Hallo, ook ik ga maar eens aan een dagboekje beginnen hier, net zoals mijn moeder hier vroeger deed.
De lente van 2017 staat voor de deur, binnen een grote week is het zo ver en dus tijd voor beter weer. Vorig jaar hebben we opnieuw gekweekt met onze valkjes en het was een goed jaar. Over twee rondes verdeeld hebben we ruim 30 jonge vogels gehad, wat dus betekent dat we weer een sabbatjaar gaan nemen in 2017. In 2018 gaan we weer kijken voor nestjes, ookal hebben ze er nu toch alweer zin in.
Onze belangrijkste koppels:
Chelsea x BeauPale fallow bleekmasker opaline (verhoogde geelfactor?/split lutino?) man x Pale fallow opaline split bleekmasker witmasker pop
Simba x RosyPale fallow witmasker man x Lutino split bleekmasker witmasker pop
Lars x PaulineWildkleur split bont bleekmasker witmasker x Pale fallow bleekmasker
Fidel x MacyPale fallow witmasker (split cinnamon?) x Wildkleur split pale fallow witmasker bleekmasker
Sonic x PercyBleekmasker split bont man x Pale fallow witmasker pop
Ook met mijn princess of Wales koppel wil ik nog iets meer doen.
Jacko x LunaBlauw split lutino man x Blauw lutino (albino) pop
Nog een aantal mooie vogels die ik nog heb en zeker wil houden, die ik daarom vb. niet per sé inzet voor de kweek of waarvoor ik nog een partner zoek.
Wonder x Angel --> Twee mooie mutaties, maar vanwege het bont bij Angel niet geschikt voor de kweek. Dat verpest het gezoomd.
Gezoomd DF split bleekmasker witmasker split lutino man x Cinnamon bont split bleekmasker witmasker pop
Yellow --> Een van mijn eerste vogels, dus is er al bij vanaf het eerste jaar dat de volière staat. Vormde vroeger een koppel met Djonnah, een gezoomd EF split witmasker.
Lutino split bleekmasker pop
Hope --> Deze heb ik nu ongeveer vijf jaar. Heeft nog geen vaste partner, maar heeft dit jaar mee geholpen bij Fidel en Macy als zij een nestje hebben gehad.
Pale fallow witmasker split bronze fallow pop
Kyra --> Een jong van dit jaar.
Bleekmasker opaline split pale fallow pop
Diamond --> Een jong van dit jaar.
Pale fallow witmasker man
Murphy --> Een jong van dit jaar.
Witmasker split pale fallow man
One-Toe --> Bij deze wel een woordje uitleg. Nog thans een zeer mooie vogel, maar jammer genoeg niks om in te zetten voor de kweek. Wegens een ongeluk heeft dit beestje nog maar één pootje overgehouden, de reden weten we nog niet. Aan de draad blijven haperen? Ergens tussen gezeten? Gevochten? We weten het niet. We hebben het bijna laten inslapen, maar volgens onze dierenarts ging het met één pootje ook wel lukken om verder te leven, en hij trekt inderdaad zijn plan.
Pale fallow opaline bleekmasker man
Binnen heb ik nog twee tamme vogels zitten.
Woody --> Achtergelaten in het blok door de ouders, het enige jong dat uitgekomen is. De ouders hadden vier eitjes gelegd zonder dat we er van wisten in een uitgeholde berkenstam die we soms gebruikten als 'eet-en-zoek'-toestel. Nu vijf jaar oud en supertam. Wel niet erg voor kroelen, maar vliegt alle dagen los en zit soms meer dan een uur op mijn schouder als ik in de zetel zit of op de computer werk voor school. Hij heeft jaren samengeleefd met een zorgbehoevend valkje genaamd Juicy. Wegens problemen met haar onderbek die bleef doorgroeien moest deze iedere week bijgeknipt worden met de nagelknipper en zou zij dus nooit overleven in de volière, maar begin deze zomer is zij komen te sterven, waardoor hij dus momenteel alleen zit, maar regelmatig in contact komt met Louis/Louise, het andere valkje dat in huis zit.
Bleekmasker man
Louis/Louise --> Eentje dat ik moeten redden heb aan het eind van dit jaar toen het al was uitgevlogen. Teruggevonden onder het bloed en serieus verzwakt, dus binnengenomen om te laten aansterken, zeker nog niet zelfstandig dus moeten pappen. Nu 7 maanden oud, wel een zorgenkindje, dus zeker niet voor in de volière te steken. Heb ook de indruk dat het geen picobello zicht heeft, heeft al een paar keren tegen iets gevlogen, altijd een beetje opletten dus.
Pale fallow opaline bleekmasker (verhoogde geelfactor?/lutino?) --> geslacht onbekend
Op de bodem lopen ook nog vier Japanse kwartels, twee haantjes en twee hennen. Binnenkort wordt de groep uitgebreid naar zeven stuks.
Gisteren en vrijdag heb ik samen met vader eens grote schoonmaak gehouden in de volière, het was eens nodig. Het was een tijdje geleden en het is een drukke periode geweest, maar het is er toch weer eens van gekomen, vandaag gevuld met verse beukensnippers. De foto's wil ik jullie dan natuurlijk niet onthouden.

En hier nog eens Woody en Louise/Louis.

As you can see, er is nog wat werk aan de winkel. Nieuwe zitstokken (en takken) hangen, nieuwe speeltjes halen, ...
Veel kijkplezier!