Verlichting voor goede gezondheid

Gestart door Paul, 21 maart 2004, 04:20:16

« vorige - volgende »

Paul

Hallo,

Ik heb in de ruimte waar de vogels staan maar weinig daglicht omdat de kamer in het midden van het huis staat.
Ze krijgen vooral in de zomer best wel een hoop licht maar in de winter alleen lamplicht en amper buitenlicht.
Nou is er sinds enige tijd een lamp op de markt die het daglicht gehoorlijk benaderd en dat schijn ook voor mens en dier erg gezond te zijn en veel stressproblemen en dergelijke te verminderen.
Wie kent die lampen of heeft er ervaring mee?
De site die over die lampen gaat heet http://www.naturalite.nl/ en de lampen heetten True light
Zelfs de eieren van de vogels schijnen een hardere schaal te krijgen als de broedende vogels die lampen boven de kooi hebben.
Is dit echt een wonderoplossing of een verkooppraatje?
Ik heb zelf wel het idee dat het kan helpen namelijk.
Ik heb nu een hele felle lamp op het plafond gericht staan dat is een HQI lamp dat is een hogedrukhalogeen lamp en die geven super veel licht maar natuurlijk niet de goede kleurtemperatuur.
De vogels lijken er wel heel erg bij gebaat want als de lamp aan staat zijn ze vrolijk en ze gaan ook in de buurt van de lamp zitten net of ze aan het zonnen zijn :-)

Groetjes, Paul

Karin

Zelf heb ik ze al besteld  ;D Nou ja, ik probeer het eerst via mijn vader te bestellen en als hij dat merk niet kan bestellen doe ik het via internet. Ik ken nog geen mensen die het voor hun vogels gebruiken, maar bij mijn broer op zijn werk ( hij werkt met computers in een ziekenhuis in een kamer zonder ramen ) gebruiken ze het met groot succes. Ook voor patienten ! Ik heb eerst ff gewacht tot alle jongen verkocht waren, want het is toch een hele aanschaf ( ik heb er ca. 3 nodig ) plus de armaturen. Nu heb ik het geld er voor en zo "betalen" de valkjes hun eigen onderhoud  ;D Je hebt het trouwens ook in spaartlbuizen ( die ga ik dus kopen ) en in gewone lampen.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Karin,

Ik wilde die spaarlampen kopen want als je die tl buizen koopt is het beste om een electronische tl armatuur te hebben daarbij en die zijn ook prijzig.
Die spaarlampen kunnen in een gewone fitting en daar zit al electronica in.
In een gewone tl balk kan wel maar dan knippert de lamp iets en dat zullen de vogels nog meer merken dan mensen.
Dus de goedkoopste oplossing voor mij zijn die spaarlampen.
Ik ga er twee bestellen en dan kijken hoe het werkt.
Ik heb het idee dat een hoop problemen zoals zichzelf kaalplukken daarvan kunnen komen dus ik ben benieuwd.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Wij gaan ws zo'n lamp proberen voor het aquarium, dit zou beter voor de planten zijn. Overigens worden dit soort lampen ook gebruikt op kantoren en scholen, schijnt beter te zijn voor de concentratie...

En bij tl-buizen moet je idd opletten dat ze niet knipperen, anders hebben vogels het idee in een soort disco te zitten. Zij zien nl veel meer beelden per seconde dan wij (flicker fusion).

Het schijnt dat je daarvoor twee TL-balken naast elkaar (in 1 bak) moet hangen, zodat ze elkaars gefikker opheffen. Daar zal ook wel speciale  apparatuur voor zijn mbt vogels. Maar dus geen losse tl-lampen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen straks! Ik heb er weleens over gelezen op een ander forum en die waren erg positief!

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Als je goede armaturen koopt flikkeren ze niet. Wel een stuk duurder dan die gammadingen, maar dat zijn ze zeker waard  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Inger,

Twee lampen in 1 bak knipperen ook net zo hard hoor alleen heffen ze de faseverschuiving in het lichtnet op zodat je anders problemen kan krijgen maar dat heeft niet met knipperen te maken.
Het enige om dat knipperen tegen te gaan is een electronische tl balk te nemen dat is trouwens ook beter voor de levensduur van de buizen ze gaan 30 % langer mee ongeveer.
Een normale TL buis knippert 50 keer per seconde en vogels zien dat heel erg en mensen soms maar in je onderbewustzijn ziet iedereen het vandaar dat veel mensen hoofdpijn krijgen van tl licht.
Een gloeilamp word ook 50 keer per seconde aan en uit gezet maar omdat de gloeidraad zo heet is koelt ie niet af en zie je dat knipperen niet.

Groetjes, Paul

Paul

Hoi Karin,

Ik heb vandaag contacht gehad met die importeur van die lampen en ze waren uiterst vriendelijk aan de telefoon en hij heeft ook nog wat uitgelegd.
De spaarlampen schijnen namelijk bepaalde uv a en b straling die goed is voor de vogels niet door te laten en hij raade aan een tl te kopen als het om vogels gaat.
Het glas en de poedercoting waren iets anders dat had met de fabrikage van de lampen te maken.
De spaarlampen helpen ook wel maar hij raade wel de tl aan.
Het zal ze niet om het geld gaan want een tl is goedkoper  ;D
Houd er dus ook even rekening mee met je keuze want ik neem ook aan dat je het beste resultaat wilt.
Maar ik had het ook met hem over dat knipperen en dat electronische tl armature moeilijker te krijgen zijn en zeker niet bij gamma of praxis.
Maar die hebben ze daar ook in het assortiment en ik heb een buis en armatuur besteld om te proberen.
ALs het goed is komt het morgen al aan hier dus ik ben benieuwd :-)

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,

Jij schreef:
Twee lampen in 1 bak knipperen ook net zo hard hoor alleen heffen ze de faseverschuiving in het lichtnet op zodat je anders problemen kan krijgen maar dat heeft niet met knipperen te maken.

ik denk ook wel dat ze even hard blijven knipperen, maar het zou dan opgeheven worden, zodat dat niet meer zo'n irritant geflikker opleverd.

Ik heb het even nagevraagd, maar als dan de 1 van de twee is aangesloten op een condensator, wordt het signaal opgeschoven en is de 1 uit terwijl de ander knippert. Dit hangt dus idd van het armatuur af . Dat bedoel ik dus met opheffen.

Is dit ook wat jij bedoeld?

Vast bedankt voor je uitleg!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Wat je zegt klopt in eigenlijk gaat een tl buis 50 keer per seconde aan en uit maar het menselijk oog is te traag om dat waar te nemen.
Als je met die faseverschuiving werkt zal de ene buis dan aan zijn en de andere uit en daarom valt het knipperen minder op.
Maar vogels zien dat veel beter en die zien die buizen knipperen als een gek en zullen er niet echt blij mee zijn.
Ik heb vandaag de TL lamp binnen gekregen en hem even professorisch naast de kooi gezet.
Je ziet hem totaal niet knipperen dus het lijkt me wel een duidelijk verschil met een normale armatuur.
Ze zijn ineens behoorlijk in beweging gekomen en lijken het best fijn te vinden ze gaan er omstebeurd vlak in de buurt zitten.
Nu afwachten of ik resultaat zie.
Ik wil de buis overdag laten branden in de avond uit doen en de volgende ochtend weer aan.
Dan krijgen ze een beetje een dagritme dat is nu ver zoek.

Groetjes, Paul