10 mei 2025, 19:36:48

broeden

Gestart door lilian geense, 4 mei 2004, 20:20:29

« vorige - volgende »

lilian geense

hallo ik wilde graag weten of dat wanneer er jongen zijn of de man er dan ook overdag op gaat zitten of niet nu zijn ze nog aan het broeden en zit het vrouwtje er s avonds en s nachts op en vader overdag, en als er een eitje uitkomt gooien ze dan de schaal uit de blok????
groetjes lilian

Stijn dc

hoi

als er jongen zijn, zullen de ouders er nog steeds opblijven zitten. In welke volgorde, en wie wanneer dat is onbepaald. Ik weet niet wat ze met de eierschalen doen, maar bij mij eten ze ze op.

SDC:D

Tara

Citaathallo ik wilde graag weten of dat wanneer er jongen zijn of de man er dan ook overdag op gaat zitten of niet nu zijn ze nog aan het broeden en zit het vrouwtje er s avonds en s nachts op en vader overdag, en als er een eitje uitkomt gooien ze dan de schaal uit de blok????
groetjes lilian

Hoi,

hier is het ook zo bij een koppel dat de man overdag broedt en vanaf 's avonds tot 's morgensvroeg de pop. Als de jonkies bij hun uitkomen, is dat eigelijk ook afwisselen, vaak zitten ze er samen, maar dat is dan voor een minuutje want dan gaat de andere er uit. De schaal uit het blok gooien doen ze niet, ik haal ze vaak uit als souvenir, maar vaak eten ze die op zoals Stijn zei, hier ook vaak, het is weer wat vitamine bij want eierschalen zijn erg gezond voor hun :-).

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

ik laat de schaal meestal liggen omdat ze zo weer wat mineralen en zo binnenkrijgen. Maar eigenlijk zou je de schaal beter vermorzelen en ze dat laten opeten, anders kunnen ze eierschaal wel is associeren met lekker. En dan leer je ze eiereten mss wel aan.

SDC:D

lilian

hallo,
hier weer een berichtje bedankt voor het snelle antwoord ik hoop wel dat ze uitkomen het is bij 2 eitjes gebleven afwachten dus. Van dat samen zitten is bij ons ook het geval, maar ik ben echt wel benieuwd vooral ook omdat onze valkjes nog niet zo oud zijn de pop is 9mnd en vader is ongeveer een jaar.

groetjes lilian

Tara

Hoi Lilian,

met 9 maand van de pop moet het zeker lukken hoor, hier is Elmo nu zo'n 10 maanden en heeft 6 prachtjonkies, alle eitjes waren bevrucht, ze had stiekem begonnen met paren voor ik het wist, en jah, eerst was het ff goed in het oog houden omdat ik natuurlijk bang was, maar met die leeftijd lukt het zeker, als ze genoeg gepaard hebben zal je zeker bevruchte eitjes krijgen hoor, hier paarde ze met 2 mannen en kijk, alle 6 eitjes bevrucht en nu 6 prachtjonkies :D

Mandy

Nou zo zeker is dat niet hoor Tara, een pop behoort voor goede kweekresultaten eigenlijk minimaal 1,5 jaar te zijn, liefst 2 jaar.  :)
Het kan wel als ze 1 jaar zijn, maar dan is er gewoon een groter risico dat er iets fout kan gaan.  :-/
Dat had ik hier 2 jaar geleden ook met een pop van 1 jaar. Zij had 8 bevruchte eieren gelegd, maar stopte ineens met broeden na een koude nacht. :( De eieren heb ik overgelegd en 1 heeft het overleefd.  :) Zij was er dus eigenlijk nog niet aan toe.
En nu heb ik ook een pop van vorig jaar die wel paart en eitjes legt, maar er niet op broedt. :-/ Maar volgend jaar doet ze het waarschijnlijk wel beter. ;)

Een man van 1 jaar kan al wel voor de kweek ingezet worden. ;)

Ik haal de eischaaltjes altijd weg hoor. Als een schaaltje vervelend ligt en een ouder drukt het jong per ongeluk te hard tegen een scherpe kant kan het wondjes veroorzaken. En dit jaar had ik een jonkie die met het eierdopje van het 2e jonkie op z´n kopje zat! :D Wel een grappig zicht, Calimero! ;D Maar als ik niet zou kijken, had het jong het misschien wel benauwd kunnen krijgen en niet gevoerd kunnen worden. :o

Hier is het ook bijna altijd zo dat de man overdag broedt en de pop ´s nachts. :)

Zijn de eitjes bevrucht Lilian? ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

lilian geense

hallo mandy
ik zou het niet weten of ze bevrucht zijn of niet, ik heb al wel boven de blok gehangen en het mannetje een beetje opzij geduwd maar ik kan het zo niet zien
groetjes lilian

Paul

Hoi Lilian,

Ik heb de eierschalen vorig jaar ook laten liggen en er was maar 1 koppel wat ze zelf oppikte de rest liet het liggen.
Ik haal ze nu ook zelf meteen weg als het jong uit het ei is.
Ik heb nu ook een jong koppel met 2 jongen de pop is 13 maanden en de man 11 maanden ongeveer.
Het zijn superouders ze broeden goed, ze voeren de jongen supergoed en er zit altijd een van de ouders op de jongen om ze warm te houden.
Beter kan het eigenlijk niet tot nu toe.
ik heb oudere koppels die het minder doen.
Maar bij elk koppel kan wel wat fout gaan en bij jongere koppels loop je een groter risico.
Maar je houd ze toch niet tegen als ze een ei gaan leggen of je moet ze appart zetten.
Je kan de eitjes na minimaal 3 dagen broeden met een lampje beschijnen in het broedhok als je dan rode aders ziet in het eitje is het bevrucht.    
Succes met je nestje.

Groetjes, paul

Tara

Hoi Mandy,

nou, in ieder geval gaat het supergoed hier, en ik heb al tig x gezegd tegen haar hoe trots ik ben op haar, ze is en blijft een goeie moeder, zijzelf werd het beste gevoed van haar nestje vorig jaar en ze heeft uitstekende ouders die nu elk moment een jong verwachten. In ieder geval wordt er nog steeds goed gezorgd voor de jonkies, en ze zijn met zijn drieën, dus ik denk niet dat er iets fout zal gaan :-).

Groetjes, Tara

lilian geense

hallo iedereen
ik heb denk ik groot nieuws!!!!!!!!!!!!!
ik ben net wezen voeren en er lag een half eierschaaltje onderin de kooi, ik heb nog niet gekeken want moeder zat erop ohhhhhhhh ik ben zooooooo benieuwd

Tara

Hoi Lilian,

ooh wat gaaf zeg, echt super goed nieuws!! Dan is er vast een jonkie, hoe groot was het deeltje dat je zag? Want ze breken een groter en een kleiner deel uit, echt gaaf zeg, er zal er nou vast en zeker eentje zijn.

Over enkele uurtjes kan je best eens kijken of het jonkie het goed maakt, want nestcontrole gebeurt ook best eens he ;-).

Veel plezier met je jonkie!!

Groetjes, Tara

lilian geense

hallo tara,
ohh ik ben zo blij het schaaltje wat iin de kooi ligt is bijna voor de helft en buiten de kooi lag een klein stukje en bedankt voor je tip vanmiddag ga ik nestcontrole doen ben erg benieuwd, maar kan ik dat ook doen als moerders erop zit of zal ik wachten tot vader de zorg overneemt??
groetjes lilian

Tara

Hoi Lilian,

is je valkje tam? Hier zijn ze niet allemaal tam, maar ook helemaal niet bang voor me, ik heb enkele handtamme, maar bijvoorbeeld Moko hier is handtam, maar hij is banger dan bijvoorbeeld Samoerai die niet handtam is als hij op zijn nestje broedt. Je kan het altijd proberen, zeker als ze jou toevertrouwen :-).

Ik ga ook alleen naar de jonkies kijken bij Samoerai, Elmo en Tysia (is een trio) wanneer Samoerai en/of Elmo bij de jongen zit, omdat Tysia veel te wild is en de jongen misschien pijn zou kunnen doen wat niet de bedoeling is.

Groetjes, Tara

lilian geense

hai tara,
nou ik heb gekeken hoor en jjjjjjjja 1 jongkie ik heb het gedaan toen vader erop zat want bij ons zijn ze niet tam, ze zitten nl buiten verder heb ik nog 2 valken waarvan er eentje wel tam is, ik zal proberen er foto s van te maken ohja het eierschaaltje hebben ze opgegeten.
groetjes lilian