9 mei 2025, 02:24:16

eitjes 's nachts verlaten

Gestart door Manielle, 26 april 2004, 18:06:02

« vorige - volgende »

Manielle

Afgelopen woensdag heeft mijn valkje een eitje gelegd, twee dagen later gevolgd door het tweede eitje. Anders dan bij het vorige nestje begon ze meteen enthousiast te broeden. Alleen 's nachts broeden zowel het mannetje als het vrouwtje niet. Ze verlaten het nest dan tot de volgende morgen. De eitjes liggen op de grond van m'n kooi, die gewoon in de huiskamer staat.
Ik vraag me af of de eitjes nu teveel afkoelen en de kleintjes dus dood zullen gaan. Gisteravond heb ik ze voor de zekerheid onder een warmtelamp gelegd zodat ze niet af konden koelen, maar de dagen ervoor heb ik dat niet gedaan.
Gister heb ik met een lampje gekeken of de eitjes bevrucht zijn. Ik weet het niet zeker, zie geen rode bloedvaatjes, maar wel onderin een soort cirkel. Kan het zijn dat de eitjes dus niet bevrucht zijn en mijn valkjes daarom niet de hele tijd broeden?
Wat kan ik nu het best doen? Gewoon afwachten of heeft dat geen nut? En die warmtelamp, is dat handig of juist niet?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Groetjes Manielle

Inger m

26 april 2004, 18:39:48 #1 Last Edit: 26 april 2004, 18:44:17 by Cinnamon_valk
Hoi Manielle,
Leuk dat je valkparkietjes eitjes leggen!
een valkparkiet is echter een holenbroeder en heeft een nestkast nodig om de eieren in uit te broeden. Het is beter om een nestkast in de kooi te zetten, hierin voelen ze zich ws prettiger. Dat wil niet zeggen dat ze niet op de grond kunnen broeden, maar natuurlijk is dat niet...

Als ze s'nachts niet broeden, koelen de eitjes te veel af, waardoor de embryo's afsterven. Er gewoon een warmtelamp boven hangen heeft helemaal geen zin, omdat de juiste temperatuur een heel belangrijke rol speelt. Een te hoge temp lijdt sowieso tot sterfte, een te lage temp tot een abnormale ontwikkeling en wordt ws gevolgd door sterfte. Alleen de ouders of een goede broedmachine kunnen de temp (en luchtvochtigheid) goed constant houden voor een juiste embryonale ontwikkeling.

Valkparkieten kunnen op geen enkele manier weten of de eitjes wel of niet bevrucht zijn (en broeden bv even fanatiek op kunsteitjes en onbevruchte eitjes). Een bevruchting kan pas na 4 dagen herkend worden. Zit de cirkel aan de stompe kant van het ei? Dan is het de luchtkamer, dat hoort, het ei hoor je aan deze kant te schouwen.
De reden dat jouw valkjes s'nachts niet broeden, kan zijn door onervarenheid, ontbreken nestkast, onrust etc.

Welke vogel broedt er overdag? Over het algemeen broedt de man overdag en de pop s'nachts? Misschien doet zij haar werk niet goed?

nb. meestal gaan valkparkieten pas broeden na het 2e of 3e eitje (ik heb hier ook een koppel dat direct na het eerste ei ging broeden).

Ik zou proberen er een nestkast in te zetten en kijken of ze hierin hun eieren willen leggen. Of je dat nu gelijk doet of afwacht of ze op de volgende eieren gaan broeden, moet je even bekijken...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Manielle

Beste Inger,

Allereerst bedankt voor je snelle reactie.

Een broedkast heb ik in de kooi staan, al lange tijd ook dus daaraan zouden ze inmiddels gewend moeten zijn. Ze wil er alleen niet in en wil ook op de grond geen nestmateriaal hebben.

Het vrouwtje broed meestal overdag, soms afgewisseld door het mannetje.

Die cirkel zit inderdaad aan de stompe kant van het ei. Moet ik daar dan met de lamp op schijnen om iets te kunnen zien? Gister zag ik bij beide eieren nog niets, maar misschien was dat nog net iets te vroeg. Zal het vandaag opnieuw proberen.

Ik hoop dat er vandaag misschien nog een derde eitje volgt. Zo niet kan ik ze dan het best toch maar hun gang laten gaan of kan ik de eieren dan net zo goed gewoon uit de kooi halen?

Manielle

Inger m

26 april 2004, 18:57:51 #3 Last Edit: 26 april 2004, 18:58:31 by Cinnamon_valk
Hoi Manielle,
Je kunt de nestkast proberen op een andere plaats in de kooi te zetten (bij voorkeur hoog) of tijdelijk weg te halen en weer terug zetten, dan hebben ze er soms ineens weer interesse in. Nestmateriaal hebben valkparkieten idd weinig nodig.

Het is vreemd dat het popje overdag broedt, over het algemeen zit zij s'nachts op het nest.

De eieren schouw je idd aan de stompe kant van het ei. Als ze s'nachts niet broeden, verwacht ik dat er nu ook nog niks te zien is. Na ongeveer een week moet er duidelijk wat te zien zijn. De luchtkamer wordt in de loop van de broedperiode steeds groter.

Laat de eieren gewoon liggen, anders blijft de pop eieren leggen en raakt ze uitgeput. Als de eieren niet uitkomen, stoppen de vogels over het algemeen na het verstrijken van de broedtijd of kun je de eieren na een week of 3-4 weghalen.
Ik zou het dan gewoon zo laten, mss komt het uiteindelijk (of een volgende ronde) nog goed.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Manielle

Ik wacht maar gewoon rustig af dan en zal in ieder geval het nestmateriaal uit het broedbloek halen, dan zie ik wel wat ze daarmee doet.

Bedankt voor je hulp nogmaals!

Groetjes Manielle

Stijn dc

hoi

ik zou ook het nestkastje even weghalen, en op een andere plaats zetten. Dat ontdekken ze plots iets "nieuws" als je dat doet. Mss willen ze nog niet broeden, of pas fanatiek van het derde ei. Mijn valkjes zitten wel op hun eieren als ze er 1 of twee hebben, maar broeden pas echt vanaf het derde of zo. Vrouwtjes broeden mss meer 's nachts, maar dat is ook gen regel. Bij mij wisselen ze meerdere keren per dag.

SDC:D