12 mei 2025, 00:57:26

vraagje!

Gestart door marianca., 23 mei 2004, 01:25:51

« vorige - volgende »

marianca.

Hallo allemaal,

Ik zat vandaag al mijn vogels te bekijken en had een idee.In een kamervoiliere van 77d,77br en 185 hoog heb ik 4 valken.
Kan ik daar 2 zebravinken(dames) en 4 kanaries(waarvan 1 een man)bijzetten?Of worden de valken hier nerveus of angstig van :-/.
Misschien ook gevaarlijk voor de kleinere vogels ivm bijten van de valken :-/.

groetjes
marianca

Tara

Hoi Marianca,

zebravinkjes gaan perfect bij valkparkieten. Ikzelf heb nog een koppel zebravinken gehad en zelfs broeden doen ze uitstekend, de valkjes laten de zebravinken gewoon met rust, dus kwaad kan het niet, valkjes zijn niet zo agressief als sommige aga's hoor.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

ja, dat kan perfect hoor, alleen wordt het nogal krap dan mss. Maar je kan deze soorten gerust samen houden.

SDC:D

marianca.

hallo tara,

Bedankt voor je reactie.Dat zebravinken goed broeden heb ik al ondervonden :D.Ik heb in totaal van die 2 dames al 15 eitjes weg kunnen halen,ze leggen wekelijks eitjes.Toen ik ze pas had heb ik ze laten broeden omdat ik dacht dat ze misschien in de dierenwinkel door het mannelijk geslacht bevrucht zouden zijn :D.Maar nee,er zat niks in en nu blijven de dames leggen.
Kunnen de kanaries ook erbij of is de ruimte dan te klein en zullen de valken niet schrikken als ik ze erbij doe :-/.Zo als ze bij de kooi zijn tonen de valken geen angst maar ik weet niet of ze zich dood schrikken als ze bij hun in de kamervoiliere komen.

groetjes
marianca

marianca.

Hallo stijn,

Jij natuurlijk ook bedankt voor je reactie :).
Ja,zou het te krap worden?

Groetjes
marianca

Tara

Hoi,

kanaries kunnen daar ook goed mee samen, dus dat zou lukken, alleen weet ik niet of het dan te krap is, ben helaas niet zo goed in het schatten, maar je kan het volgens mij altijd proberen.

Groetjes, Tara

marianca.

Hallo tara en stijn,

Dan zal ik dat morgen eens gaan proberen :).Hopelijk vliegen de valken dan niet te bang rond in de kamervoiliere.
Ben benieuwd,lijkt me wel heel leuk :).

Groetjes
marianca

Stijn dc

hoi

je ka nhet altijd proberen, de vogeltjes zijn neit zo heel erg groot, maar hebbenwel weer andere behoeften dan valkjes.

marianca.

Hallo stijn,

Wat bedoel je met andere behoeftes.Voer dat weet ik wel dat zie ik dagelijks bij al mijn vogels aan de bakjes die ik allemaal moet vullen :) :).Maar nog andere behoeftes?
Ja,oke,de zebravinkjes slapen in een stronestje :D...dat zal in een paar minuten door de valken wel gesloopt zijn :D.Maar verders weet ik niet wat van andere behoeftes,wil dat wel graag van je horen ;)

groetjes
marianca

Tara

Hoi Marianca,

zebravinken en kanaries horen tot exoten, die moeten af en toe ook eens wat fruit ofzo, maar daar hou je vast wel rekening mee, want valkjes eten dat ook :-).

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

ja gewoon, ze hebben andere voedsel nodig, nestplaatsen, aanvullingen bij het voer, nestmateriaal en zo.

SDc:D

marianca.

Hallo stijn en tara,

ja stijn,zoals tara al zei,dat wist ik allemaal al ;).Nestmateriaal doe ik niet bij de kanaries en zebravinkjes.Laat ze maar gewoon kinderloos blijven :).Het zijn al wat oudere kanaries en met een kanarie die wel begon te broeden heb ik geen leuke tijd mee gehad.Het lieve dametje is me helaas dood gegaan.ze had legnood...we hebben het eitje er heel uit gekregen maar na plm 3 weken is ze toch overleden.Ik heb toen ik haar kocht ook niet opgelet.Ze was toen al 2 jaar oud en het meisje van de dierenwinkel zei dat ze dat niet gezien had op de ring en de vogel net een weekje had.Dus ik denk dat die kweker waar zij normaal die vogels van koop de ze kanarie erbij had gedaan omdat ze misschien vakers legnood had.Ik heb haar nadat ik haar leeftijd had gezien toch maar gehouden.Met de dames en heer die ik nog heb ga ik niet kweken en mijn zebravinkjes zijn 2 damestjes die het uitstekend met elkaar kunnen vinden(lekker kroelen) met elkaar,heel leuk om te zien :).

Dus stijn,bedankt voor de informatie maar ik wist dat al :) ;).

Groetjes
marianca

Stijn dc

hoi

oke, geen probleem hoor :). Er valt ook niet veel meer te vertellen omdat het niet z'on meoilijke dieren zijn om te houden en verzorgen. Veel succes ermee.

Inger m

Hoi,
Als ik het zo lees, lijkt het mij erg druk worden...maar dat kun je idd alleen beoordelen als je het ziet. Ik las dat je zebravinken 15! eitjes hebben gelegd, maar is het niet beter ze te laten liggen of vervangen door kunsteieren? Zolang je ze weghaalt blijven ze leggen en kunnen ze uitgeput raken...

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marianca.

Hallo inger,

Ja,als dat beter is kan ik dat wel doen maar hoelang moet ik dan die kunsteitjes laten liggen?Ze leggen wekelijks eitjes hoor en ik heb me laten vertellen in de dierenwinkel in nederland waar ik altijd het eivoer en hondenvoer haal dat hij er ook altijd wekelijks eitjes uit haalde.Die kleine dames blijven leggen :D.
Even een vraagje over het plaatsen bij de valken...de valken hebben allemaal in de voilieres grote metalen waterbakken die je met beugels aan de kooi hangt.Nu vinden ze dat overheerlijk en kunnen zich dagelijks lekker nat maken :).Maar,als die kleine zebravinkjes en kanaries erbij komen en daarin vallen verdrinken ze toch :-/Ze hebben natuurlijk ook veel grotere drinkbakken als ze kanaries en zebra s.Ik vind het natuurlijk niet leuk voor de valken als ik hun wasbakje eruit moet halen.Kunnen de kleintjes daadwerkelijk hierin verdrinken?

groetjes
marianca