7 augustus 2025, 10:55:44

Whaaaaaaa, het is gelukt!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gestart door Suzanne, 5 april 2004, 12:56:59

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi Trudie,

Dat voeren heb ik idd gehoord. Dan hoor je idd van die snelle ritmische piepjes achter elkaar. Mij doet het altijd denken aan een fiets met versnellingen. Die hoor je altijd tikken als je fiets.

Alleen waar ik me wat zorgen om maakte is dat de ouders steeds meer en langer van de jongen afblijven, en dat de kropjes soms wat leger zijn.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Stijn dc

hoi

naarmate de jonkies ouder worden gaan de ouders minder op het nest zitten, en nu nog wat later gaan ze er zelfs niet meer op, enkel om te voeren. De warmte hebben ze niet meer nodig, die zoeken ze trouwens bij hun maatjes.

SDC:D

Suzanne

Hoi,

Ooooh, zit dat zo. Ik dacht wel zoiets, maar vond het toch niet zo prettig  :D. Allemaal de nieuwigheid he  ;)

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Hoi,

Nou, ik heb me waarschijnlijk voor niks ongerust gemaakt. De kropjes zaten weer goed vol toen ik thuis kwam van mijn werk.

Ik heb vandaag het blok schoongemaakt. Ik heb de jongen even in een andere ongebruikte niet populaire nestkast gezet, en vervolgens hun nestkast schoongemaakt. Daarna met de fohn droog geblazen, nieuw zaagsel er in en weer teruggehangen met de jongen er in. En dat gaat goed. De ouders zijn er een tijdje daarna weer opgegaan om te voeren.

Tot hoelang moet de moeder er eigenlijk 's-nachts op blijven?

Groetjes

Suzanne

Paul

Hoi Suzanne,

De ouders gaan als de jongen ouder worden er steeds vaker langere periodes bij weg dat is normaal.
Hier worden ze in het begin ook dag en nacht gevoerd maar later voeren ze voornamelijk overdag en dan kan de krop wel eens wat leger zijn in de ochtend.
Dat is dus heel normaal en zeker niet om je zorgen over te maken.
De jongen moeten warm gehouden worden tot ze zelf veren hebben maar de jongen houden elkaar ook steeds warm omdat ze tegen elkaar aan liggen.
Je zal dus merken hoe ouder ze worden hou minder de ouders er bij zitten om ze warm te houden.
Je kan altijd even voelen een jong mag niet echt koud aanvoelen dus als het warm aanvoelt is het zonder meer goed.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

je hebt volkomen gelijk als je al die vragen stelt. Het is natuurlijk je eerste nestje. Ik wist het ook allemaal neit vorig jaar, maar je leert het snel, en dan maak je vooral minde zorgen, is ook prettiger.

even off-topic, wat is de fohn eigenlijk :-X

Paul

Hoi Stijn,

Een Föhn is een haardroger ik weet niet hoe ze dat in België noemen maar hier noemen we dat ook een Föhn.
Een Föhn is eigenlijk een soort warme wind in bepaalde landen vandaar dat we dat hier denk ik zo noemen omdat er warme lucht uit komt :-)

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ow, wij noemen het gewoon haardroger. Wat een wereld van verschil toch. :)

Tara

In België is het gewoon haardroger hoor ...

Groetjes, Tara

Suzanne

Hoi Paul,

Het was idd vanochtend dat de kropjes wat leger waren. Tot nu toe voelen de jongen altijd heel warm aan  :).

Groetjes

Suzanne

Inger m

Hoi Suzanne,
Het gaat allemaal goed zo te lezen? Leuk! Weet je al wat voor kleur de jongen gaan worden? In iedergeval veel succes!

ha, ha die belgen hebben ook overal veel logischere woorden voor. Tenminste jullie zeggen letterlijk wat jullie bedoelen (bv haardroger). Ik ken op dit moment niet zoveel Belgische uitdrukkingen, maar er zitten best grappige tussen... :D :D

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi Inger,

Ik ben ook blij dat het goed gaat met de jongen, maar ben wel gauw ongerust over dingen zoals je hebt gelezen. Maar dat is allemaal gewenning voor mij.

Ja, ik weet de kleur. Ik heb foto's van de jongen naar Lique gestuurd, en volgens haar worden ze bont. Kan ook niet anders, aangezien de ouders bont zijn  :D. Ik wist zelf niet met 100% of de moeder bont was, vandaar dat ik de kleur van de jongen niet wist. Als ik de jongen wat dichterbij bekijk, dan valt me op dat ze een rode gloed over de oogjes hebben. Houdt dat niet in dat ze cinnamon zijn?

Groetjes

Suzanne

Inger m

Hoi Suzanne,
Als de jongen cinnamon zijn, zie je dat al als ze heel jong zijn, de (nog dichte) oogjes zijn dan roodachtig ipv zwart.
Het kan ook door de lichtinval lijken dat de oogjes roder lijken, maar wat voor kleur is de pop?
Als ze cinnamon zijn zie je ook dat er erg lichte pennen/ veertjes doorkomen. Mss kun je hier ook een foto bij zetten? Ik ben wel benieuwd hoe ze er nu uitzien?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ja, die belgische uitdrukkingen toch. Ik denk ook soms andersom :D die nederlandse uitdrukkingen.

Suzanne

Hoi Inger,

De moeder is bont gepareld cinnamon, en de vader is een bonte witmasker. Maar die zou misschien split voor cinnamon kunnen zijn. Als ik de pennetjes bekijk, dan lijkt het alsof ze wat bruinig zijn, maar misschien kijk ik verkeerd. Dus ik zal morgen weer eens een foto maken.

Groetjes

Suzanne