4 mei 2025, 09:29:24

luchtkamer van een ei

Gestart door moonwitch (diana), 27 april 2004, 20:52:24

« vorige - volgende »

moonwitch (diana)

27 april 2004, 20:52:24 Last Edit: 27 april 2004, 20:52:59 by moonwitch
hoi

Kan iemand mij vertellen hoe groot ongeveer een luchtkamer in een ei is of hoort te zijn.
Dit vraag ik omdat bij enkele van de valken eieren de helft van het ei wordt ingenomen door een luchtkamer. Nou weet ik niet of deze eieren nog goed zijn of dat het ei is ingedroogt.
Hoe kan ik dat het beste controleren, want volgens de berekening van de kweekkalender hadden er nu al eitjes moeten uitkomen maar er gebeurd nog steeds niks.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Tara

Hoi Diana,

de luchtkamer lijkt de goede grootte te zijn bij jou hoor, maar als je ze nu verwacht, en je ziet geen bevruchting behalve een luchtkamer, dan zullen de eitjes niet uitkomen helaas ...

Wel jammer zeg ..

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

ik denk niet dat de luchtkamer een half ei hoort in te nemen. Daar zit toch de dooier en het eiwit. Als het ei bevrucht is mag de luchtkamer zeker niet zo groot zijn. Maar ik kan me vergissen, al denk ik van niet.

SDC:D

moonwitch (diana)

hoi tara

Ze zijn wel bevrucht, de ene helft is donker en de andere helft is wit doorzichtig, ik vraag me alleen af hoe groot zo'n luchtkamer is want bij andere eitjes lijkt het helemaal ingenomen, met een hele kleine luchtkamer.
En kan de binnenschaal ook uitdrogen waardoor het jong zich niet goed ontwikkelen??
R.I.P. Boomer 15-11-06

Tara

Hoi Stijn,

verkleint die luchtkamer dan niet naarmate het jonkie (bij een bevrucht eitje) groeit? Ik weet het niet, van de inhoud weet ik niet zoveel, ik weet wel dat bij mij nog bevruchte eitjes de luchtkamer toch tamelijk groot was, weet niet, je kan gelijk hebben hoor ;-).

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

ik denk dat ie inderdaad verkleint, maar een jong zit bijna in het hele ei. Op het einde is er volgens mij zelfs geen luchtkamer meer. Daarom komt een ei ook uit, het jong wordt door dat ie groiet tegen de kant geplet als het ware;

SDc:D

moonwitch (diana)

Hoi stijn

Ik weet het ook niet zo goed, dat waren ook mijn gedachten.
Maar om eerlijk te zijn, en achteraf heel stom van me.
Ik dacht dat het ei ingedroogd was, omdat dat al eerder was gebeurd, dus had ik het ei open gemaakt en daar zat dus een kuiken bijna ontwikkeld in, maar de zak er omheen was taai en daardoor leek het uitgedroogd, nu heb ik dus een jong gedood in het ei, daarom is ook mijn vraag hoe groot hoort zo'n luchtzak te zijn. Ik wil niet weer eieren weggooien terwijl het jong misschien toch leeft. de jongen hadden al 4 dagen geleden geboren moeten worden.
Ik voel me echt rot over dit ene ei.
R.I.P. Boomer 15-11-06

Tara

Hoi Diana,

een 'vriendin' van me heeft het net meegemaakt dat de eitjes zijn uitgedroogd, het KAN dus inderdaad, ik heb het ook al meegemaakt, het is echt een zielig zicht ... Mijn lieve witmaskerjonkies :-(. Er lag daar zo'n velletje over lijk en je kon dat met een naaldje weghalen, en dan zag je het jonkie dood zitten vaak.

Hier zie ik bij bevruchte eitjes vaak ook dat ze al halfverwege zitten, dat moeten ze hier vaak nog zo'n 4-6 dagen hoor. In ieder geval, je zal best eens kijken, zie je beweging in die eitjes? Want dat zou ook wel handig zijn in ieder geval.

Groetjes, Tara

moonwitch (diana)

hoi tara

De ontwikkeling van deze eitjes was al een paar dagen niet veranderd de luchtzak bleef dezelfde grootte, dus werd niet kleiner. En bij het openmaken was het erg droog dat binnenvlies, maar het jong leek nog te leven, of het was misschien mijn verbeelding omdat ik het goed wou bekijken en daardoor bewoog.
Ik weet het nu niet zekers, maar er zat wel een bijna ontwikkeld jong in.
En bij andere eitjes was het inderdaad zo dat het hele ei gevuld is met jong, en dat er bijna geen luchtkamer meer over is.
R.I.P. Boomer 15-11-06

Tara

Hoi Diana,

ik vind het echt zielig wat er is gebeurd, zo heb ik ook per ongeluk eens een eitje laten vallen, maar het jonkie was volgens mij al dood, maar toch, je blijft er pijn van hebben he ...

In ieder geval, zijn alle eitjes nu zo zoals je zegt? Want dat lijkt me niet goed, dat ze al 4 dagen zo zijn, normaal zou er echt al een vordering moeten zijn, staan jouw valkjes binnen of buiten? Want als ze binnen staan, kan het zijn dat er te weinig vocht is, en dat ze daarom uitdrogen ...

Groetjes, Tara

moonwitch (diana)

hoi tara

Nee de het blok hangt in de buitenvoliere dus het de luchtvochtigheid is gelijk aan de buiten lucht.
Ik weet het ook niet meer, daarom laat ik het blok nog maar een week met rust, in de hoop dat de eitjes alsnog uitkomen.
Maar zoals ik al zei, leek het binnen vlies erg droog waardoor het zich niet verder kon ontwikkelen.
R.I.P. Boomer 15-11-06

Stijn dc

hoi

ik weet niet goed wat ik ervan moet denklen. Het vlies dat rond een kuiken zit moet volgens mij elastisch en helemaal vol bloed zitten. DUs het is ook vochtig. Ik weet dit omdat ik vorig jaar te veel bevruchte eieren bij onze kippen heb, en ik heb er enkele moeten weggooien. Ik heb ze dan maar opengemaakt, omdat je daar enorm veel van leert. Je veolt je inderdaad rot, maar dit gaat snel over, bij mij toch.

Inger m

Hoi,
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar het is zo dat de luchtkamer naarmate de broedtijd vordert steeds GROTER wordt en NIET kleiner. Het kan wel 1/3 van het ei in beslag nemen aan het einde van de broedtijd.

Het binnenvlies kan idd uitdrogen, maar meestal als de luchtvochtigheid te laag is.

Zonde dat je het ei hebt opengemaakt, ws was het gewoon uitgekomen. dat de luchtkamers verschillend van grootte zijn komt door het verschil in broedduur.

Ik zal later nog wel proberen om het toe te lichten, nu even weinig tijd...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Speedy

Hoi,

Ik kijk met een lampje in het donkere blok vanaf de bolle kant zo door het ei.
En als je goed kijkt, zie ik nu ook veel meer leeg dan gevuld, ongeloofelijk dat in zo een kleine ruimte een kuikentje zit.
Ja het is dus waar, dat de luchtkamer de helft van het eitje inneemt, hier zie ik dat ook duidelijk.
Ik kijk ook altijd of het nog ademt, dat kan je goed zien, een bepaalde ritmische beweging zie ik dan in het ei.
De schaduw van licht naar donker is duidelijk te zien met een lampje ertegen aan.
Ik moet zo ook weer een blik werpen, want er is er denk ik weer 1 geboren hier.
Heb nog niet kunnen kijken omdat de moeder erop zit.

Succces volgende keer met je eitjes.
En jammer van dat ene kleintje maar dit heb je ook niet met moedwil gedaan.

Groetjes,
   Trudie

Stijn dc

hoi

ik wist niet dat de luchtkamer groter word. Ik geloof je wel, maar ik vind het zo raar. Je zou toch redeneren, het kuiken word groter,dus heeft die kamer toch minder plaats, maar goed.