8 mei 2025, 12:20:53

Eerste eitje

Gestart door Angelique van Esch, 25 april 2004, 23:57:15

« vorige - volgende »

Angelique van Esch

Hoi valkparkietliefhebbers!

Mijn valkparkiet Paulie (popje) is twee jaar oud en heeft vandaag haar eerste eitje gelegd. Even voor de duidelijkheid: ze zit alleen in de kooi. Ik schrok me rot en wist niet wat ik moest doen, maar gelukkig was het eitje er vrij snel uit. Naderhand moest ze echt "bijkomen", zat een beetje versuft te kijken, ze was duidelijk ook een beetje geschrokken. Ik heb haar daarna uit de kooi gehaald en ik heb het eitje er toen uitgehaald. Nou zat ik net hier op de site te zoeken en nou zag ik dat het beter is om het eitje te laten liggen, dus ik heb het zojiust teruggelegd.... Nu heb ik een aantal vragen:

* is het wel goed dat ik het eitje heb teruggelegd?
* Paulie zat net weer te piepen en met de staart omhog (alsof er weer een ei aankwam), kan het dat er weer één aankomt?
* ik las dat er vaak een stuk of 5 eitjes na elkaar komen: komt dat dan om de paar dagen ofzo? Ik kan me niet voorstellen dat al die eitjes tegelijk in dat kleine vogeltje zitten.
* Hoe lang moet ik de eitjes laten liggen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik ben echt een beetje ongerust!

Veel liefs,
Angelqieu van Esch

Tara

Hoi Angelique,

* is het wel goed dat ik het eitje heb teruggelegd?
Nou, ik denk dat dat het beste is hoor, want anders zou ze eitjes blijven leggen als je ze weghaalt tot ze echt uitgeput raakt.

* Paulie zat net weer te piepen en met de staart omhog (alsof er weer een ei aankwam), kan het dat er weer één aankomt?
Ja dat kan inderdaad, maar dat zal voor overmorgen zijn.

* ik las dat er vaak een stuk of 5 eitjes na elkaar komen: komt dat dan om de paar dagen ofzo? Ik kan me niet voorstellen dat al die eitjes tegelijk in dat kleine vogeltje zitten.
Nou, dat klopt inderdaad, ik heb een koppel die er nu 6 hebben. Ze komen inderdaad niet vlak na mekaar hoor, maar om de dag, dus vandaag een eitje, overmorgen eentje, enz.

* Hoe lang moet ik de eitjes laten liggen?
Het beste is om Paulie (mooie naam trouwens ;-)) zo'n 3tal weken laten broeden, en dan de eitjes om de dag een voor een weghalen. Dit omdat ze dan denkt dat ze heeft uitgebroed en dat er toch niets van komt.

Groetjes, Tara

Angelique van Esch

Tara,

Heel erg bedankt voor je snelle reactie!!!!!!!!!
Ik wacht het nu allemaal maar even af!

Veel liefs van Angelique en Paulie (bedankt voor het compliment!  ;))

Stijn dc

hoi

ik heb je berichtje naar kweken verplaatst.

om even op je vraag terug te komen. Zitten al die eitjes in dat vogeltje? Ja en nee, de bevruchte eicellen zitten inderdaad in het valkje, de schaal wordt pas op het einde gevormd. Dus stel je neit voor dat er zes van die eitjes in een valkje zitten :)

SDC:D

Inger m

26 april 2004, 10:43:21 #4 Last Edit: 26 april 2004, 10:43:54 by Cinnamon_valk
Hoi,
De meeste vragen zijn al beantwoord, maar wat betreft dit gedrag:

Paulie zat net weer te piepen en met de staart omhog (alsof er weer een ei aankwam), kan het dat er weer één aankomt?  

Ik denk dat ze paargedrag vertoond, ze heeft dan wel geen partner, maar paargedrag vertonen ze (in deze periode) wel. Het ei zal inderdaad morgen komen (zoals Tara uitlegde). In het algemeen leggen ze om de dag een ei.

Je kunt de eitjes na drie weken weghalen, echter de vogel stopt vaak ook uitzichzelf met broeden als er niks uitkomt, dat zal circa een weekje later zijn. Je kunt de eieren ook tot die tijd laten liggen (en als ze niet stopt weghalen). Ik weet niet opf dat perse om de dag moet, ik haal als het nodig is, alles in 1 keer weg.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

of je er nu 1 per dag weghaalt of drie, dat maakt echt niks uit, een vogel kan toch neit tellen, en heeft ook geen besef van hoeveelheid. Al wat een vogel weet is: ik heb honger, ik moet me voortplanten en dat is gevaarlijk. Veel meer zal het neit zijn.

SDC:D