Sorry voor de lange afwezigheid, maar gelukkig is dat om een goeie reden. Destijds toen ik begon met dit dagboek zat ik thuis zonder werk. Nu heb ik het luxe met twee banen, dus wel weer een extra drukke week.
Dat heeft natuurlijk niet alleen gevolgen voor mij, maar ook voor Rossi. In de afgelopen weken heeft ze zich goed ontwikkeld en blijkt ze een leuke interactieve vogel te zijn. In mijn laatste post gaf ik aan dat ik toch steeds meer naar een dna test neigde.....
Dat deed ik tot de dag dat Rossi naast mij op de bank rondscharrelde. Ik floot een wijsje die mijn zebravink vroeger altijd zong....Rossi reageerde door met haar kont te wiebelen en niet te fluiten maar te.... (hoe noem ik het?) kieren?? Daarna stond ze mij toe om haar te aaien op haar rug, hierdoor wist ik meteen dat ze een vrouwtje was. Haar leeftijd is ook al bijna vier maand dus dat zou een hoop verklaren.
Voordat mensen het gaan noemen, wanneer zij dit gedrag vertoont aai ik haar niet op haar rug! Ik wil geen verkeerd gedrag stimuleren.
Deze ontwikkeling heeft mij de volgende acties doen ondernemen. Ik had een nieuwe binnen volliere besteld bij Avonturia en het werd nu tijd om deze in elkaar te zetten. Tussendoor heb ik al wat dingen gemaakt om in de kooi op te hangen. Daarna is de zoektocht naar een maatje begonnen.
Het gedrag van Rossie zegt mij dat ze andere behoeftes krijgt, die ik als mens niet kan geven, daarnaast merk ik dat ze boos chagrijnig is wanneer ik thuis kom van mijn werk. De enige conclusie die ik kan trekken is dat ze zich alleen voelt. Ze ontdooit altijd snel, na een paar minuten is ze al blij dat ik er ben, maar het idee vind ik niet fijn.
Zodoende is er vorige week een vriendje bij gekomen, waar ik wel een dna test voor heb geregeld. Hij heeft Valé en dat is de koosnaam van Valentino Rossi. De grap is nu dat Valé en Rossi dus beiden de naam dragen van dezelfde motorcoureur

.
Valé is een opaline man (foto volgt) en past erg goed bij het lutino kleurtje van Rossi. Toen hij arriveerde bij ons thuis hebben zij beiden eerste kennis gemaakt op een aparte kamer in mijn huis (neutraal terrein). Daarna heb ik ze beiden gewassen en Valé geknipt. Het knippen was een noodzaak omdat hij niet tam is, zoals Rossi. Hij vloog al rap tegen een raam op en is daardoor moeilijk te pakken. Dat met de hond die wij in huis hebben, moet ik hem zonder al te veel stress kunnen pakken. Nadat dat allemaal voltrokken was zijn zij beiden in de nieuwe kooi gegaan.
Hoe gaat het nu? Super! Rossi is helemaal over the moon met Valé. Hij is nog een jong ventje en zij vertroeteld hem waar je bij staat. Daarnaast blijft ze ook naar mij toe trekken, tv kijken zonder haar op mijn knie is er niet meer bij, dan vliegt ze gewoon naar mij toe. Valé wordt door de invloed van Rossi al een stuk rustiger en stapt al netjes op de vinger/hand. Nu hij weet dat hij niet weg kan vliegen, doet hij het al een stuk minder. Dat zorgt voor heel wat minder stress als daarvoor, als ik hem moest pakken begon hij van paniek te roepen. Ook dit doet hij niet meer.
Zoals ik in het vorige stuk vertelde staat de kooi veel open. Kanttekening daarbij is wel dat hij alleen open staat als ik of mijn vriend thuis ben. De kooi is zo ingericht dat ze direct buiten de kooi en in de kooi veel te zien en te doen hebben. Zodoende gaan ze nooit ver van de kooi af, tenzij ik in de kamer ben. Dan vliegt Rossi naar mij toe of gaat soms zelf op onderzoek uit.
Het terug in de kooi doen is tot nu toe nooit een probleem geweest. Ik kan beide vogels pakken wanneer ik wil en eveneens terug zetten.
Valé kan ik zelfs al mondjes maat wat kroelen wanneer hij zijn veren op orde brengt. Hij tolereert dit voor korte tijd, daarna heeft hij er genoeg van. Ik denk deels, omdat het allemaal nog nieuw en spannend voor hem is. Ook hierin is Rossi een uitstekend rolmodel voor hem.
Dagelijks probeer ik de valkjes naast zaad, insecten en groenvoer te geven. het valt mij op dat ze niet zo zat zijn op fruit, terwijl het toch echt fruiteters zijn. Om de één a twee dagen biedt ik ze weer een stuk fruit aan, maar helaas vaak tevergeefs hangt het daar onaangeroerd.
Badderen willen ze niet echt, ze gaan wel zo mee onder de douche. Het valt mij alleen op dat ze dan niet met hun veren plooien om het water overal te krijgen, zelfs niet met een plantenspuit. Ik vraag mij af hoe dit komt.