28 april 2024, 17:07:47

Vitaminedruppels

Gestart door Suzanne, 21 april 2004, 17:08:27

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi,

Ik dacht dat ik ook Bogena had, maar ik zie nu dat ik Vinka multi vitaminen heb van Beaphar. En daar staat dus op, boven de tabel: gebruik per dag per dier. En dan kijk ik bij de 0.080-0.150 kg en staat er 5 druppels. Dus dan kom ik voor 12 valkjes uit op 60 druppels.

Maar waar heb jij die grote fles vandaan Mandy? Dat lijkt me nl. wel makkelijker. 60 druppels uittellen is haast niet te doen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Hmm, kom er dus net achter dat Bogena en Beaphar hetzelfde is. Aangezien ik naar de website van Beaphar wordt doorgesluist als ik www.bogena.com intyp.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Hoi,

Ik heb net een mailtje gestuurd naar Beaphar om eens te vragen hoe het nou zit. Want ik weet het niet meer. Ben benieuwd of ik antwoord krijg.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Hoi,

Ik heb eindelijk antwoord gekregen van Bogena over de vitamine druppels.

Dit is wat ik heb geschreven:

Hallo, ik heb eigenlijk een vraag n.a.v. een discussie op het
valkparkietenforum. Als ik vitamines aan een valkparkiet
geef en ik heb er 12 zitten, dan moet ik toch 12 x 5
druppels (gewicht ongeveer 0.100 kg) = 60 druppels in het
water doen? Of gewoon 5 druppels in het water voor 12
valkjes? Ik hoop dat u mij kunt helpen. mvgr

Dit is het antwoord:

Geachte mevrouw,
 
Naar aanleiding avn uw bezoek aan onze internetpagina stuur ik u dit bericht.
 
Als antwoord op u vraag betreffende de dosering van Beaphar Vinka Multivitaminen
kan ik u het volgende mededelen:
Zoals u al vermoedde, kunt u het beste 12 keer de dosering aanhouden, wat
neerkomt op 60 druppels Multivitaminen.
 
Hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
 
Met vriendelijke groet,
Beaphar Nederland BV
 
Marjon Ansing

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Bogena wil zeker snel van zijn druppels af  :D
Ze krijgen zo echt een overdosis hoor ik zou het echt niet doen  zoveel in het water.
Bel een dierenarts op die zal heel wat anders zeggen dan bogena.
Het is namelijk geen dosering per vogel maar een dosering per hoeveelheid water.
Het zal bijvoorbeeld als het 5 druppels op 250ml is 20 druppels op een liter zijn.
Ik vind het erg kwalijk dat bogena dit soort dingen zegt.
Wat vinden de andere forumleden hiervan?
Of 1 valkje nou uit een waterbak drinkt of 12 dat maakt toch met de hoeveelheid druppels niet uit ze drinken nooit alles op en krijgen dezelfde dosering per valkje.

Groetjes, Paul

Suzanne

28 mei 2004, 22:01:51 #20 Last Edit: 28 mei 2004, 22:02:04 by blozend_appeltje
Hoi Paul,

Ik ben het wel met je eens. Ik vind het ook zeer vreemd. Het gaat tenslotte om de concentratie wat je al zegt  ::). Ik vind het zeer verwarrend al die verschillende gebruiksaanwijzingen. Want bij jou staat zoveel druppels per zoveel ml water, terwijl bij mij zoveel druppels per zoveel gewicht vogel staat aangegeven.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi Suzanne,
Ik heb hier al op gereageerd en ben het met Paul eens.

Ik vind het heel vreemd dat ze niet de concentratie aangeven,

-ten eerste omdat iedereen een andere maat drinkbak gebruikt, dus de concentratie zal sterk verschillen
-vogels drinken verhoudingsgewijs weinig en in de meeste gevallen de drinkbak niet leeg, dus 12 druppels per vogel zullen ze niet binnenkrijgen, maar veel minder
-waar is die hoeveelheid op gebaseerd bij Bogena?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Marianne

Hoi Suzanne en Paul,

Je kan zo'n antwoord verwachten van de leverancier van het produkt.
Net wat je zegt Paul, ze willen snel van hun druppels af.
Te veel vitamine is volgens mij ook niet goed, ik zou dus gewoon per drinkbakje doen en niet per valkje. Je weet immers ook niet of elk valkje wel even veel drinkt, toch?!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Suzanne

Ik ben het helemaal met jullie eens. Voor mijn gevoel is het niet goed zo veel druppels. Ik hou het voortaan lekker bij 5 druppels in het bakje water!

Groetjes

Suzanne

ps: ik vraag me ook af waar Bogena dat op baseert. En ik kan het niet uitstaan dat ze liever geld binnen zien komen dan dat de beesten er wel bij varen  >:(. Hebben ze geen andere merken druppels? Ik heb ze eigenlijk nooit gezien van andere merken.

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Ik gebruik nu Quickon V dat ruikt ook nog eens lekker het is alleen lastiger te krijgen.
Op beurzen staan ze wel altijd.
Daar zit een spuitje bij om het af te meten.
Alleen zit daar ook zo'n vreemde beschrijving bij.
voor elke kanarie of parkiet dagelijks 2-3 druppels in het drinkwater.
Ik denk dat ze dan misschien voor 1 vogel een klein drinkbakje bedoelen en dat als je er meer hebt dat je dan een grotere drinkbak hebt dus dat er dan meer in moeten.
Ik kan me heel goed voorstellen dat jij daar ook helemaal gek van word want het staat er gewoon heel raar.
Als je een waterbak hebt van 250 ml dan krijgt 1 vogel genoeg binnen met 3 druppels.
Doe je in hetzelfde bakje 30 druppels als je 10 vogels hebt dan drinkt 1 vogel hetzelfde water alleen 10 maal te sterk.
Ik begrijp niet hoe meerdere merken dat zo onduidelijk kunnen vermelden.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi,

Ik kwam op een site iets tegen over Forto Perfect. Dit is een suplement met vitamines. Ooit iemand over gehoord en ervaring mee toevallig? Ik vraag me af waar ik dat kan krijgen, nooit eerder gezien in een dierenspeciaalzaak.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Ik ken het niet van dat merk maar er zijn meerdere preperaten om je valkjes te geven.
Orlux heeft ook veel van dat soort extra toevoegingen.
Ik heb trouwens Quiko ook een mail gestuurd over die dosering kijken wat die zeggen wat dat staat net zo krom in de beschrijving als bij bogena.
Ik ben benieuwd wat die zeggen ik laat het zeker even weten maar dat zal begin volgende week wel zijn dat ik daar een mail van krijg als die duitsers tenminste nederlands kunnen lezen  :D
Mandy gebruikt ook iets waar alles in zit en die gooit dat door het voer heen ik dacht dat dat van Avian was.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Ben ook benieuwd wat ze te zeggen hebben.

Ik zou dan alleen zo graag willen weten waar ik al die andere merken kan krijgen. Want hier zie ik alleen maar bogena  :-/. En dan ben ik dus bij de BB en dierenwinkel in Son geweest, bij de dierenwinkel in Best en in Oirschot.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Lieve

Hallo,

Volgens mij kun je vitaminen niet overdoseren. Net als bij de mens, die een overdosering aan vitamine uitplast, gebeurt dit ook bij vogels en andere dieren. Het teveel wordt via natuurlijke weg afgevoerd (plassen en poepen).
Het wordt natuurlijk wel een dure grap, je duwt er vanalles in maar er wordt toch niet meer opgenomen dan wat nodig is. Je druppels zitten dus letterlijk in de s.h.i.t. en dat is ook weer niet nodig.

Groetjes, Lieve

Inger m

Hoi Lieve,
Vitaminen kun je wel overdoseren ook bij mensen. Vit B en C zijn wateroplosbare vitamines en worden idd weer uitgescheiden door de nieren, een te hoge dosering is niet heel erg, maar geeft wel een extra belasting. Vogels hebben onder normale omstandigheden geen extra vit. C nodig, dit maken ze zelf aan.

Vit A en D zijn vetoplosbare vitamines, deze kun je WEL overdoseren en vit A kan bv leiden tot vit A vergiftiging door ophoping in de lever. Een te hoog vit D zou de calciumhuishouding verstoren en dan kunnen op verkeerde plekken Ca worden afgezet. (ik zal het nog nazoeken). Een berucht voorbeeld is de ijsbeerlver, wanneer mensen daar vroeger van aten, stierven ze aan een vit A vergiftiging. De ijsbeer staat in de top van de voedselketen en krijgt daardoor veel binnen. Maar dit even terzijde.

Het is dus ze zaak om vitamine supplementatie zorgvuldig te doen en eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn bij goede voeding. Vitamines moeten ook niet in verkeerde verhoudingen worden gegeven.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.