17 juni 2024, 02:16:00

nagels

Gestart door bianca en gerard, 18 maart 2004, 22:43:04

« vorige - volgende »

bianca en gerard

wie heeft wel eens de nagels geknipt van zijn/haar valkparkiet en hoe heb je dit gedaan?
wij hebben het ook geprobeerd met een kattennagelknippertje
maar zodra ik knipte trok hij zijn pootje terug met als gevolg een bloedend nageltje.
we zijn nu maar gelijk gestopt, en willen graag eerst even weten hoe we dit het beste kunnen doen?

alvast bedankt :)
gerard en bianca.

Inger m

19 maart 2004, 00:51:03 #1 Last Edit: 19 maart 2004, 00:52:11 by Cinnamon_valk
Hoi Gerard en Bianca,
Het vasthouden en het knippen van de nagels is iets dat de vogel niet leuk vindt, dus hij zal idd zijn poten terugtrekken als dit mogelijk is.

Als je de nagels wilt knippen, moet je eerst zorgen dat je de vogel goed vast hebt en dat hij niet kan bijten, dus vingers langs de kop, zodat hij de kop niet goed meer kan bewegen. Hou de vogel niet te stevig vast! ook niet te los! In beide gevallen zal de vogel zich proberen los te wurmen, terwijl de vogel bij een goede greep rustig blijft.

Het kan ook met handschoenen of een doek, maar dit is niet zo aan te raden, omdat je dan veel minder 'feeling' met de vogel hebt, zeker omdat je hem langere tijd vast hebt.

Vervolgens moet je het pootje goed vastpakken, tangetje op de nagel zetten en knippen, dit kan het beste door 1 persoon allemaal gedaan worden, omdat je dan precies kunt aanvoelen wat de vogel gaat doen. Zo kun je dus voorkomen dat de vogel z'n poot terugtrekt terwijl je knipt.

De nagel wordt schuin naar beneden afgeknipt en zorg dat er geen 'rafeltjes' aanzitten (geen scheurtjes), want daarmee kan de vogel juist blijven hangen aan kleding of ander soort stof.
Bij lichte nagels kun je het bloedvat zien zitten, blijf daar circa 1 mm vanaf. Bij donkere nagels alleen het kleine (smalle) puntje afknippen.
Indien de nagel gaat bloeden, kun je het bloeden stelpen met een flu papiertje of afdrukken met een gekoeld doekje (ijs/ koud water) (zorg wel dat je alleen de nagel stelpt en niet de tenen zelf). Dichtbranden kan ook, maar dat lijkt me wat lastiger.
Vogelnagels bloeden vaak erg, maar in principe stolt het bloed bij vogels wel vrij snel.

Je kunt het knippen van de nagels ook de eerste keer laten voordoen door een dierenarts (met ervaring met vogels!), dierenwinkel of kweker.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi  Gerard en Bianca,

Ik heb zelf mijn vogels nog nooit hoeven knippen want als ze goede zitstokken hebben en een groot kalkblok waar ze op zitten slijten de nageltjes vanzelf af en is het niet nodig.
Wat voor zitstokken hebben jullie in de kooi?
Misschien zijn die te dun en moet je er andere in maken.
Je kan bij de gamma geribbelde zitstokken kopen van 1 meter lang dat word normaal ergens anders voor gebruikt maar die zijn wel perfect en van behoorlijk hard hout.
Op die ribbels slijten de nagels nog beter dan op een gewone stok en hoef je waarschijnlijk nooit meer te knippen.
Neem de dikste maat stok met ribbels die is 18 mm en ze kosten ongeveer 2 euro per meter dus dat valt heel erg mee.
De stokken worden normaal als deuvels gebruikt en op maat gezaagd maar werken heel goed als zitstok zeker omdat ze geribbeld zijn.
Als je niet weet wat deuvels zijn dat zijn die uitstekende stukjes op de foto maar die voor de zitstokken zijn dan dikker.

Groetjes, Paul

Speedy

Hoi Paul,

Zijn die niet een beetje aan de dunne kant??

Groetjes,
    Trudie

Paul

Hoi Trudie,

op de foto zijn ze dun maar je kan dus dezelfde deuvels kopen van 18 mm dik en dan 1 meter lang en dat is de perfecte maat dan komen de pootjes 3/4 om de stok heen.
18 mm is de meest ideale maat voor zitstokken in de kooi maar er mag natuurlijk ook wel een van een andere maat bij nog.

Groetjes, Paul

Speedy

ok dit wist ik dus niet...ik ga eens kijken...in de gewone bouwmarkt?

Paul

Hoi Trudie,

Ik heb ze bij de Praxis niet gezien maar bij de Gamma zag ik ze liggen in een aantal verschillende maten van dun tot 18mm.
Ik heb ze in mijn hand gehad en het zag er best goed uit als zitstok ik denk dat ze perfect werken :-)
Ze lagen ergens op de afdeling in een appart schap waar ook houten platen en houten profielen stonden en anders vraag je naar deuvelhout dan weten ze wat je bedoeld.

Groetjes, Paul

jacko

hoi paul,

die deuvels kun je de nagels van de valk toch niet slijten?

want jacko heeft een kunststof stokje maar wel met ribbels.
Ik kan jacko niet nagels knippen omdat jacko donkeren nagels hebben plus als ik jacko vast pakt begint ze te krijsen en bijten?En handdoek of een handschoen is ze bang voor Wat kan ik er aan doen om toch nagels te laten knippen?

groetjes miranda en jacko(valkparkiet)

Paul

Hoi Miranda,

Mijn eerste valkje heeft ook die geribbelde kunststof stokken van 18 mm dik in de kooi en die heb ik in 12,5 jaar nog nooit de nagels hoeven knippen.
Dus daar slijten de nageltjes ook op af hoor en ik heb een groot kalkblok in de kooi hangen waar ze ook vaak opzitten en dat slijt denk ik ook.
Ik knip echt nooit mijn eigen vogels de nagels en ze blijven heel keurig kort.

Groetjes, Paul

jacko

hey paul,

ik heb in de kooi een schelp aan de trallies hangen maar jacko gaat alleen met de snavel er langs maar niet met de nagels. Of heb ik de verkeerde zoja welke blok bedoel je dan?

groetjes miranda en jacko(valkparkiet)

Paul

Hoi Miranda,

Op goede houten stokken van de juiste dikte slijten de nageltjes echt wel hoor normaal dooen ze dat door op boomtakken te zitten.
Je kan trouwens ook speciale slijtstokken voor de nagels kopen die kunnen ook goed werken.
Het mineraalblok(kalkblok) wat ik gebruik is van vitakraft en vaak zitten ze erop of slapen er soms zelfs op :-)


De slijtstokjes zien er zo uit:


Ik heb niet de kleinste maat want die vond ik aan de dunne kant maar 1 maatje groter.
Maar zonder die stok heb ik ook nooit hoeven knippen hoor.
Je kan ook wilgentakken in de kooi hangen als zitstok dat werkt ook goed voor het slijten.
De stokjes die de fabrikant in de kooien meeleverd zien er soms heel mooi uit maar werken niet goed voor de nageltjes.

Groetjes, Paul

jacko

hoi paul,

waar kun je die blok en die taken kopen?
Moet je die blok aan de tak doen?
Sorry dat ik het vraag,maarin die dingen heb ik niet zo veel verstand van.

groetjes miranda en jacko(valkparkiet)

Paul

Hoi Miranda,

Het blok kan je met een ijzedraadje wat er aan zit gewoon aan de tralies klemmen en heeft niks met de slijpstokken te maken.
Ook slijpen ze aan dat blok hun snavel dus het is best goed om dat te hebben in de kooi.
Die slijpstokjes kan je met een vleugelmoer heel makkelijk aan de tralies vastmaken en je hebt dan gelijk een extra zitstok.
Zorg dat ie op een plek hangt waar ze vaak gaan zitten.
De mineraalblokken hebben ze in veel dierenwinkels wel liggen maar die slijpstokjes heb ik niet veel gezien alleen in dierensuperland in rotterdam en op beurzen.
Maar je kan ze ook via internet bestellen op een site van de importeur van die slijpstokjes.
http://www.happy-bird.nl/
Het is geen echte tak maar ziet er wel zo uit maar het is van een soort steen gemaakt en gaat heel lang mee.
Gebruik in elk geval nooit van die schuurpapierrolletjes voor de nagels daar beschadigen de pootjes van de vogels van.

Groetjes, Paul

jacko

hoi paul,

ik zal morgen even gaan kijken bij de dierenwinkel of ze die blok hebben. is die blok ook goed voor de snavel? ik heb nu ook zo iets maar dan in een schelp vormig is dat ook goed? jacko zit alleen met de snavel eraan maar niet met haar nageltjes.

groetjes miranda en jacko(valkparkiet)

Paul

Hoi Miranda,

Dat schepachtige ding is denk ik een sepia (dat is het skelet van een katvis en dat is een soort inktvis) dat is redelijk zacht spul en daar zullen ze niet echt iets aan slijpen maar het is wel gezond om die in de kooi te hebben er zitten ook veel mineralen in.
Een kalkblok of mineraalblok is veel harder en ze kunnen hun snavel er lekker aan slijpen en als ze erop zitten ook de nageltjes.
Hier zitten ze er best vaak op ze gebruiken het gewoon als zitstok :-)

Groetjes, Paul