7 mei 2025, 15:46:09

schreeuwende valk

Gestart door jeffrey, 24 mei 2004, 16:45:24

« vorige - volgende »

jeffrey

Beste meneer, mevrouw,

Ik heb al een paar maanden een valkparkiet. Hij is nu ondertussen 8maanden oud. Maar sinds kort vertoond hij het volgende gedrag. Telkens als ik naar de keuken loop of de kamer uitloop (ben ik uit het zicht), begint onze valk onwijs hard te schreeuwen en het houd pas weer op als ik in de kamer ben...Nu begint het schreeuwen al als ik zelfs met me vriendin op de bank zit en ik alleen al opsta en ik moet zeggen hij schreeuwd dan behoorlijk hard..De valk is een leuk huisgenootje maar dit gedrag vinden wij toch vreemd omdat hij genoeg aandacht krijgt en voldoende ruimte en speeltjes in zijn kooi heeft.
Weet iemand waar dit gedrag eventueel mee te maken heeft en hoe dat opgelost kan worden...??
Alvast bedankt voor de moeite en eventuele tip...

Groetjes,
Jeffrey en Stephanie  :'(

Paul

Hoi  Jeffrey en Stephanie,

Je valkje wil dan toch aandacht en als je weg loopt wil hij niet alleen gelaten worden.
Hij is waarschijnlijk ook tam denk ik en hij wil gewoon altijd aandacht als ie zo gilt.
Het enige is gewoon negeren als ie dat doet en zelf geen negatieve aandacht geven door te roepen tegen hem dat ie moet stoppen want dat zien ze ook als aandacht.
Als het zo niet stopt zou je ook een tweede valkje erbij kunnen nemen wat ook tam is dan zal ie zeker minder snel schreeuwen.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Jeffrey en Stephanie,
Jullie valkparkiet begint nu ws geslachtsrijp (6-9 maanden). Jeffrey ben je veel met de vogel bezig? Het kan zijn dat hij jou als als partner of als maatje ziet. Een valkparkiet brengt eigenlijk het grootste deel van de dag door met andere vogels cq zn partner. Als ze deze uit het oog verliezen zullen ze ernaar gaan roepen. Ws gaat hij jou ook roepen als ie je niet meer ziet.

Geef de vogel veel afleiding, bv takken/ papier om te knagen, speeltjes (regelmatig verwissselen) en zet bv als je wegbent een radio aan (met veel gepraat). Zo voelt ie zich dan minder eenzaam. Het geschreeuw zelf kun je het beste negeren (ook niet bestraffen).

Anderzijds zijn valkparkieten erg sociale vogels en zou je er het beste een (tamme) valkparkiet erbij nemen, dan zal die zich daarop richten en niet meer schreeuwen als jhe weggaat. Twee vogels kunnen even tam blijven, maar zullen zich wel wat meer op elkaar gaan richten...

Succes!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hoi Paul,
Ik zie dat we ongeveer gelijktijdig gereageerd hebben.. komt helemaal overeen  ;)

gr Inger
problem.

Paul

Hoi Inger,

Ja dat is wel vaker he dat er tegelijk iets geantwoord word :-)
Alleen jouw berichtje was wat uitgebreider en bevat wat betere extra tips :-)
Hoe meer tips des te beter he :-)

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Ben altijd beetje uitgebreid van stof ::), maar de hoofdpunten komen overeen en das belangrijkste! En verder kan het ook per situatie/ persoon verschillen wat het beste werkt en wat ze met de tips doen.

gr Inger
problem.

Suzanne

CitaatHoi Paul,
Ben altijd beetje uitgebreid van stof ::), maar de hoofdpunten komen overeen en das belangrijkste! En verder kan het ook per situatie/ persoon verschillen wat het beste werkt en wat ze met de tips doen.

gr Inger

Vooral zo doorgaan Inger! Ik leer ontzettend veel van jou uitgebreide stof  :D. (Natuurlijk ook van de anderen hoor).

En voor wat die schreeuwende valk betreft: ik ken het helemaal. Had hetzelfde met mijn tamme pop Plukkie. Ook ongeveer op die leeftijd. Ik werd er helemaal gek van. Die kon ik een blok huizen verder nog horen gillen als ik de hond uitliet. Ik heb er toen een 2e valkje bij gezet (een jonge, beetje tam), maar dat heeft ook niet geholpen. Ze keek er niet naar om en bleef gillen. Uiteindelijk was het zo erg dat ik ze weg wilde doen, maar mijn man vond dat ik dat niet kon maken, omdat ik gekozen had voor de dieren en er dus ook voor moet zorgen (en terecht natuurlijk). Dus hebben we een kamervoliere gekocht (met zo'n dakje er op) en zijn ze naar buiten verhuisd. Daarna is mijn man begonnen met het bouwen van de voliere en zijn ze daar naar toe verhuisd. Inmiddels heb ik nu 13 valkjes. Plukkie wil nog wel eens gillen als ze me ziet weglopen, maar het is stukken minder geworden en ze houdt veel sneller op. Maar goed, zo heb ik het dus uiteindelijk opgelost.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi Suzanne,
Nog even een vraagje over dat laatste? Heeft Plukkie in de valk die je erbij gezet heeft uiteindelijk nog een partner gevonden of bleef ze voorkeur hebben voor jou? Nu in de buitenvoliere zal ze meer afleiding hebben om zich heen, maar heeft ze nu ook een partner?
Het zou er mogelijk vanaf kunnen hangen of ze de bijgezette valk wel ligt, maar dat bedoelde jij mss ook al?

gr Inger

problem.

Suzanne

Hoi Inger,

Plukkie heeft nog niet echt een partner, maar ik zie haar wel regelmatig kippetje zitten. En dan staat ze toe dat Jacco op haar klimt. Voor de rest zit hij er dan meestal achterstevoren op, en weet hij niet goed wat hij moet doen, maar dat is een ander verhaal  :D. Ook laat ze zich wel door andere valkjes kroelen en dat wilde ze eerst niet. En ik geef haar expres minder aandacht, omdat ik graag wil dat ze een valkjes partner vindt en niet mij als partner ziet. Maar ik heb haar nog nooit in een nestkast zien gaan. Ik heb haar wel eens op een stokje voor de nestkast gezet, en dan zit ze wel nieuwsgierig naar binnen te gluren, maar verder dan in het invlieggat zitten heb ik nog niet gezien. Ik vraag me ook af of ze ooit een nestje zal beginnen, maar je weet maar nooit.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

jeffrey

waarschijnlijk ziet mijn valk zich als zijn partner....ha ha ha
Kan best wel kloppen want ik ben onwijs veel met hem bezig geweest om hem tam te krijgen...Alleen dat gegil is soms echt vreselijk. Inderdaad zelfs zo erg/hard dat je wel is overweegd om hem naar een kweker te brengen, maar dat vind ik zo zielig...is er eventueel nog een andere oplossing dat het kopen van een andere valk? We hebben eigenlijk alles al geprobeerd van verschillende speeltjes tot een doek over zijn kooi....

Inger m

Hoi Jeffrey,
Hoezo andere mogelijkheid?  :)
Een tweede valk is toch dubbel zo leuk! Ik vind zelf eigenlijk dat je sociale vogels beter paarsgewijs of in groepen kunt houden, tenzij je er veel aandacht aan kunt besteden. Ik ben op dit moment bezig met probleemgedrag bij papegaaien en het blijkt dat een heel groot deel van de vogels een gedragsprobleem heeft. Onlangs is er ook een rapport verschenen over eenzaamheid bij huisdieren (wo papegaaien). Eigenlijk vind ik het ook niet aardig om een vogel alleen te houden...

Ik zou hem gewoon voldoende aandacht geven, niet op het moment dat hij schreeuwt, maar ws is dit weer afgelopen als je erbij bent. Wat belangrijk is dat hij het schreeuwen niet gaat associeeren met jouw terugkomst en dat is lastig.

Een doek over de kooi is geen oplossing van het probleem, maar symptoombestrijding. Er zijn btw wel eren aantal mensen die zich bezighouden met gedragstherapie bij papegaaien, zoals dierenartsen. Ik had begrepen dat dr. Feld (zie dierenartsen) zich daar ook mee bezig houdt, mogelijk kun je hem eens bellen hierover?

gr Inger
problem.

Paul

Hoi Jeffrey,

Helpt een doek over de kooi wel?
Je kan dan als ie gilt meteen een doek over de kooi leggen en als ie weer stil is de doek weghalen.
Als je dat herhaalt weet ie dat herry maken een doek over de kooi betekend en dat vinden ze niet fijn.
Dan heb je kans dat ie op een gegeven moment wel wat stiller word.
Wegdoen zou inderdaad heel erg jammer zijn :-(

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Ik moet er btw wel even bijzeggen dat het gillen bij het uit het zicht zijn in principe geen afwijkend gedrag is, omdat vogels dat ook doen als hun partner uit het zicht is...

Het is wel een probleem voor jullie, omdat jullie er last van hebben. Ik denk zelf dat het lastig is hier wat aan te doen, mss helpt de tip van Paul wel, is alleen beetje lastig als ie pas schreeuwt als je er niet bent en ws stopt wanneer hij je weer ziet en in dat geval kun je er geen doek overheen gooien dan ben je al te laat.

gr Inger
problem.

Suzanne

Hoi,

Een doek over de kooi hangen hielp bij Plukkie ook niet. Die ging gewoon vrolijk door  :D. Maar ik ben het met Inger eens dat vogels sociale dieren zijn en niet alleen gehouden moeten worden. En papegaaien vind ik (naar mijn persoonlijke meningen) al helemaal niet geschikt als huisdier (sinds ik bij het papegaaienopvangcentrum geweest ben denk ik er zo over), hoe leuk ze ook zijn. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Zo heeft Mandy een grijze roodstaart die het heel goed doet bij haar, maar volgens mij is die pas 2 jaar. En ik hoop voor haar dat het goed blijft gaan, want ik hoor wel vaker dat de problemen op latere leeftijd beginnen. Las het van de week nog op marktplaats. Iemand had problemen met zijn 4 jaar oude papegaai.

Groetjes

Suzanne

Inger m

Hoi Suzanne,
Ik ben ook in Veldhoven geweest en heb best wat schrijnende gevallen gezien. Ik ben zelf niet van mening dat papegaaien ongeschikte huisdieren zijn, maar dat er een hoop ongeschikte papegaaieneigenaren rondlopen... Ik denk dat je zeker bij een intelligent dier als een papegaai heel goed moet nagaan wat zo'n dier nodig heeft en dan kunnen het best hele geschikte en gelukkige huisgenoten zijn.

Uit het rapport bleek ook dat zo'n 72% van de konijnen individueel wordt gehouden en ze zouden hieronder lijden, dus zelfs een simpel geacht huisdier als een konijn blijken weinig mensen juist toe te komen aan de behoeften van dit dier, mede door verkeerde voorlichting en dierenwinkels verkopen nog steeds van die gevangenisjes voor konijnen...

gr Inger

Sorry Jeffrey, ik ga even off topic, dit heeft namelijk helemaal niet meer met jouw valk te maken...
problem.