10 augustus 2025, 15:41:53

Kweekseizoen 2004

Gestart door Inger m, 3 mei 2004, 22:47:58

« vorige - volgende »

Tara

Hoi Inger,

ik toon ook vaak foto's aan anderen die geen vogels hebben en dan is het ook gelijk van aaah en ieeeuw en dan zie ik echt niet wat lelijk is, als je ze in je hand hebt en ze piepen, daar krijg je het toch warm van, ik weet niet, maar bij mij geeft het een speciaal gevoel. Maar tja, je hebt gelijk, je moet ze graag zien he ..

Maar tja, een kippenkuiken of eendenkuiken, ik vind ze wel schattig, maar ze mogen niet groeien :P

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Kippen en eendjes zijn idd schattig totdat ze veren krijgen. Bij valken is dat net andersom. Valkjes zijn idd wel schattig, maar niet echt het toonbeeld van schoonheid, moet ik eerlijk bekennen: rare verhoudingen, grote zwarte dichte ogen, halfkaal, grote krop en dan zie je ook nog eens de ingewanden door de huid heen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

haha ja daar dacht ik ook aan toen ik voorgaand berichtje typte, is inderdaad zo :-). Hier bij de oudste jongen is de krop groter dan hun buikje :D. Dus daar heb je wel gelijk in :-).

Ik vind valkenjongen wel het schattigst als ze net zo in de veren zijn (zoals die van Paul er nu uitzien bv.)

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

ik moet ook bekennen, dat het wel lief is, maar mooi zijn ze nu ook weer niet eigenlijk. De verhoudingen kloppen neit echt, Alle kleine dieren zijn schattig, behalve vogels, die zijn niet zo schattig :)

SDC:/D

Inger m

Hoi,
Het gaat nu wel goed met de twee jongen van koppel 2: ze zijn beide gevoerd! Ik heb nu betere hoop voor dit nest. Het jong dat niet gevoerd werd leeft ook nog steeds, maar het ziet er niet hoopvol meer uit.

gr Inger
problem.

Tara

Hoi Inger,

goed dat ze beide worden gevoerd :). Alleen jammer van die andere he :(. Vind het echt zielig voor het beestje, sterven van de honger ... Ie wordt wel warm gehouden?

Het is in ieder geval een aanhouder zeg ...

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

jammer van het ene jong, maar mss beter zo, er is mss iets aan, en als je het met de hand zou opbrengen, zou het mss een zwak valkje worden dat ook niet lang leeft.

fijn dat de twee jongen wel eten krijgen.

Hoe is het et de kakariki's? Moeten de eitjes bijna uitkomen?

SDC:D

Tara

Hoi Stijn,

ik ben het totaal niet eens met je wat betreft dat het valkje zwak zou zijn als je die met de hand grootbrengt vanaf jonge leeftijd, Paul heeft een valkje gehad die vanaf dag 2 werd grootgebracht door een vorige eigenaar nog en die was zeer sterk en levendig, je merkte daar totaal niks van!

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Ik kan nu even niet kijken, want de man blijft erop zitten (itt de vorige dagen) dus ik wil het er even bijlaten, want dat is wel een goed teken. Volgens mij nekt de kou (onderkoeling) een jong valkje eerder dan voedsel cq watergebrek, daar lijken ze beter tegen bestand.
Het jong was nl zowat dood omdat het naast het nest lag en knapte snel op onder de lamp. Daarna voedsel gegeven, maar zit nu al zeker 24 uur zonder voedsel (ws).

Ik zou nog even een foto van mn albino popje bijvoegen voor Margo (luukluuk)

problem.

Stijn dc

hoi

dat bedoel ik niet. Maar als het een zwak jong zou zijn, en je zou het dan grootbrengen. Dat het bijvoorbeeld een afwijking of zo heeft. Je weet dat natuurlijk niet.

sDC:D

Inger m

Hoi Stijn,
Een valkje dat niet gevoerd wordt door de ouders kan idd wat mankeren, het is te zwak en vertoond daardoor bv geen/ onvoldoende bedelgedrag, in dat geval zullen de ouders het idd niet voeren of zal het jong uiteindelijk sterven als gevolg van het probleem waardoor het achterliep.

Het is echter wel gebleken dat jongen die verstoten worden of niet meer gevoerd niet perse zwakker of slechter hoeven te zijn dan de rest. In dit geval denk ik niet dat het jong zwak was maar dat de ouders te onervaren waren, dit komt vaker voor.
Bij bv roofvogels is het zo (maar zeker ook bij andere vogelsoorten bekend) dat de overlevingskansen afhangen van bv het voedselaanbod. Sommige jongen worden daarom al per definitie verstoten en sterven een uithongeringsdood. Zelfs bij bv meerkoeten komt het voor en zij hebben dan bv de 'pest' op een jong dat daardoor onvoldoende voedsel krijgt van de ouders. Wanneer een 'verstoten' jong vervolgens met de hand wordt grootgebracht blijkt dat het net zo sterk kan zijn als de rest.

Desondanks zou ik in dit geval niet beginnen aan handopfok, ik laat de vogels gewoon hun gang gaan (heb het jong een kans gegeven) en als het fout gaat...tja dat hoort er in sommige gevallen helaas ook bij
 :(

gr Inger
problem.

Stijn dc

hoi

je hebt absoluut gelijk, maar zeg nu zelf, je betn toc hneit 100 procent zeker dat er niets aan het jong mankeert? Of wel? ik vind het slim van je om geen handopfok te doen, omdat je het neit wil.

Inger m

10 mei 2004, 21:43:00 #72 Last Edit: 10 mei 2004, 21:43:47 by Cinnamon_valk
Hoi Stijn,
Het jong zou idd ook wat kunnen mankeren.... Maar onder de lamp leefde het echt heel snel op en begon ook snel bedelgeluidjes te maken. Maar ik ben ook van mening dat met zwakke jongen niet verder geprutst moet worden. Het is in de natuur tenslotte ook de 'struggle for the fittest' (best aangepaste/ sterkste) en ook in gevangenschap hebben we baat bij de sterkste cq beste exemplaren!

Ik moet trouwens nog wel even kwijt dat ik vandaag mn examen heb gehad voor mn afstudeeronderzoek (vruchtbaarheid, embryonale overleving bij gelten (jonge zeugen) in relatie tot drachtigheidshormonen). Daarbij wordt je een uur lang ondervraagd door de hoogleraar en begeleider. Het ging best goed, en uiteindelijk had ik een 9  :) voor mn afstudeervak. Ben daar eigenlijk best trots op  :D ben daar toch 7 maanden mee bezig geweest...

gr Inger

problem.

Stijn dc

hoi

een 9/10 of een 9/20. Op tien lijkt me het meest logische, maaromdat het in belgie op 20 gaat twijfel ik :)

Proficiat in ieder geval.

Stijn dc

hoi

owja, wat is de afkorting cq?