27 april 2024, 23:17:57

Vitaminedruppels

Gestart door Suzanne, 21 april 2004, 17:08:27

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi allemaal,

Omdat niet al mijn valkjes van het groente en fruit eten wat ik ze aanbied, geef ik ze ook vitaminedruppels in het water. Sinds dat het eerste jong dood gegaan is, ben ik er mee gestopt, uit voorzorg. Maar ik wil toch nu wel weten (en hoop ook dat iemand het weet) of die druppels kwaad kunnen voor baby valkjes.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Ik geef altijd vitaminedruppels ook als er jongen zijn en door de druppels is er nooit een dood gegaan hoor.
Antibiotica is wel slecht dan groeien de jongen minder snel maar gewone vitamine's kunnen bij normale dosering totaal geen kwaad.
Een van mijn valkjes drinkt zelfs niet als er geen vitamine's door het water zitten dat is echt een eigenwijsje :D

Groetjes, Paul

Marianne

21 april 2004, 19:28:22 #2 Last Edit: 21 april 2004, 19:28:48 by Marianne
Hoi Suzanne,

Mijn valkjes krijgen ook gewoon vitaminedruppels in hun drinkwater nu ze jongen hebben.
Dus het kan geen kwaad.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Suzanne

Hoi,

Bedankt voor jullie antwoord. Dan zal het daar niet aan hebben gelegen dat het jong dood is gegaan. Juist omdat ik de oorzaak niet weet ga ik alles verdenken  :-/. Het zal wel zwak geweest zijn, of gestikt in te veel zaagsel  :'(.

Maar goed, met de overige 2 gaat het harstikke goed  :).

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Stijn dc

hoi

ik denk niet dat het jonkie aan de vitaminedruppels gestorven is. Dat lijkt me wel wat onwaarschijnllijk. We houden het maar op onbekende doodsoorzaak.

SDC:D

BoBCHIC

Hoi,

Welk merk/soort vitaminedruppels moet je geven?
En doe je dat dan ook iedere dag bij het verse water?

Groetjes...


Paul

20 mei 2004, 02:16:21 #6 Last Edit: 20 mei 2004, 02:22:29 by Paul
Hoi,

Wat in de winkels makkelijk te koop is dat is multi-vit van Bogena bijvoorbeeld.
Dat heb ik ook jaren gebruikt maar ik heb ne vitaminus van Quicko dat is moelijker te krijgen maar vind ik wel iets beter.
Ik geef het altijd door het water maar niet in een al te hoge dosis.
Ze kunnen beter elke keer iets binnen krijgen als 1 keer heel veel.
Mijn eerste valkje krijgt het al 13 jaar elke dag en drinkt geen water als er geen vitamines in zitten :-(

Groetjes, Paul

Marianne

Hoi BoBCHIC,

Ik gebruik vitamine druppels van Bogena.
Het heet Multi-Vit en is voor papegaaien en grote parkieten.
Je kan ze zo in de dierenwinkel kopen. Hier verkopen ze ze zelfs bij de Boerenbond.
Het is een gele vloeistof waarvan je een paar druppels in het drinkwater doet (stuk of 7).
Ikzelf gebruik het 1 keer per week.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Suzanne

Hoi Marianne,

7 druppels per vogel is het toch? Ik gebruik nl. hetzelfde spul, maar aangezien ik 13 vogels heb, moet ik 7 x 13 druppels gebruiken. In de praktijk komt het er op neer dat ik een flinke scheut in het water doe. Ik doe het trouwens dagelijks.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Marianne

Hoi Suzanne,

Ik doe altijd maar 7 druppels in het drinkwater en 1 keer per week.
Ik ben bang dat er anders een valkje die die dag veel drink een overdosis aan vitamine binnen krijgt en volgens mij is dat ook weer niet goed.
Mijn valkjes eten verder wel vers fruit en groente dus daar krijgen ze ook weer vitamientjes mee binnen.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi Suzanne,

jij schreef:
Citaat7 druppels per vogel is het toch? Ik gebruik nl. hetzelfde spul, maar aangezien ik 13 vogels heb, moet ik 7 x 13 druppels gebruiken.

Als je een ei kookt is dat 3 minuten maar als je er 5 kookt doe je die dan ook 5x3 minuten  :o
Ik kom bij jou geen ei eten hoor  :D
Maar pas op want het zijn 7 druppels voor een bepaalde maat drinkbakje het is dus niet zo dat elke vogel 7 druppels per dag opneemt.
Misschien krijgen ze maar een kwart druppel binnen de rest gooi je met het overgebleven water weg.
En al heb je 100 valkjes die 7 druppels blijven hetzelfde want ze drinken allemaal hetzelfde water of er nou 1 of 10 valkjes drinken uit d waterbak.
Dus pas op dat je ze niet te veel geeft.

Groetjes, Paul

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi,

Ja, dat zei ik vorige keer ook al tegen mijn man, maar die beweerde dat ik 7 druppels per vogel moest doen  :o. Ten eerste vlieg je door je vitamine druppels heen, en ten tweede gaat er dan misschien iets fout  ;). Ik geef ze voorlopig maar ff geen vitamines dan.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Kolkkie

Hoi Suzanne,

Zeven druppels per vogel is veel te veel.
Op de verpakking (van Bogene Multi-Vit) staat dat je tussen de 5 - 7 druppels in een bakje water moet doen, dus niet die hoeveelheid per vogel.
Ik doe 7 druppels in een bakje water, dat is voor 4 valkjes, binnenkort zelfs een 5de.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Suzanne

Hoi,

Jullie hebben gelijk. Ik heb het helemaal verkeerd gedaan  :o. Gelukkig nog geen schade ondervonden bij de vogels.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Mandy

Ik gebruik de grote fles van Bogena en dan moet je een theelepel per halve liter erin doen, hartstikke makkelijk dus en ook veel handiger als je meerdere valken hebt. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl