28 april 2024, 00:22:53

wegens aanschaf jonge valkparkiet

Gestart door Brand Stoelwinder, 24 mei 2004, 19:34:53

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Riny,

Elk valkje wat doodgaat is er een teveel helaas :-(
Het is ook heel erg leuk om ze met de hand te voeren maar er kan toch van alles foutgaan ook al ben je er ervaren in.
Ik heb dat pas wel gemerkt met die schrokop die hier nu zit die is tot twee keer aan toe bijna gestikt in zijn pap terwijl ik daar nog nooit problemen eerder mee gehad heb met het handvoeden.
Bij de ouders hebben ze toch een grotere kans om te overleven.
Maar als mensen een handgevoerd valkje willen kan jij ze inderdaad beter grootbrengen dan die mensen want dat gaat veel vaker fout helaas :-(

Groetjes, Paul

Karin

Maar ik heb nog steeds geen reden gehoord waarom het in het voordeel van het valkje is. Ik krijg ook regelmatig aanvragen van mensen die handgevoede willen "omdat ze gehoord hebben dat ze dan tammer zijn", maar dat is dus niet zo. Het is dus eigelijk alleen maar voor "ons mensen" dat het gedaan wordt, jij vind het leuk en de mensen willen het graag, maar wat vinden de vogels er zelf van ? Mijn valkjes gaan allemaal handtam de deur uit en als mensen er dagelijks mee bezig blijven bijven ze ook supertam. Ik ben ook dagelijks zo'n 2 uur met de jonge valkjes bezig vanaf dat ze 2 weken zijn ( als ze jong zijn wat korter, als ze ouder worden langer ). Dat is in mijn ogen een veel veiliger methode én voor de ouders veel prettiger.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi Karin,
Ik ben het met je eens, want ik denk dat handopfok mss voor ons voordelen heeft (hoewel betrekkelijk), maar ws niet voor de vogels. Voor de handel heeft handopfok iig voordelen, omdat de vogels jonger verkocht worden voor hogere prijs.

Bij honden en katten is het zelfs bij de wet geregeld dat ze niet voor 7 weken gescheiden mogen worden van het moederdier (hoewel 12 weken geloof ik beter is), maar vogels mogen elk gewenst moment gescheiden worden.

Onlangs is er een onderzoek gedaan bij grijze roodstaarten naar de effecten van handopfok op het gedrag en dat was niet zo heel positief. Ze leken meer agressief gedrag en stereotyp gedrag te vertonen. Als conclusie werd geschreven dat opfok door de ouders wordt aangeraden en beter is voor het welzijn. Dit onderzoek is dit jaar uitgevoerd.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

suus

Als het niet anders kan, dan doe ik handopfok. Tenminste ga ik doen. Zelf heb ik nog geen jonge valkjes van mijn eigen valken mogen hebben, hopelijk volgend jaar.
Mijn oom echter heeft dus wel jonge valkjes, maar deze wil niet in het nest komen omdat hij denkt dat dit nooit goed kan gaan. Hij kijkt dan ook maar 1 of 2 keer wanneer er jongen zijn totdat ze uitgevlogen zijn. Om nu toch deze jongen tam te krijgen, vliegen ze eerst uit, en dan een week later, weghalen (als ze al wel zaden eten) en dan 1x handopfok. Dit is dus eigenlijk meer een soort manier om tam te maken, dan dat ze de handopfok als voeding nodig hebben.

Zelf zal ik net als Karin en anderen hier op het forum, veel er mee bezig zijn, en elke dag in iedergeval even in de handen houden! Prima tam te maken, nadat ze weer binnen zijn, als ze zelfstandig zijn. Ze zijn dan niet meer bang voor handen!
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Jaimy_en_Viggo

Hmm, Ik wil ook zelf  een jong uit het nest halen met een week of 3/4 en verder met de hand opvoeden, maar als hij net zo tam wordt als hem gewoon dagelijks vastpakt..

maar mijn koppels is erg schuw..en ik ben bang als ik zo vaak in het hok kom..dat ze niet meer gaan voeren..en de jongen dood gaan.. :-/

Hoelang moeten de jongen gevoerd worden? week of 6? (van begin tot eind) Is het beter als ik ze dat uit het nest haal, als ze een week op 5 zijn? dat ik ze nog maar een week hoef te voeren? en dat de kans dan minder groot is dat het jong overlijd?  :-/  

Nica is ook met de hand opvoed..en hij is de tamste van het stel, lijkt me zo gaaf om nog zo'n super tam beestje erbij te hebben..puff..wel moeilijk hoor..ik hoor zovaak van mensen dat het wel goed gaat...en dat het zo geweldig is..en van andere hoor ik weer dat je dan een dierenbeul bent..maar goed..ieder zijn mening toch?  :P

Groetjes Jaimy

Paul

Hoi Suus,

Het risico wat je oom loopt is dat er wat fout gaat met de jongen en dan kan je niet meer op tijd ingrijpen.
Zoals bij mij vorige week met de spreidpootjes als je daar niet op tijd bij bent gaat zo'n jong het echt niet halen.
Ook als een jong door gaat licht het dagen in het nest dat kan ook alleen maar bacterien aantrekken en de andere jongen ziek maken.
Ik vind zelf nestcontrole dus we belangrijk om dit soort redenen.

Hoi Jaimy,

Als je echt een jong met de hand wil voeren zou ik toch wachten op het moment dat het is uitgevlogen en dat is tussen de 4 en 5 weken normaal.
Dan hebben ze al veren en hoeven niet extra warm gehouden te worden en de kans is groter dat ze het halen.
Ik krijg de jongen voor anderen hier wel tam zonder handopfok maar als een jong hier blijft  trekt hij toch naar de andere vogels en word minder tam.
Dat komt omdat ik er zoveel heb natuurlijk.
Maar als je de jongen elke dag even in je hand neemt zullen de ouders echt niet stoppen met ze groot te brengen ook al zijn ze niet tam.
Zogauw je de jongen teruglegd gaan de ouder er meteen weer op zitten.
Ik heb nu ook een koppel wat niet tam is en die vinden het niet fijn als je bij de jongen komt maar ze blijven ze gewoon verzorgen.

Groetjes, Paul

Jaimy_en_Viggo

Okeej, dan doe ik het op de vogel-vriendelijke natuurlijke manier..dan krijgen ze alles binnen..en dan hebben ze meer kans om helemaal te kunnen volgroeien..want valkjes die met de hand zijn opgevoed..zijn meestal ook wat kleiner.

Groetjes Jaimy

Paul

Hoi Jaimy,

Een handgevoerd valkje hoeft niet altijd kleiner te zijn hoor zeker na de eerste rui zijn ze gewoon vaak net zo groot als een vogel die door de ouders is opgevoed.
Als ze klein zijn wil dat toch vaak zeggen dat het door het kweken komt dat het een slecht koppel is.
Kleintje is prima van grootte en gewicht terwijl ze niet slechter op kunnen groeien want die is de eerste 2 weken heel slecht gevoerd door de ouders.
Ik heb hem met vitamines en calcium nog erdoorheen kunnen helpen gelukkig.

Groetjes, Paul

Marije

Hihi, een hele discussie, en Brand die denkt laat maar zitten zo'n valkje........ :P :D Nee geintje, maar volgens mij is Brand z'n berichtje een beetje vergeten... :P

Jaimy_en_Viggo

Ja idd  ;D die zal wel denken als die terug komt...OMG!  ;D hehehe..nouja..beter te veel berichtjes..dat helemaal geen reactie.. :)

Groetjes Jaimy

Riny

Hallo allemaal
Je hoeft niet bang te zijn dat de ouders de jonkie's niet voeren als je nestcontrole doet.
Vanaf dat mijn valkparkieten in het blok zitten ,ga ik er iedere dag even bij staan kletsen.
Ze zijn dan als de jonkie's geboren worden er zo aan gewend,
dat ze me dan volledig vertrouwen .
Ik kan dan al mijn werkzaamheden uitvoeren zonder stress voor mijn vogels.
En dat allemaal door iedere dag even in de voliere staan kletsen tegen de valkjes.
Groetjes en succes Riny :D :D :D