12 mei 2025, 10:03:10

vraagje aan kirsten munson

Gestart door Stijn dc, 27 maart 2004, 11:50:48

« vorige - volgende »

giovanni

10 april 2004, 02:49:47 #15 Last Edit: 10 april 2004, 02:51:23 by giovanni
paul, laat het ons weten hè, wat er uit komt:) Als het fout is kan je nog altijd een mailtje sturen naar kirsten hè ;D

grtjs

Inger m

Hoi,
Ik denk dat het geeneens mogelijk is om het programma geheel te testen. Het is gebaseerd op erfelijkheidstheorie. Ik ha pas een comb ouders ingevoerd die split waren voor twee mutaties, daar kwam een lijst uit van wel meer dan 20 verschillende mogelijke nakomelingen mutaties met diverse splitcombinaties, dat kan natuurlijk alleen gebaseerd zijn op berekeningen en aangezien een computer niet weet of het in het echt wel of niet bestaat, kan er in principe wel een foutje inzitten. Ik vond het ook een goede vraag die Stijn gesteld had, ik zou het mezelf nl ook hebben afgevraagd hoe dat zat.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Barbara

10 april 2004, 02:53:48 #17 Last Edit: 10 april 2004, 02:58:49 by Barbara
Hoi Paul,

wat bedoel je met minder uitkomsten? Elk koppel kan in principe slechts 4 mutaties krijgen in een nest, de spelingen van de natuur daargalten. Als er 8 uitkomsten staan bij een koppel, betekent dat dat het afhankelijk is van op welk gen een mutatie zit bij het popje welke combinatie van 4 mutaties er uitkomt. Zie bv de valkjes van Trudy, die 3 witkopje smet die cinnamon geparelde. Dat had ook geparelde witmaskers en gewone cinnamons kunnen opleveren, maar nooit gecombineerd met gewone witmaskers en geparelde cinnamons, het is het 1 of het ander. Dus als jij een programma hebt dat minder uikomsten geeft, is het misschien wel beter. Veel mensen hebben niet door dat er in een nest niet 8 mutaties kunnen zitten....

Als beide ouders meerere muaties hebben, kunnen de mutaties ook nog eens op verschillende manieren verdeeld zijn over de genen, dus bv lutino en cinnamon op gen 1 en parel op gen 2, kan ook zijn lutino op gen 1 en cinnamon en parel op gen 2, dat is niet te zien aan het uiterlijk. Als je al die mogelijkheden neemt, loopt het aantal mogelijke uitkomsten snel op. Maar als je eenmaal een nestje hebt gehad, kun je vaak als je weet hoe je dat doet met die schemaatjes die ik maak, terugrekenen hoe die genen verdeeld zijn en welk mutaties je kunt verwachten. Eigenlijk zou dat met dat programma van Kristen ook moeten kunnen, dus een soort omgedraaide versie.

Groetjes,

Barbara

giovanni

tuurlijk is het niet mogelijk om het helemaal te testen, maar hoogstwrs heeft ze wel zoveel mogelijk getest. Als je meerdere splitten hebt, kom je natuurlijk heel veel verschillende jongen uit. Dit is dan ook niet in 1 dag gemaakt hè;)

en tuurlijk als je het niet begrijpt ofzow, is dit wel handig om een mailtje naar kirsten herself te sturen:)

grtjs

Paul

Hoi Barbara,

kirsten munson geeft aan dat er cinnamon lutino's uit mijn nest kunnen komen en dat andere programma heeft het daar niet over daar staan alleen lutino's en cinnamons bij.
Dus dat bedoel ik met minder uitkomsten.

Groetjes, Paul

Barbara

Hoi Paul,

over wat voor koppel gaat dan dan?

Groetjes,

Barbara

Paul

Hoi Barbara,

Laat jou visie er maar eens over uit wat het voor jongen kunnen worden :-)

De man is een cinnamon en split voor lutino X1 en split gepareld X2

De pop is een cinnamon geparelde split voor bont.

Groetjes, Paul

Barbara

10 april 2004, 15:51:33 #22 Last Edit: 10 april 2004, 15:58:10 by Barbara
Hoi Paul,

dat is geen visie maar een berekening volgens bestaande regels  :D

Als je zeker weet dat bij pa de lutino en parel apart zitten (dus niet op 1 gen), kun je afhankelijk van waar het bont zit bij ma 2 verschillende nestjes krijgen qua splitten, qua uiterlijk zijn ze hetzelfde

() betekent op 1 gen

nest 1: gen voor bont zit bij ma op de Y, dus gaat naar dochters

zonen: cinnamon parel
           cinnamon split lutino en parel
dochters: cinnamon gepareld split bont
              lutino cinnamon split bont

nest 2: gen voor bont zit bij ma op X dus gaat naar zonen

zonen: cinnamon gepareld split bont
           cinnamon split lutino en (bont gepareld)
dochters: cinnamon gepareld
              lutino cinnamon

Als bij pa de parel en de lutino op 1 gen zouden zitten, krijg je  de volgende nesten:

nest 3: gen voor bont zit bij ma op Y dus gaat naar dochters

zonen: wildkleur split lutino en (cinnamon gepareld)
           cinnamon gepareld split lutino
dochters: lutino split bont
              lutino cinnamon gepareld split bont

nest 4: gen voor bont zit bij ma op X dus gaat naar zonen

zonen: wildkleur split lutino en (cinnamon gepareld bont)
           cinnamon gepareld split lutino en bont
dochters: cinnamon
              lutino cinnamon gepareld

Er zijn dus voor zowel de zonen als de dochters 8 mogelijkheden, die altijd in paren voorkomen.

Er zitten dus altijd lutino cinnamon poppen bij, omdat pa altijd een gen heeft met cinnamon en parel er op, alleen bij nest 4 wordt het dan zelfs lutino cinnamon gepareld. ik wee tniet waarom de site van Kristen geen cinnamon lutino geeft, dat is echt fout. Ik ga het ook eens proberen.

Groetjes,

Barbara

Barbara

Volgens Kristen Munson:

nest 1 +2

Mother:Cinnamon Pearl Split To Pied
Father:Cinnamon Split To {X1:  Pearl} {X2: Lutino}

male offspring:
25% Cinnamon Pearl Split To Pied
25% Cinnamon Split To Pied {X1:  Lutino} {X2: Pearl}
25% Cinnamon Pearl
25% Cinnamon Split To {X1:  Lutino} {X2: Pearl}

female offspring:
25% Cinnamon Pearl Split To Pied
25% Cinnamon Lutino Split To Pied
25% Cinnamon Pearl
25% Cinnamon Lutino

nest 3 + 4:

Mother:Cinnamon Pearl Split To Pied
Father:Cinnamon Split To {X1:  Lutino Pearl}

male offspring:
25% Cinnamon Pearl Split To Pied {X1:  Lutino}
25% Cinnamon Split To Pied {X2: Pearl}
25% Cinnamon Pearl Split To {X1:  Lutino}
25% Cinnamon Split To {X2: Pearl}

female offspring:
25% Cinnamon Lutino Pearl Split To Pied
25% Cinnamon Split To Pied
25% Cinnamon Lutino Pearl
25% Cinnamon

volgens mij komt het toch overeen met wat ik heb berekend...

Paul

Hoi Barbara,

Bedankt voor het berekenen van de mutaties :-)
Jij komt dus inderdaad op hetzelfde uit als de site van Kristen Munson en dat is dus de virtual breeder die ik ook de beste vind.
Ik bedoelde dat een andere programma wat ik op de computer heb geen cinnamon lutino's aangeeft maar Kristen Munson doet dat dus wel.
En jij komt dus op dezelfde uitkomst dat is wel leuk om te zien :-)
De splitten van de ouders heb ik bepaald aan de hand van hun ouders want die heb ik ook zitten.

De ouders van de man zijn:
Man lutino met een cinnamon achtige was eroverheen.
Pop cinnamon gepareld.

De jongen die ze gehad hebben zijn cinnamon, lutino en wildkleur.

De ouder van de pop zijn:
Man bont.
Pop lutino.

De jongen die ze gehad hebben zijn wildkleur, cinnamon gepareld en gewoon gepareld.

Dus ik denk dat ik het wel goed gerekend heb wat de jonge ouders die nu zitten betreft of jij moet er een ander idee bij hebben.

Groetjes, Paul

Barbara

10 april 2004, 20:33:38 #25 Last Edit: 10 april 2004, 20:35:21 by Barbara
Hoi Paul,

wat grappig, volgens mij heeft een lutino alleen een cinnamon gloed als hij een echte lutino cinnamon is. Bij een split hoor je dat niet te zien. Maar als hij een lutino cinnamon zou zijn, zouden alle jonkies cinnamon of lutino cinnamon moeten zijn....

Als ik pa een plit geef voor cinnamon komen er idd cinnamon en wildkleur zonen uit en lutino en lutino cinnamon dochters. Grappig dat je blijkbaar een split ook ziet.... zo leer je nog s wat. Ik heb ook gekeken hoe het zat met fallow, maar dan komen er geen cinnamons uit. Het zou ook nog een heel lichte fallow split voor cinnamon kunnen zijn, heb je een foto van pa (opa)? Je hebt namelijk fallows die bijna lutino zijn met een bruinige gloed, zie deze foto:

Het verschil is dan voornamelijk te zien aan de oogjes, die zijn bij een fallow meer rozerood en bij een lutino meer donkerrood.

Overigens klopt jouw beredenering dat pa zijn splits voor lutino en parel apart heeft zitten inderdaad! Eentje van pa en eentje van ma!

Groetjes,

Barbara

Paul

10 april 2004, 21:00:08 #26 Last Edit: 10 april 2004, 21:01:51 by Paul
Hoi Barbara,

Aan de hand van de jongen had ik inderdaad de split bekeken voor de man.
Op de foto zie je helaas niet duidelijk die cinnamon achtige gloed.
Iemand die hier toen was zei meteen toen ie die man zag dat is een fallow maar of ie dat echt is weet ik niet.
Het is een valkje wat hier toen in de buurt gevonden is door iemand en die is hier gebracht maar we hebben de eigenaar niet gevonden toen en nu kan ie niet meer weg want hij is een hecht koppeltje met een popje hier en als je ze uit elkaar haald blijft de man gillen om zijn popje.
Ik heb een foto van de man op het nest en je zou zeggen dat het een gewone lutino is maar met een bepaalde lichtval zie je echt duidelijk dat er nog wat doorheen zit maar op de foto vastleggen is nooit gelukt.

Ik zal het nog wel eens proberen met mijn nieuwere camera die maakt wel betere foto's :-)
De lutino jongen die eruit gekomen zijn hadden die gloed niet die waren echt lutino's.
Mariska en Henry hebben er beide een van.

Groetjes, Paul