10 mei 2025, 12:22:18

Jong uit ei, wat te doen met voeding?

Gestart door caroliendewit, 1 juni 2004, 05:03:17

« vorige - volgende »

caroliendewit

Hallo,
We hebben net na een poging of 4 met mislukte nestjes omdat mijn valkje te kort broedde het eerste jong gekregen uit het ei. Nu is mijn vraag wat ik moet doen qua voeding. Uiteraard heb ik het het liefst dat mijn valkjes ze zelf voeden. Nu krijgen ze naast normaal voer ook eivoer van cede door hun zaadvoer heen en ik heb een bakje met een paar schepjes eivoer met water neergezet. Wie heeft er tips etc?
Alvast bedankt en als het goed is komen er minimaal nog 5 jongen deze week als alles goed gaat.

Groetjes carolien

Paul

1 juni 2004, 05:40:05 #1 Last Edit: 1 juni 2004, 05:41:28 by Paul
Hoi Carolien,

Wat goed dat het nu eindelijk een keer gelukt is voor je valkjes :-)
En dan misschien 5 te komen nog :-)
Eivoer is een van de belangrijkste dingen die je ze moet geven.
Van Cede is prima en het beste is in een appart bakje en dan een beetje rul maken met wat water maar dat deed je al zo te lezen.
Sepia en vogelgrit en mineralen is vaak het belangrijkste voor het leggen van de eitjes maar ze moeten dat ook altijd hebben en geven dat ook wel aan de jongen.
Het water goed in de gaten houden ze drinken veel meer dan anders omdat ze een papje maken in de krop en daar hebben ze veel water voor nodig.
Voor de rest hoef je eigenlijk niks extra te geven je kan ze een keer extra trosgierst geven daar vallen ze helemaal op aan als ze jongen hebben :-)
De ouders doen het normaal allemaal zelf dus je zal als alles goed gaat helemaal niks hoeven te voeren.
Succes met de kleintjes.

Groetjes, Paul

caroliendewit

Hoi Paul,
Ja het is erg leuk  :) dat het eindelijk gelukt is. Het heeft even geduurd maar het gaat erg goed. De ouders voeren het beestje zo ong. om de 2 uur. Het jong gaat vanzelf piepen en dan gaan ze hem samen voeren. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan als die andere eitjes ook nog uitkomen. Het lijkt me wel erg leuk in ieder geval. Komen ze nu eigenlijk ook om de dag uit of niet? Ze zit er in ieder geval nog steeds op ook om het jong warm te houden.
Groetjes Carolien

Paul

Hoi Carolien,

Het uitkomen is heel verschillend.
Ik heb vaak de eerste dag 2 jongen uit een in de ochtend en een in de middag bijvoorbeeld.
De andere komt dan een dag later en weer een andere drie dagen later.
Daar is gewoon weinig van te zeggen.
De ouders houden inderdaad het jong misschien wel 14 dagen nog veel warm onder de vleugels.
Daarna zitten ze er veel minder bij zeker als je meerdere jongen hebt houden die elkaar ook nog warm.

Groetjes, Paul

carco

Hoi Carolien
Ik was al een tijdje niet op de site geweest en zie nu ineens dat je toch een jong hebt, wat onzettend leuk zeg: ik hoop dat alles goed gaat en met de ander jongen ook.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

caroliendewit

Hoi Caroline,
Het gaat inderdaad goed met de jongen :). Ze zijn trouwens niet in een broedhok geboren, maar gewoon op de bodem. Het gaat erg goed en ik hoop dat het bij jou ook een keer gaat lukken!!!
Groetjes Carolien