13 mei 2025, 01:30:46

vraagje aan kirsten munson

Gestart door Stijn dc, 27 maart 2004, 11:50:48

« vorige - volgende »

Stijn dc

hoi iedereen

lique zal het mss nog wel weten, dat er ooit is een soort van "foutje" in haar programma zat. Wel ik heb haar gemaild, en ik heb antwoord gekregen. eerst mijn mail, en dan de haare.

Citaathello

I was experimenting with the breeding program, and i noticed that when you take a grey male, split for whiteface and lutino and pearl, the lutino and pearl both on the X2, and when you take a whiteface female, and  you breed those two, you get a lutino whiteface pearl. Is this correct, because i think this doesn't excist.

dit was dus mijn vraag, als je die twee mutaties kruist, dan krijg je volgens het programma een geparelde albino. Ziehier haar antwoord: tis eigenlijk heel logisch.

CitaatHi Stijn --

Thanks for writing!

Good question. You will indeed get a lutino whiteface pearl from the pairing you described -- you just won't be able to tell visually. Since the whiteface mutation removes all yellow and red pigment, and the lutino mutation removes all the grey, the pearl markings of a whiteface lutino pearl would not be visible. The bird would be all-white, just like a whiteface lutino, but would carry the pearl mutation and pass it on to its offspring.

I hope this helps!

Best wishes --

Kirsten

zo zie je maar weer. Een geparelde albino bestaat dus wel :D

SDC

Karin

27 maart 2004, 16:50:25 #1 Last Edit: 27 maart 2004, 21:09:02 by kazoo
Jazeker bestaat dat, net als een bonte albino  ;D Ik hoorde laatst dat je met een blacklight toch het bonte ( dus misschien ook het geparelde ? ) kan zien, maar ik weet niet of dat klopt. Kun je dus proberen als je denkt een geparelde albino te hebben  ;D Overigens heeft een bonte albino zwarte ogen, zou dat ook met een geparelde albino zijn ? Ik noem het nu steeds voor het gemak albino, maar je weet natuurlijk dat ik een lutino witmasker bedoel  ;)

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hoi

ik weet het niet van dat blacklight, lijkt me wel sterk hoor.

SDC:D

Paul

Hoi Stijn,

Het zou best kunnen hoor want met geld zie je ook dingen die je normaal niet kan zijn onder blacklight wel.
Als er bepaalde stoffen in de veren zitten op de plek van de parels zou het wel eens op kunnen lichten onder blacklight.
Maar ik heb daar zelf ook geen ervaring mee dus je zou een valkje een keer onder de vals geld lamp moeten houden :-)

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ja, het zou wel kunnen. Moet je je valkje eens mee naar de winkel nemen. Kan je hem ook eens onder de valse geld scanner houden mevrouw :D

Inger m

27 maart 2004, 20:43:40 #5 Last Edit: 27 maart 2004, 20:45:37 by Cinnamon_valk
Hoi Stijn,
Leuk dat je dat gevraagd hebt! interessante vraag...

Bij albino grasparkieten (wit met rode ogen) zie je bij sommige vogels bij een bepaalde lichtinval soms toch nog een hele lichte blauwige gloed of een lichte vleugeltekening. Dit zie je verder eigenlijk niet als je gewoon naar de vogel kijkt. Een goede albino (voor de TT) moet echt spierwit zijn. Blijkbaar heeft een 'getekende' albino niet al zn pigment verloren en is er nog heel weinig zichtbaar... (zie verklaring Paul).

Volgens mij is een witte valk met zwarte ogen geen albino, maar een bonte witmasker die geen grijze aftekening meer heeft. Kenmerk van een albino zijn juist de rode ogen door het pigmentverlies.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ja, ik vond het eens een leuke vraag om te stellen, want dat programma is gemaakt op basis van redeneren, en niet op basis van ervaring vermoed ik, dus ik dacht, mss is dit wel een foutje, want een geparelde albino, ja... . Maar het blijkt dus wel te kunnnen. Weten we dit ook al weer.

Barbara

Hoi Inger,

dat wilde ik ook gaan vertellen! Maar 'echte' albino's zijn toch ook lutino witkop die dus wel rode oogjes hebben? Of heb je ook 'nog echtere' albino's? Albino is geen 'losse' mutatie op zich toch?

Groetjes,

Barbara

giovanni

hellow stijn

een pluim voor je engels hoor:)
tof dat ze antwoorde, en jah,
 je kan dit es proberen hè, onder een blacklight, zo ff je valkje meedoen als je boodschappen doet:D.

maar dat van die geparelde albino, ik dacht dat dit toch algemeen geweten was? of niet. Als ik het weet, moet iedereen het weten :P (jaja, kweet weer iets hoor:p)

grjts

Tara

Hoi Stijn,

dat is toch geen 'foutje'?

Ik had ook al vaker gelezen over geparelde albino's, maar dan zag ik ook dat je de parels niet zag, anders zou het geen albino meer zijn :-). Maar een hele gave mutatie. Ikzelf weet ook al een tijdje dat bij geparelde albino's de parels wegvallen. Maar het wordt dan een beetje als een split gezien, alleen is het meer. Maar ik kwam gisteren een bont lutino witkop tegen, dan zie je het bont gewoon ook niet :-).

Maar waarom zeg je een foutje in het programma? Het is helemaal geen foutje hoor, het is de realiteit ;)

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Barbara,
Als ik het goed heb begrepen uit het boek 'cockatiels and their mutations' dan is de lutino witkop een dubbele mutatie en geen echte albino. Een echte albino schijnt (nog) niet te bestaan bij valkparkieten. Feitelijk zullen hier wat betreft uiterlijk geen verschillen tussen bestaan, maar wel wat betreft de vererving...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik weet nu ook wel dat het geen foutje is, maar het leek me wel een fout. Dat programma steunt in principe gewoon op logica, zodat je alle vreemde combinaties kan maken. Maar het bleek dus toch te kloppen.

SDc:D

giovanni

Ik denk wel dat het logisch is dat het programme zéér uitgebreid getest werd vooraleer het online kwam te staan. Ze zullen wel alles tot in de puntjes bekeken hebben hoor! Zo slim zijn ze wel:)

grtjs

Paul

Hoi,

Volgens mij zijn de meeste van dat soort programma's een beetje expirimenteel.
Het enige wat zo'n programma doet is combineren en bij een bepaalde combinatie zit een bepaalde uitkomst dus zo ingewikkeld is het niet maar ze moeten wel alles invoeren.
Ik vind het wel een van de beste programma's die van kirsten munson want ik heb er ook een op de computer maar die geeft toch minder uitkomsten uit het koppel wat ik nu heb zitten.
Als de eitjes uit komen zal blijken welk programma het meeste in de buurt komt :-)

Groetjes, Paul

Tara

CitaatHoi,

Volgens mij zijn de meeste van dat soort programma's een beetje expirimenteel.
Het enige wat zo'n programma doet is combineren en bij een bepaalde combinatie zit een bepaalde uitkomst dus zo ingewikkeld is het niet maar ze moeten wel alles invoeren.
Ik vind het wel een van de beste programma's die van kirsten munson want ik heb er ook een op de computer maar die geeft toch minder uitkomsten uit het koppel wat ik nu heb zitten.
Als de eitjes uit komen zal blijken welk programma het meeste in de buurt komt :-)

Groetjes, Paul

Hoi Paul,

ik weet wat je bedoelt, maar ik weet hoe het komt dat je bij kirstenmunson meer antwoord krijgt. Bij kirstenmunson zijn de splitten heel anders, daar moet je kiezen of de split van de mannelijk ouder komt, of de vrouwelijke, bij vele programma's moet je gewoon kiezen tussen bijvoorbeeld lutino, terwijl je daar voor sommige splitten echter wel moet zeggen van dit komt van de moeder ...

Groetjes, Tara