10 mei 2025, 07:10:43

Bedellen om eten.

Gestart door Richard1967, 27 mei 2004, 02:42:30

« vorige - volgende »

Richard1967

27 mei 2004, 02:42:30 Last Edit: 27 mei 2004, 03:28:39 by Richard1967
Ik heb sinds een paar dagen 2 valken, Sjors en Pietje, die geheel tam zijn.
Ze zijn al wat ouder, en komen uit een dierenwinkel.
Ze staan in de achterkamer, waar ook de eettafel staat.

Als we zitten te eten, dan zitten ze echt te bedelen.
Ze fluiten, zo van "hallo wij zijn er ook nog", en gaan met z'n twee heel zenuwachtig over de stokken heel lopen, of langs de tralies heen en weer klimmen.
En als het dan wat langer duurt dan gaat Pietje kloppen tegen de tralies.

Maar we hebben ze zelf nog niks gegeven van tafel, dus het ligt niet aan ons.

We vinden het best grappig om te zien, maar het is een beetje genant als je eters krijgt.

Dus is dit af te leren, en zo ja hoe?????

Als bijlage een foto van de twee bedelaars.

Paul

Hoi Richard,

Ik denk dat ze altijd wel zullen bedelen als je zelf eet valkjes zijn echte vreetzakken :-)
Maar het beste is als je zelf zit te eten dan niks geven.
Je mag ze best wel een stukje brood geven dat is niet slecht voor ze maar doe dat dan als jullie zelf niet eten als je dat bedelen niks vind.
Het is ze waarschijnlijk zo aangeleerd bij de vorige eigenaar.
Hier zijn ze vaak los en als we dan eten komen ze soms gewoon op je bord zitten wat soms best wel lastig is.
Een spierwitte valkparkiet die in de rooie baby pangan saus rolt is bijvoorbeeld niet fijn daar weet ik alles van  :D

Groetjes, Paul

Joyce28

hihi,ik moet er stiekum wel om lachen
ik heb de voliere ook bij de eetkamertafel staan,maar het doet ze niks als we zitten te eten
wel als ik ze loslaat op de tafel,dan zitten ze altijd te smakken,zelfs de ienimie kruimels zien ze nog liggen :D

ach valkjes kunnen beter schooien dan een hond toch?die kwijlen tenminste niet  :D  ;D

Paul

Hoi,

Als ze hier in de kooi zitten en we gaan eten dan gaan ze ook vaak zelf in de voerbakken zitten te eten.
Valkjes zijn echte groepsdieren en eten ook vaak allemaal tegelijk.
Zeker als je trosgierst neerhangt zitten er hier 21 lekker te smullen en dat maakt wel een appart geluid :-)
Maar in de kooi schooien ze niet om eten hier.

Groetjes, Paul

Joyce28

grappig ik zal er eens opletten,ik ben meestal druk bezig om te zorgen dat mijn kinderen wat binnen krijgen  :D
ik zal morgen eens kijken wat ze doen,ben nou toch wel benieuwd ;)

Inger m

Hoi,
Best kans dat ze dit gewoon doen om aandacht te krijgen, als ze door roepen voorheen bv van de vorige eigenaar aandacht kregen dan hebben ze geleerd dat dit effect heeft.

Het beste is gewoon om het gehele gedrag te negeren, dus niet kijken, roepen of praten tegen ze wanneer dit gedrag wordt vertoond en gewoon doen wat je normaal ook zou doen. Geef ze aandacht op de momenten dat ze zich rustig gedragen.

nb. Negatieve aandacht is ook aandacht

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.