3 mei 2025, 21:50:39

luchtkamer van een ei

Gestart door moonwitch (diana), 27 april 2004, 20:52:24

« vorige - volgende »

Karin

Bij de eitjes van Jazzy en Dizzy was de luchtkamer ook erg groot, bijna de helft ! Dus het klopt wel dat het groter wordt. Bij mij was de luchtvochtigeheid 55  - 60 %. Ik merk als ik op zolder het raam een paar uurtjes op een kier zet de luchtvochtigheid van 50 % vrij snel daalt naar 35 %, dus het zou best kunnen dat het te droog was. Spuit de binnenkant van de broedblokken regelmatig met een plantenspuit en geef de valkjes een badje of schaal met water. Die van mij deden er niks mee, maar in principe zullen ze erin baden als de lucht te droog is en zo de eitjes vochtig houden.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

28 april 2004, 04:11:57 #16 Last Edit: 28 april 2004, 04:14:02 by Paul
Hoi Diana,

Als alles perfect zou gaan hoort de luchtkamer aan het eind ongeveer een derde van het ei in te nemen.
Als de lucht droger is kan de luchtkamer doordoor ook groter worden.
Ik heb hier altijd hele droge lucht en krijg het met veel moeite op 50% maar soms is het rond de 30% met een luchtbevochtiger erbij.
Maar ik heb nog geen problemen gehad met eitjes die uitdroogde daardoor en de jongen zijn altijd heel gezond en sterk hier.
De eitjes die hier beide pas zijn uitgekomen waren ook voor de helft luchtkamer terwijl in het begin een tiende deel luchtkamer was in het ei.
Dus zeker vlak voor het uitkomen lijkt de luchtkamer veel te groot maar er is dan vaak niks aan de hand en alles gaat juist goed.
Ik schijn altijd met een lampje bij de luchtkamer naar binnen en soms zie je dan echt het jong bewegen.
Een andere dag zie je ineens niks bewegen en je denkt dan dat het dood is maar dan een dag later beweegd het weer.
Ik denk dus dat de jongen ook gewoon kunnen slapen in het ei omdat ze soms echt niet bewegen.
Ik zou ze zeker nog een aantal dagen laten liggen ik heb ook wel eens een eitje gehad wat pas met 24 dagen is uitgekomen.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Stijn,
Het klinkt onlogisch, maar in principe kan het jong niet groter worden dan de inhoud van het ei. De dooier en eiwit worden oa gebruikt voor de groei, maar er verdampt ook vocht uit het ei, dit betekent dat het ei lichter wordt gedurende de broedtijd en de luchtkamer groter.
Bij een te lage luchtvochtigheid kan er (te) veel vocht verdampen en het ei uitdrogen. Bij een te hoge luchtvochtigheid kun je kuikens krijgen die te veel vocht opnemen (en idd wel groter worden), maar bij een normale gang van zaken wordt het ei lichter.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

moonwitch (diana)

hoi allemaal

Bedankt voor jullie reakties allemaal.
Ik begrijp nu wel dat ik weer veel te snel hebt gehandeld, en ik voel me nu echt een moordenaar, niet met opzet, maar toch.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik hier weer van hebt geleerd, en een volgende keer dit niet zo gauw zal doen.
Ik ben wel heel blij dat ik de andere eitjes met rust hebt gelaten.
Dit is een hele goede les voor mij geweest.
Groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Inger m

hoi Diana,
Je hoeft je niet gelijk een moordenaar te voelen, zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. Het is mss een harde les, maar dan zal het ook niet zo snel meer gebeuren. Voordat je een ei openmaakt beter wachten tot de broedtijd geheel verstreken is...

Het is mij ook een keer overkomen  :-/ ws verkeerd opgeschreven, want ik dacht dat het eitje al een week 'over datum' was, niet dus...

gr Inger
problem.

Speedy

Ja het kan gebeuren hoor, jeetje een fout maken is menselijk.
Ik heb wel gepeuterd aan een eitje, gelukkig is dat goed gegaan.
Er ligt nu nog 1 eitje te wachten, ik heb net 1 keer gepiep gehoord, dus zal ook wel snel gaan.
Volgende keer wacht je wat langer.

Groetjes,
   Trudie

Stijn dc

hoi

je hoeft jezelf geen moordernaar te noemen hoor. Dit gebeurt wel eens bij elke mens die met vogels kweekt, en je kan enkel leren ut de dingen die je doet. Dus bekijk het positief, door dit gebeuren ga je nu niet te snel meer een ei openmaken.

SDc:D

moonwitch (diana)

hoi allemaal

Bedankt voor jullie lieve reakties, en ik heb inderdaad mijn les goed geleerd.
Het zal me niet weer gebeuren, voortaan kan ik beter te lang laten liggen dan te vroeg weghalen.
diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06

Marianne

29 april 2004, 01:44:44 #23 Last Edit: 29 april 2004, 01:46:35 by Marianne
Hoi Diana,

Op een engelse site heb ik gelezen dat als je een eitje openmaakt, als je bv. denkt dat het niet goed meer is ofzo, je het altijd open moet maken vanaf de luchtkamerkant. Stel dat het valkje dan nog leeft dan zou het nog een overlevings kans hebben. (als ik het goed begrepen heb want erg goed is mijn engels niet).
//www.justcockatiels.com
Je moet er maar eens gaan kijken, er staan ook veel foto's op.

Groetjes Marianne

ps: ik heb ook een kuiken gehad dat ingedroogd in het eitje zat. Ik heb er een foto van dus als je die wilt zien dan laat het maar weten.
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Inger m

Hoi Marianne,
Dat zal idd wel kloppen, want een jong hoort ook aan de kant van de luchtkamer aan te pikken.

gr Inger
problem.

moonwitch (diana)

hoi marianne

Bedankt voor de informatie over deze engelse site,
Er zijn inderdaad goede foto's van een jong in het ei, jammer genoeg werkt nog niet alles.
Ik zou graag die foto willen zien als het kan.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06

Speedy

Wow wat een gave site is dat zeg, jammer inderdaad dat het in Engels is, omdat het toch niet zo makkelijk weg leest.
Misschien zou Angelique en Peter met deze mensen contact kunnen opnemen? en vragen of ze een paar foto's mogen gebruiken voor hier met Nederlandse uitleg??  ;D
Dat fotoalbum is ook zo mooi daar, zo duidelijk allemaal.
Bedankt Marianne, deze site kon ik nog niet.

Groetjes,
   Trudie

Stijn dc

hoi

dat ziet er een leuke site uit. Als ik tijd heb zal ik hem een slezen. :)
gelukkig is men engels nog net goed genoeg :D

SDC:D