11 mei 2025, 12:27:22

vraagje!

Gestart door marianca., 23 mei 2004, 01:25:51

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi Marianca,
Ik denk niet dat ze er heel snel in zullen verdrinken en anders kun je er grote plattere schalen inzetten, dan kunnen ze er ook in badderen. En anders kun je voor de zekerheid iets in het bakje leggen zodat ze eruit kunnen, maar eigenlijk denk ik dat het wel meevalt.

De kunsteitjes kun je ws gewoon laten liggen tot ze zelf het nest verlaten na 2-3 weken en anders zelf weghalen. Vogels verlaten na het verstrijken van de broedtijd vaak het nest als er niks meer komt.

Broedgedrag wordt ook gestimuleerd door de aanwezigheid van nesten en nestmateriaal, mss kun je nadat ze gebroed hebben beter even alles weghalen, zodat ze zich daar dan (hopelijk tenminste) even wat minder mee bezig houden.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marianca.

Hallo inger,

Bedankt voor de reactie.Ja,misschien is het beter als ik hun stronestje(is zo een bolletje wat je in de kooi hangt)weg haal.Het is alleen zo leuk omdat ze erin slapen als de avond begint.Maar misschien wel beter als ik het weg haal want ik wil natuurlijk niet dat ze zich dood broeden.Met het water zal ik dan ook maar proberen en wat minder erin doen of een schaal voor de valken erin zetten.

groetjes
marianca

Stijn dc

hoi

ik denk niet dat ze zo senl verdrinken hoor. Meestal geraken ze er nog goed uit, tenzij hte echt te diep is. Maar als je het neit vertrouwt dan kan je beter platte schalen neerzetten.

Het is niet goed dat ze blijven leggen, eieren leggen vergt veel energie van z'on diertje, dus mss toch maar het nestje weghalen.

SDC:D

Linda Koorn

Hoi,

ik heb mijn nestkastje ook weggehaald bij mijn zebravinkjes want zelfs toen ie leeg was legde ze door. Lijkt me toch het beste voor ze.

Paul

Hoi Linda,

Als de waterbakjes echt diep zijn kan je er knikkers onderin leggen dan kunnen ze er zeker uitkomen als ze erin zouden vallen.
Als het niet dieper is dan 2 cm dan zal het zeker geen probleem zijn.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo Paul,

Het is dieper als 2 cm.Het zijn zo een metalenbakjes die je in het klein hebt voor vogelvoer.Ik heb een grote maat in tessenderlo op de zwartemarkt gekocht.Ze kosten daar maar 3 euro en centen.Dus al mijn voilieres hebben zo een zwembad :D.Dat met die knikkers is ook een goed idee..moet eens kijken waar ik knikkers krijg.En anders misschien een badderschaal op de bodem alleen moet ie dan niet te groot zijn want dan gaat ie niet door de deuropening van de voiliere.
Is eigenlijk zo een onderzetter voor bloempotten die je in de zomer buiten hebt iets :-/.

hallo linda,

Ja,die dames blijven ook leggen.Zelfs vandaag weer eitjes.Ik vind het alleen zielig als ik het weg haal want het is hun slaapplaatsje :(.Maar oke,het welzijn van het diertje gaat voor.

Groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

Je hebt kans dat ze in een badderschaal niks doen hier zitten sommige ook in de waterbak te badderen maar in een schaal doen ze helemaal niks ik heb alverschillende schalen geprobeerd.
Ik heb dat metalen schaaltje in het klein wat jij bedoeld en daar heb ik ook water in.
Knikkers kan je in veel winkels kopen onder andere bij blokker en marskramer op de speelgoedafdeling.
Bij Bart Smit en andere speelgoedwinkels hebben ze die ook zeker.
Ik ze nu ook in het waterbakje liggen omdat er medicijnen in zitten en ik ben al ruim 100 euro kwijt daaraan dus nu hoeft er minder in dat scheelt heel veel geld anders ben ik het dubbele kwijt.
Het werkt echt prima ze drinken er gewoon goed uit.
Neem alleen geen hele donker gekleurde knikkers daar kunnen ze wel eens bang van zijn.
ik heb ze met een heel licht kleurtje erin maar ik zoek nog hele glazen zonder kleur maar die heb ik nog niet gevonden.
Dus als iemand tips heeft waar ik die kan kopen:-)

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo paul

Bedankt voor je advies.De valken lopen wel veel op de bodem van de grond maar ik merk ook als mijn dogs langs komen ze als een speer naar boven klimmen :).Dus misschien is een schaal dan minder.Ik zal dat met die knikkers doen.Moet dinsdag weer werken en kijk dan bij blokker in nederland voor die knikkers.

groetjes
marianca

marianca.

Hallo allemaal,

De grote verhuizing is gebeurd :D.Ik heb de kanaries bij de 4 valken gezet en alles verloopt prima.In het begin was shania wat stout maar dat veranderde snel.Ze lust wel kanarievoer moet ik zeggen :D :D.De andere 3 vonden het minder spannend en snoepte lekker verder van hun trosgierst...ohhh het zijn toch zo een lieverds.
De 2 zebravinkjes heb ik in de ronde voiliere bij 5 valkjes gezet....ook daar was rosie een beetje boos(valt me wel op dat in alle 2 de voilieres de lutino s alleen boos werden).Mijn alleralleraller liefste Coco was helemaal niet onder de indruk :D :D.Ik had eerst het voer van de zebravinkjes erin gedaan en daar zat Coco van te eten toen de dames hun intrek namen in de grote villa(voor hun tenminste,je moet ze zoeken :D :D).Dus ik zei tegen mijn kereltje(Coco)..enne schat smaakt het...hij keek mij eens aan..keek vervolgens naar die kleine mormelkes en ging lekker verder met eten :D :D.Rosie heb ik wel ff in de gaten moeten houden..maar ach.die kleine mormels zijn zo snel dat Rosie geen schijn van kans maakte :D :D.
De waterbakken hebben ik maar halfvol gevuld en morgen haal ik knikkers.Die kleintjes waren wel ff bang zeg....echt het snaveltje op en neer van de opwinding :o.Maar na enkele minuten was dat gelukkig ook over.Hoop dat alles zo blijft als het nu is.

groetjs
marianca