9 augustus 2025, 17:32:26

Kweekseizoen 2004

Gestart door Inger m, 3 mei 2004, 22:47:58

« vorige - volgende »

Stijn dc

hoi

het zal inderdaad afwachten worden. maar als je vorige cinnamon jongen ook rode ogen hadden, dan kan dit ook wel cinnamon zijn.

SDC:D

Tara

Ah Stijn,

als bijvoorbeeld de vader van de vader van dit jong split is voor lutino zonder dat je dat weet, kan hij dat doorgegeven hebben en via via ..

Ik ben wel benieuwd, maar als ze echt zo licht zijn bij cinnamon, dan zal ik geen cinnamon geparelde krijgen zeker aangezien ze allemaal donkerder zijn :-/

Inger m

Hoi,
Deze combinatie is niet helemaal ondenkbaar:

Mother:Cinnamon Split To Pied
Father:Whiteface Split To {X1:  Lutino} {X2: Cinnamon Pearl}

male offspring:
25% Grey Split To Pied Whiteface {X1:  Lutino} {X2: Cinnamon}
25% Cinnamon Split To Pied Whiteface {X1:  Pearl}
25% Grey Split To Whiteface {X1:  Lutino} {X2: Cinnamon}
25% Cinnamon Split To Whiteface {X1:  Pearl}

female offspring:
25% Lutino Split To Pied Whiteface
25% Cinnamon Pearl Split To Pied Whiteface
25% Lutino Split To Whiteface
25% Cinnamon Pearl Split To Whiteface

Het zou wel makkelijk zijn, dan kan ik al aan de kleur zien wat voor geslacht het wordt. De pop heb ik zelf gekweekt.

De man komt bij een kweker vandaan. Ik heb zn ouders gezien en dit is waarschijnlijk de de combinatie van de ouders witmasker (koppel 2):

Mother:Whiteface Cinnamon Pearl
Father:Whiteface Split To {X1:  Lutino}

male offspring:
50% Whiteface Split To {X1:  Lutino} {X2: Cinnamon Pearl}
50% Whiteface Split To {X2: Cinnamon Pearl}

female offspring:
50% Whiteface Lutino
50% Whiteface

Ik vermoed van wel omdat mijn witmasker man ook een albino zusje had. Dit betekent dat hij ofwel split is voor:
-cinnamon gepareld
-cinnamon gepareld lutino.

In het laatste geval zou het jong mogelijk lutino kunnen zijn.

Tara, indien het cinnamons zijn moet je op zn minst een rode waas zien bij de oogjes.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

zie je wel dat mijn theorie nog zo slecht niet is he :D

In ieder geval, ik zal vanavond of morgen als ik nog eens naar de jongen ga er op letten, je leest het dan wel :-).

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Theoretisch klopt het idd, nu maar kijken wat de praktijk uitwijst :). Ik ga zo nog ff kijken, maar ik verwacht zelf niet dat dit jong een grote kans maakt...ik laat het morgen wel weten ::)

gr Inger
problem.

Tara

Hoi Inger,

wel ik zal je dagboek zeker in de gaten houden, ik hoop echt wel dat ie het haalt in ieder geval! Ik duim mee :-).

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

ja, zo geredeneerd, kan het wel een lutino zijn.

Ik zag dat je bijna dezelfde mutatie als mij hebt, je hebt een witmasker split voor lutino op X1 en cinnamon pearl op X2

ik heb dezelfde, alleen in het wildkleur :)

SDC:D

Joyce28

hoe gaat het met de baby?
hoop zo dat hij wel gevoed word door de andere ouders :-/

Inger m

Hoi,
Het jong is niet gevoerd door de andere ouders en zag er uitgedroogd (roodachtig) en wat vermagerd uit, echter nog wel levendig en piepend (wat houden die kleintjes lang vol...). ik heb het jong nog één keer gecompenseerd en vocht, glucose en eivoer pap gegeven in de krop. Het ligt nu weer onder de pleegouders. Bij de echte ouders is ook weer een jong uitgekomen, maar of dat gevoerd wordt weet ik nog niet, daar kijk ik later op de dag nog naar.

De mutatie zou witkop/ cinnamon gepareld X1 lutino X2 kunnen zijn, alleen jongen (die wel opgroeien) kunnen dit uitwijzen. In het echt zijn de oogjes wel donkerder dan op de foto.

gr Inger
problem.

Tara

Hoi Inger,

jah, hij houdt lang vol, echt jammer als z'm niet zouden voeren, ik zou zeggen breng 'm maar hier, hier zou ie wel worden gevoerd ;D. Maar dat gaat natuurlijk niet zo makkelijk ... Maar ok, ik hoop echt dat het goedkomt ..

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Dat is ook nog maar afwachten. Mogelijk is het jong al te zwak en wekt het niet meer een voldoende voerrespons op bij de ouders en wordt het ahw genegeerd. Ik heb bij grasparkieten nog weleens gezonde jongen overgezet en dat ging prima. Dit valkparkietje is ook nog eens jongen dan de rest.

Daarbij vind ik eigenlijk dat de ouders gewoon zelf het jong moeten voeren en als ze dat niet doen, dan pech (ik vind het al heel aardig van mezelf dat ik het jong gevoerd heb  ;)).
Oudervogels die hun jongen niet goed voeren, moeten eigenlijk ook gewoon niet voor de kweek worden gebruikt. Want dat levert op ten duur alleen maar problemen (en slechte oudervogels) op.

Met dit koppel is het gewoon nog afwachten of ze nog normaal gaan voeren. Het was ten slotte pas hun eerste jong en normaal check ik nog niet zo heel vroeg en het kan best zijn dat het in het verleden bij andere koppels ook in de periode fout is gegaan.

gr Inger
problem.

Stijn dc

hoi

ik denk niet dat het zo makkelijk is, dat hij bij tara wel gevoerd zou worden. Het kan evengoed zijn dat er iets mis ismet het jong ,dat weet jeniet, maar dat weten oudervalkjes wel.

Ik vind dat je gewoon moet afwachten, en als ie dan doodgaat, dan kan je er ook niet aandoen.

SDc:D

Inger m

Hoi,
Het overgelegde jong blijkt nog steeds een taaie! Maar lijkt nog niet gevoerd... :-/
Inmiddels zijn er bij koppel 2 weer twee jongen uitgekipt, dus hopen dat ze deze wel voeren. De een was net uit en net Calimero, er zat nog een eivliesje op zn kop! De ander was al geheel droog en zag er levendig uit!

Ik heb een foto gemaakt van de twee oudste jongen van koppel 1, het worden ws wildkleuren:
Ik heb ze vandaag geprobeerd te ringen, maar nog even geduld!

Lelijk zijn ze eigenlijk nog, he?  ;)

problem.

Tara

Hoi Inger,

vind je dat lelijk dan? Ik smelt er gewoon voor :). Maar die zien er in ieder geval goed uit. Het is wel erg jammer dat die andere niet wordt gevoerd ...

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Ik stuurde de foto net per MSN naar mn zusje en de eerste reactie die ik terug kreeg was: 'GETVER, zijn vies en lelijk!', dus je moet er van houden.

Ik vind ze zelf ook niet echt lelijk, ik zie ze graag zo: levendig en met een goed volle krop, dus ik kijk er meer zo naar.

Maar ik denk dat jij eerlijk gezegd ook liever een pasgeboren kippen of eendenkuikentje ziet?  ;)

Ik liet ze net ook aan mn broertje zien, die vond het maar niks dat je de organen, als de darmen door de huid kunt zien zitten, ik moest snel wegwezen met ze... :(

gr Inger :)
problem.