hoe het eruit ziet. Maar het is nl verstandiger om nieuwe eitjes niet in contact te laten komen met bedorven eitjes. De blanco (onbevruchte) eitjes van de eerste ronde (neem ik aan) kun je sowieso weghalen, anders worden het er zoveel en kunnen ze niet goed broeden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.