Met welke middelen desinfecteren?

Gestart door Suzanne, 10 april 2004, 00:53:11

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi allemaal,

Ik zit me af te vragen welke middelen ik mag gebruiken om de broedhokken en de voliere te desinfecteren. Ik ben eigenlijk alleen bekend met Dettol, maar weet niet of dat veilig is.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Kolkkie

Hoi Suzanne,

Dettol is een prima ontsmettingsmiddel. Het enigste waar je aan moet denken is dat je alles goed afspoeld met schoon water, zodat er geen resten achterblijven.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Suzanne

Hoi Mariska,

Dan zal ik daar weer eens een nieuwe fles van gaan halen  :).

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Bij Blokker hebben ze nu een stoomcleaner in de aanbieding voor 20 euro.
Je kan dan met hete stoom zeker ook alle bacterien doden.
Misschien ook een idee en niet giftig want je doet er gewoon water in :-)
Ook heel geschikt om wilgentakken mee te ontsmetten misschien :-)

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Dat is ook nog een idee. Alleen ik heb net speciaal een hogedrukspuit gekocht voor de buitenvlucht schoon te maken. Maar het zou misschien een idee zijn voor het binnenhok. Vraag me alleen af wat het hout daar van vindt, die hete stoom  ::).

Groetjes

Suzanne

Paul

Hoi Suzanne,

Er komt maar heel weinig stoom uit dus het is voor broedhokken wel te doen maar een hele volliere kost een maand  :D
Maar het verdampt snel ik denk dat het voor broedhokken ideaal is.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

volgens mij kan je desnoods ook met bleekwater desinfecteren. Alleszins, dat werkt toch prima bij mij.

SDC:D

Tara

Citaathoi

volgens mij kan je desnoods ook met bleekwater desinfecteren. Alleszins, dat werkt toch prima bij mij.

Bleekwater is zeer gevaarlijk voor valkjes, als er maar iets over blijft ... Ik hoop dat je het altijd zeer goed schoonmaakt dan hoor!

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Stijn,

Bleekwater kan erg giftig zijn ik zou dat nooit gebruiken bij valkjes.
Een kleine hoeveelhijd kan geen kwaad je hebt zelfs mensen die een druppel door het drinkwater doen maar het mag niet te sterk ruiken in de volliere want chloorgas is puur dodelijk voor mensen al dus laat staan voor valkjes.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

jullie hebben inderdaad gelijk, maar als ik dat doe, dan zijn de valkjes verwijderd, en wordt het hok voor drie dagen verlucht, dus er blijft zeker niets van over. Er is ook nog nooit iets gebeurd, dus ik denk wel dat ik het veilig gebruik.

Tara

Ja misschien gebruik je het 'veilig', maar je kan maar nooit zeker weten :o. Ik zou nooit bleekwater gebruiken, een mens kan er al van een beetje keierg van worden :o

Stijn dc

hoi

ja, ik blijf het wel gebruiken, het werkt evengoed als "echt" ontsmettingsmiddel.

giovanni

Met 'verluchten' alleen krijg je dat chloor niet weg hoor. Je moet zeer goed afspoelen dan! met hogedrukreiniger ofzow. En chloor is idd zéér giftig. Als een mens dit inademt (niet als bij een zwembad) hapt dit naar de adem, dus wat moet dat dan al niet doen bij zo'n klein valkje??

grtn

giovanni

10 april 2004, 01:43:31 #13 Last Edit: 10 april 2004, 01:44:20 by giovanni
CitaatEr is ook nog nooit iets gebeurd, dus ik denk wel dat ik het veilig gebruik.

Er kan wel nog nooit iets gebeurd zijn, maar wat als het toch 1keer voorkomt? 1keer is al genoeg denkek hoor, het is beter dat je naar iets anders uitkijkt om te gebruiken

Stijn dc

hoi

zo dramatisch is het allemaal niet hoor. Bij mijn familie hebben ze een kippenbedrijf, en daar gebruiken ze wel formol om te ontsmetten, dat word ook drie dagen verlucht, en daar zijn ook nooit problemen. Ik gebruik het ook wel niet puur he, natuurlijk wel verdund, een emmer water met een beetje in. :)