Wanneer mogen we ons eerste eitje verwachten?

Gestart door Cin, 3 mei 2004, 17:25:05

« vorige - volgende »

Cin

Het is nu al twee weken dat we onze valkjes zien wipwappen maar nog steeds hebben ze geen eitje in het nest.
Drie maal per dag en meer zien we ze in actie, en elke dag denk ik nu zal der toch een eitje zijn maar we hebben tot nog toe geen gevonden.
Wanneer mogen we een eitje verwachten?
Ze zijn niet geringd dus ik weet niet hoe oud ze zijn en ik heb wel eens van legnood gehoord maar onze pop is nog steeds in haar normale doen.
Ook zijn ze heel agressief geworden. Cookie was zo'n tam vogeltje maar nu pikt hij ons hard als we in de kooi komen.
Ook heb ik iets gelezen over luchtvochtigheid, is het heel belangrijk die vochtigheid? Ze zijn maar met z'n twee en zitten bij ons in de woonkamer. Ik ben bang als ik het nest nat spuit (dat heb ik ergens gelezen om die vochtigheid te krijgen) dat het kastje zal beginnen krullen en stuk gaan.
Alvast bedankt

Paul

Hoi Cin,

Bij mijn jonge koppel duurde het 2 maanden voor het eerste eitje kwam en al die tijd was het elke dag wipwappen :-)
Als het popje legnood heeft zal je dat zeker in het gedrag merken en je kan dan snel actie ondernemen.
Vaak zie je de staart in een soort kromming staan voor de eitjes gaan komen dus je kan het vaak al een dag van tevoren zien als de pop gaat leggen.
De luchtvochtigheid is wel belangrijk voor de eitjes.
Het maakt dan niet uit hoeveel vogels je hebt het gaat om de lucht in de omgeving van de kooi.
Je kan een hygrometer aanschaffen om het te meten en als het te droog is kan je een luchtbevochtiger kopen maar er zijn ook andere manieren om het wat vochtiger te maken.
Je kan schaaltjes water neerzetten of natte doeken in de kamer hangen bijvoorbeeld dat kan ook wel wat uitmaken.
Hier is het ook altijd te droog in huis en ik heb 2 luchtbevochtigers staan daar word het wel wat vochtiger door.
Het is normaal rond de 25% hier dat is veels te laag en nu krijg ik het op 50% dat is al een stuk beter.
Mijn eerste nest is met hele droge lucht gegaan en daar is toe 1 jong uitgekomen en 2 andere eitjes gingen verkeerd.
Door te droge lucht kunnen de eitjes uitdrogen.
Je moet trouwens het broedhok niet drijfnat maken dat is ook niet goed.
Beter is dan om de vogels vochtig te sproeien elke dag in de ochtend bijvoorbeeld dan nemen ze ook vocht mee het broedhok in.
Veel succes met je nestje en ik hoop dat er snel eitjes komen.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ik denk dat het eitje dan nu wel ongeveer moet komen. Als ze al aan een nestje willen beginnen. Na twee weken intensieve arbeid :) moet er zo onderhand een eitje komen, dus wacht maar eventjes af :)

SDC:D

Cin

Hoi,

bedankt voor de snelle reactie!
Ondertussen hebben we een eitje ;D
Maar nu begint het pas...
Onze pop is bijna onmiddelijk gaan broeden op het eitje dat weet ik omdat het eitje warm aanvoelt maar s'avonds gaat ze wel terug op haar stokje zitten. Over dag helpt Cookie haar broeden maar s'avonds blijft ook hij op z'n stokje zitten terwijl onze pop hem eigenlijk de hele tijd gaat lastig vallen om op da eitje te gaan zitten alle da denk ik toch.
Het is ook heel moeilijk geworden om hen te voederen of zo omdat Cookie heel agressief is geworden!
We hebben onze valkjes zo'n half jaar, Cookie was heel erg tam we konden er alles mee doen. Nu durf ik hem niet meer aan te raken want hij pikte me tot bloedens toe. Ik begrijp het niet zo goed omdat ik ergens gelezen had dat ze nestcontrole normaal makkelijk toe laten. Kijken terwijl ze in het nest zitten is helemaal niet mogenlijk Elbee loopt bang weg en Cookie blaast en pikt in het rond.
Alvast bedankt!

Speedy

Hoi Cin,

Nestcontrole kan niet bij ieder valk, de één is agressiever dan de ander.
Doe daar dus voorzichtig mee, bij twijfel niet kijken.
Als ze te wild doen, kunnen ze de eitjes breken.
Kijk als je ziet dat ze er ff af zijn, soms heb je zo een gelukstreffer, anders heb je pech.
Tegen mijn mannetje kan ik praten en hem gerust stellen, dan laat hij mij toe, zodra er anderen om mij heen staan mee te kijken, gaat hij in de verdedigin, dan stop ik en zeg tegen hem dat het goed is en hang het blok weer terug.

Succes ermee.

Trudie

Stijn dc

hoi

leuk dat je een eitje hebt. Normaa zitten ze vanaf het eerste ei veel op het nest, maar ze broeden nog niet echt dan. Dat is pas vanaf het tweede of derde ei.

SDC:D

Paul

Hoi Cin,

De meeste hier zijn ook tam en bij sommige kan ik zonder problemen in het nest kijken.
Maar sommige tamme zijn heel fel en bijten best hard als ze eitjes hebben.
Na het nest worden ze weer gewoon zo tam als daarna hoor.
Ik ben niet bang voor ze en na een paar keer happen gaan ze vaak wel van de eitjes af.
Als je dan het broedhok weer dichtdoet gaan ze meteen weer terug.
Ik had vorig jaar een nest met een koppel wat totaal niet tam was en die gingen meteen van het nest als ik ging kijken en die waren te bang om te bijten denk ik.

Groetjes, Paul