28 april 2024, 20:01:17

wegens aanschaf jonge valkparkiet

Gestart door Brand Stoelwinder, 24 mei 2004, 19:34:53

« vorige - volgende »

Brand Stoelwinder

Hallo !!
Ik Wilde een Valkparkiet aanschaffen en met de handopvoeden om hem zo eerder tam te krijgen Maar nu had ik zo een Vraag Wanneer kun je daar het beste mee beginne (Wanneer Mag hij Weg)??? Groetjes laat me aub wat horen Alvast bedankt Brand

Paul

Hoi Brand,

Ik kan je afraden om er een voor handopfok te nemen.
Meestal red de helft het niet want bij handopfok komt best meer kijken als een paar keer per dag voeren.
Het is gewoon erg dat de jongen soms zo snel verkocht worden.
Als je een goeie kweker hebt kan die hem al aan handen gewend laten raken vanuit het nest en de valkjes worden dan zeker net zo tam als met de hand voeren.
Een valkje kan zelf eten rond de 6 weken en als je hem dan neemt eet ie al zelf en loop je geen risico.
Handopfok valkjes koop je soms al met 3 a 4 weken oud dan worden ze al bij de ouders weggehaald dat is gewoon zielig.
Dus bedenk goed waar je aan begint.
Mijn jongen gaan niet eerder weg voordat ze zelf eten en zijn dan al gewoon tam als ze bij de nieuwe eigenaar komen.
Zo zijn er nog veel meer kwekers die dat doen en het is gewoon beter voor de valkjes ze worden gewoon sterker en kunnen beter tegen ziektes ook omdat ze van de ouders bepaalde stoffen meekrijgen die je ze zlef nooit kan geven.

Greoetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Ik ben het volledig met Paul eens! Ik heb nu inmiddels te veel keren gehoord dat het uiteindelijk toch fout ging door handopfok en ik vind daarom dat alleen mensen met veel ervaring daarmee zich daarmee bezig moeten houden. Een aantal kwekers verkopen ze echter al vanuit het nest...

Daarbij komt nog dat ze erg jong al worden geisoleerd van soortgenoten en van de ouders. Ook in de nestperiode en daarna leren ze nog gedragsmatig van hun ouders, wat ws belangrijk is voor de sociale ontwikkeling (soortgenoten zijn eigenlijk altijd belangrijk).

Ik verkoop zelf ook de jongen pas na het uitvliegen als ze zelfstandig eten en ben ook bereid ze vast in het nest tam te maken.

gr Inger

nb. als je kijkt op de advertentiepagina of een oproepje plaatst op dit forum zijn er vast kwekers die en jong vast voor je willen tam maken in het nest.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi,

meestal worden ze om 4 weken weggehaald, of 5 ... Maar ik ben het ook volledig met Paul en Inger eens ... Het loopt vaak fout door te weinig ervaring, ik heb zelf al enkele valkjes proberen groot te brengen, deze waren echter wel al ziek en dan maakt het helaas nog riskanter ... Ik raad het echt af, want vele sterven, valkjes kunnen nog supertam worden als je ze aanschaft met bijvoorbeeld 6 à 7 weken, zodra ze zelfstandig zijn, er zijn de laatste dagen genoeg problemen met handopfok, ik raad je dit echt af, handopfok mag je alleen doen als het écht nodig is, anders doe ik zelf het ook niet ...

Groetjes, Tara

Vickyke

Hallo

Ik heb zelf ook al twee valkjes verloren aan handopfok.  Maar men heeft mij gezegd dat het aan de nutribird a21 zou liggen.
Dus dat de pap voor problemen zorgt en er vlug kropverzuring is.  Men heeft mij een ander pap aangeraden kaytee waar ik het probleem niet zou bij hebben.

Ik weetniet of ikhet nog zou proberen maar ik zou het ook afraden.  Ik zou je eerder aanraden om een valkje te kopen dat zelfstandig eet dan is het risico veeel kleiner dat je hem zou verliezen.

groetjes vicky

Tara

CitaatHallo

Ik heb zelf ook al twee valkjes verloren aan handopfok.  Maar men heeft mij gezegd dat het aan de nutribird a21 zou liggen.
Dus dat de pap voor problemen zorgt en er vlug kropverzuring is.  Men heeft mij een ander pap aangeraden kaytee waar ik het probleem niet zou bij hebben.

Ik weetniet of ikhet nog zou proberen maar ik zou het ook afraden.  Ik zou je eerder aanraden om een valkje te kopen dat zelfstandig eet dan is het risico veeel kleiner dat je hem zou verliezen.

groetjes vicky

Hoi Vicky,

je zegt daar zoiets.. Vorig jaar had ik een valkje die ik met de hand grootbracht, zijn vader was overleden en zijn moeder en een andere mannetjesvalk plukten 'm enzow, en met 4 weken heb ik 'm uitgehaald want het kon zo niet verder.. Ik gaf idd nutribird A21, toen hij bijna 8 weken was stierf ie plots, geen kropverzuring.. En ik kan je ook dit zeggen.. Vorig jaar had ik al problemen, jongen die verstoten werden enzo, niet meer gevoerd, nog trachten te redden, en die zijn ook allemaal gestorven, ook nog andere valkjes die gewoon een nutribird bijvoeding gekregen hadden zijn gestorven.. Ik denk wel dat het dus door de nutribird kwam, maar dit wil wss niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn, kropverzuring wordt veroorzaakt door de eigenaar zelf, niet door de pap, ok ja door de pap maar ik bedoel dat het zijn schuld niet is.. De eigenaar moet zorgen dat de krop leeg is voordat ie opnieuw voert.. Nutirbird heeft ook vele goeie opmerkingen gekregen hoor van mensen..

Groetjes, Tara

Carla_en_Yoshi

Hallo.

Als je geen ervaring hebt met handopfok zou ik het afraden.Zolang de ouders zelf voeden is er niks aan de hand.Of het moet natuurlijk niet anders gaan.Dat tam maken lukt ook met een jong valkje dat door de ouders gevoed is.Je moet alleen iets langer wachten tot je je valkje hebt :(.Ik heb ook een valkje dat door de ouders is gevoed.Met ongeveer 6 weken ging hij zelf eten en kon ik hem ophalen :).Nu is hij 1 week bij me ,en hij komt al op mijn vinger :).Als de kweker hem van te voren al af en toe in de handen pakt is hij ook niet meer bang voor handen en gaat het tam maken ook sneller.
Ik ben benieuwd wat je beslissing is.Succes ermee.
Groetjes van Carla.

Karin

Hoi Vicky,

Het is onzin dat het door nutribird is gekomen hoor. Het wordt door zoveel mensen gebruikt ( ook veel door kwekers met dure papegaaien ) dus als het voor kropverzuring zou zorgen zou het al lang uit de handel zijn genomen. De enige die voor kropverzuring zorgt is... de mens. Onervarenheid, te warme of te koude voeding, niet eerst goed de krop leeg laten gaan, vogeltje niet genoeg warm gehouden... enz. Of er moet al wat mis geweest zijn met het vogeltje. Dan kun je met alle hulp van de wereld er niets aan doen, of je nou merk A of B hebt. Zelf geef ik nutribird aan de jongen vanaf 2 1/2 week. De ouders voeren de jongen gewoon tot ze uitvliegen, maar ik geef ze 1 x per dag een klein beetje voer. Eerlijk gezegt zie ik niet veel verschil tussen helemaal niet voeren of een beetje voeren, maar ik heb pas 2 nesten gehad, nog niet genoeg vergelijkingsmateriaal  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Sanna

Of je nou een valkje grootgebracht met handopfok geen aandacht meer geeft of een valkje aangeschaft met 6 à 7 weken geen aandacht meer geeft, het resultaat is hetzelfde: een wild valkje. Het toverwoord is dus niet handopfok maar aandacht. Valkjes worden tam van veeeeeeel aandacht, hoe meer hoe tammer. Dus ik zou lekker een zelfstandig etend valkje nemen, dat scheelt jou ook een hoop stress en ellende wanneer het beestje het vertikt om zijn papje op te eten.

Groetjes! Sanna

Riny

Hallo allemaal
Ik maak op verzoek valkjes helemaal tam door handopfok met nutribird.
Het is echt waar zelden dat er een dood gaat.
Zou het niet veel eerder zo zijn dat veel mensen denken
"dat doe ik wel even"en zich niet de moeite nemen om zich goed te informeren?
Groetjes Riny

Paul

Hoi Riny,

Jij hebt er ervaring in en dan gaat het ook bijna altijd goed inderdaad.
De meest gemaakte fout is op het zielige gepiep afgaan en hem dan voeren dat is helemaal verkeerd.
Ik ben er nu een vanaf 2 weken aan het grootbrengen en dat gaat ook prima maar nooit afgaan op schreeuwen wat een hoop mensen doen.
Ik denk ook dat doodsoorzaak nummer een kropverzuring is.

Groetjes, Paul

suus

Buiten de kunst van het geven van handopfok, belangrijker nog anticiperen op de jonge valk, en kunnen handelen bij afwijkingen, denk ik dat het zo is dat valkjes niet vanaf al te jonge leeftijd met de hand moeten worden gevoerd.
Zelf heb ik goede ervaring met het op het laatst, wanneer de valk al uitgevlogen is, en al wel wat zelfstandig eet, bijvoeren 1x per dag met de hand. Zo krijgen ze van de ouders alle benodigde voedingstoffen en worden ze toch prima tam!
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Riny

Hallo Brand
Ik maak valkjes op aanvraag van mensen tam door handopfok.
De valkjes gaan dan wel pas weg als ze zelfstandig eten.
Handopfok is af te taden als je er geen ervaring mee hebt ,er komt veel meer bij kijken als je denkt.
Heel veel valkjes sterven dan door onwetendheid van de mensen.
Groetjes Riny

Karin

Deze discussie is al vaker geweest  ;D, maar toch vraag ik het  :D Waarom handopfok Riny ? Ik heb zelf diverse valkjes waaronder een handopfok ( werd erg geplukt door de moeder ) plus een gewoon valkje van precies dezelfde kweekster. Ik zie weinig verschil tussen deze 2 qua tamheid. Zelf heb ik nu een valkje bij een kweker vandaag die pas met een week of 8 voor het eerst mensen zag en het heeft even geduurt, maar ook deze is nu vrij tam, geeft kusjes en wil uren gekroeld worden. En dan heb ik hem pas een maand ! Ik denk inderdaad dat het vooral aan de aandacht van het nieuwe baasje ligt hoe tam een valkje is. Zelf doe ik niet aan handopfok. Niet alleen i.v.m. de risico´s maar vooral i.v.m. de ouders. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om bij goede ouders de jongen weg te halen. Als ik ze al even uit het broedblok haal ter controle of wat dan ook dan raken de ouders al van hun theewater.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hallo allemaal
Ik doe dit omdat mensen mij erom vragen en ik dit ontzettend leuk werk vindt.Het komt bijna nooit voor dat ik er maar 1 tegelijk heb zitten,dus ze groeien wel degelijk op met soortgenoten.
Doordat ze bij mij in huis zitten kennen ze alle geluiden en als ze bij mij afgehaald worden kunnen de nieuwe eigenaars er mee doen wat ze willen.Ze zijn echt nergens bang voor.
Er zijn veel meer mensen dan ik had gedacht die deze manier verkiezen als het zelf te doen.
Ik heb het er graag voor over dat ik in de zomer "huisarrest" heb om bij mijn kleintjes te blijven.
Het is echt zelden dat er een dood gaat.
Groetjes Riny