28 april 2024, 02:00:45

Vogelnestje in achtertuin

Gestart door Mandy, 14 april 2004, 23:06:34

« vorige - volgende »

Mandy

Hallo allemaal, :)

Behalve mijn valken hebben nu ook koolmeesjes een nestje in de achtertuin! ;D
Hier zie je het nestkastje ophangen;

En hier zie je het nestje;

Als je heel goed kijkt zie je 3 eitjes liggen;


Leuk hé. :P
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Tara

Heey Mandy,

jeetje, wat een kleine eitjes :D. Ik moest wel heel erg goed kijken zeg ...

Wel erg leuk :).

Groetjes, Tara

Skippy

Leuk zeg die koolmeesjes!
Wij hebben geen koolmeesjes maar 2 eenden in de tuin :D. Het vrouwtje komt elk jaar terug met een mannetje en dit jaar heeft ze een andere meegenomen :).

Leuk die eitjes trouwens!!! Nog veel plezier ermee!

Groetjes,
Digna

Mandy

Ik maakte me een beetje zorgen, want ik zag de koolmeesjes niet broeden! :o
Toen ik weer ging gluren zag ik wel dat er een ei bij was gelegd en heel af en toe zag ik wel een koolmeesje in- en uit vliegen. ::)
Nu lees ik net dit stukje in de krant;
http://www.bndestem.nl/regioportal/BNS/1,3112,1327-B__2117716_,00.html

Vervolgens waren Peter en zijn vrouw er afgelopen weekeinde getuige van dat er eieren werden gelegd. "We waren nog even bang dat dat niet goed ging omdat de koolmees vervolgens nergens meer was te bekennen. Maar ik heb inmiddels van een collega die bioloog is begrepen dat de vogel per dag een ei legt en pas bij zes tot acht eieren gaat broeden. Ik ben natuurlijk van plan om alles nauwgezet te gaan volgen, tot aan het uitvliegen toe."

Aha dus toch, ik dacht het al wel, maar ik wist dat ook niet. ::)
Mijn vader doet dat bv ook bij zijn kanaries, hij haalt alle gelegde eieren weg vervangt deze door nepeieren en plaatst ze na het laatste ei allemaal weer terug zodat ze tegelijk bebroedt worden, gelijk uitkomen en alle jongen dus gelijke kansen om te overleven hebben.
De koolmees doet dat dus instinctief al, mooi hoor! :)
En nu hoef ik me geen zorgen meer te maken. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Kolkkie

Hoi Mandy,

Wat leuk dat je weer een nestje in je tuin hebt.

Wat een apart nestkastje heb je trouwens, met dat plexiglas.


Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Mandy

28 april 2004, 16:06:14 #5 Last Edit: 28 april 2004, 16:06:40 by Mandy
Ik heb zojuist even gekeken, want ik dacht dat er al jongen waren omdat ik gisteren een koolmees met voer het blok in zag gaan. Maar ws broedt alleen de pop en die voert hij, want ik zag alleen dit, een verdedigende koolmees pop;

Ik ben benieuwd wanneer de eitjes uit gaan komen. Ik wacht het gepiep wel af en zal jullie dan de jonkies laten zien. :P
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Stijn dc

hoi

we wachten met spanning af. Verliet de moeder het nest niet toen je keek?

SDC:D

Mandy

Nee, ze blies en spreidde haar vleugels en staart om mij weg te jagen en dat hielp want ik liet ze gauw met rust natuurlijk! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Stijn dc

hoi

dan is het goed, want wilde vogels keren niet zo snle terug naar het nest denk ik. Als ze per ongeluk of expres verjaagd worden

SDc:D

Paul

Hoi Mandy,

Wil je aan die koolmees vragen of ze volgende keer wat meer voor de camera gaat zitten ik zie alleen een staart  :D
Het is wel weer heel erg leuk om alles zo te volgen :-)

Groetjes, Paul

Raikiri

Hahahaha.... wij hadden vorig jaar een Merelnestje in de tuin.... Zaten 4 kleintjes in.

Groetjes Q-N

Cheers, Quynh & Raikiri~

Mandy

1 mei 2004, 01:49:16 #11 Last Edit: 1 mei 2004, 01:52:55 by Mandy
De lente uit zich niet alleen in dit vogelnestje  :) ,
in een ander berichtje hebben jullie al kunnen zien dat we ook een spinnenplaag hadden  :( ;


Maar ik heb nu ook een slakkenplaag in de tuin! :o

En nee, deze hebben we niet met terpetine overgoten en ik heb er ook geen zout op gegooid, ik heb ze gewoon ergens in een gemeentetuin gezet. ;)

Dit vond ik gewoon mooie foto's;

Deze laatste valt eigenlijk in een andere context dan "mooi"... :D


En ik ontdekte vanmiddag ook nog een wesp die bezig was een nest te maken;

Ik heb 'm nog niet weggehaald, maar dat ga ik nog wel doen, want het is precies waar onze tuinset staat... :-/

Maar achter in de tuin, bij de voliére waren er ook bijen bezig met een nest te maken in een bamboeklimrekje. En dat rekje staat tegen de volière aan en ze kropen in de hollingen van het bamboe, die gaten hebben we allemaal dicht gekit, want ook daar waren we niet zo blij mee. ::)

Heerlijk de lente! 8) ;D

Ik geniet er wel van hoor en ik vind het mooi om te zien, maar het moet niet te dicht onder m'n neus gebeuren hoor. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Inger m

Hoi Mandy,
Mooi gezicht hoe die wesp zo'n nestje maakt. Ik kan me opzich voorstellen dat je met wespen minder blij bent...

Maar je haalt wel al het leven weg uit je tuin, die grote wijngaardslakken zijn juist heel nuttig. Wij hebben een tuin, waarin veel beesten zitten, zoals vogels, maar ook allerlei insecten, zoals vlinders en egels. En in onze vijver zitten nu heel veel salamanders, ik vind het erg leuk om naar al die beestjes te kijken en gewoon zo de 'natuur dicht bij huis te hebben', maar daar heb je wel een dagtaak aan als je steeds alles weghaalt? Gewoon van genieten ;) dan heb je er veel meer aan.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mandy

1 mei 2004, 02:42:25 #13 Last Edit: 1 mei 2004, 02:43:27 by Mandy
Hahaha ja maar de planten die kapot worden gevreten niet, kijk maar eens naar al die uitwerpselen, dat waren ooit mooie plantenblaadjes. :-/

En vlinders vind ik ook prachtig en egeltjes en salamanders, te gek! ;D
Ik heb zelfs eens kikkerdril binnen gehad in een windlicht, vond ik mooier als een kaars! :D
Maar dat was heel gaaf om te volgen hoe dat proces gaat, toen het kleine kikkertjes werden heb ik ze buiten in de ton gedaan, maar na een flinke regenbui gingen ze er allemaal vandoor. :-/
In die ton zaten ook goudvissen, maar die heb ik weggedaan, nu zitten er alleen nog een soort waterslakken in? ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Inger m

Hoi,
Slakken hebben idd een voorkeur voor bepaalde planten, maar gelukkig niet allemaal. Verplaatsen is dan iig beter dan slakkengif, want daar gaan helaas ook vogels aan dood...

In onze vijvers zitten nu heel veel kikkervisjes erg leuk. Voor de salamamanders is het voortplantingsseizoen net aangebroken en ze zijn heel actief, soms zitten er wel 6 bijelkaar!
De mannetjes zijn echt heel mooi, met allemaal spikkeltjes, rood gele onderkant en kam op de ryg, erg leuk!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.