6 mei 2025, 01:14:14

help, een ei !

Gestart door Erna, 17 maart 2004, 01:28:40

« vorige - volgende »

Erna

Hallo, ik heb een vraag, ik ben namelijk nogal geschrokken. Ik heb 11 November een jonge Valkparkiet gekocht in een dierenwinkel. Hij was toen een week of 7 oud. Hij kon zelfstandig eten, maar je kon goed zien dat hij met de hand gevoerd was, en nog heel jong was. Er zaten er 4, en ik heb een mannetje genomen. Hij was groter dan de andere 3, had duidelijker wangvlekken en geen streepjes in de staartveren. Ik heb hem Sjonnie genoemd, omdat hij gelijk mijn gouden oorbellen uit mijn oor trok...
Sjonnie heeft zich ontwikkeld als een ontzettend lief vriendje voor me, hij is echt waanzinnig tam.  Vanmiddag zag ik dat hij in een hoekje van de kooi ging zitten, en maakte me een beetje ongerust. Toen ik hem net uit de kooi haalde wist ik niet wat ik zag, er ligt een eitje in de hoek van de kooi !! Oke, Sjonnie blijkt een Sjaantje te zijn, vind ik ook helemaal niet erg, maar is dit niet erg jong om eitjes te leggen ? Ik heb lang geleden een keer een Valkparkiet gehad, die dit maar door bleef doen, en uiteindelijk is overleden, omdat haar lijfje uitgeput was, maar de dierenarts zei toen dat je er niets tegen kunt doen. Kun je je voorstellen dat ik me lam ben geschrokken, het zal me toch geen tweede keer gebeuren ?? Alsjeblieft, weten jullie raad ?

jacko

hoi erna,
weet je zeker toen je valkje gekocht had dat die 7 weken oud was? En heb je ook een foto van je valkje?

groetjes miranda en jacko(valkparkiet)

Inger m

Hoi,
Als deze vogel inderdaad 7 weken was toen je haar kocht, dan is ze nu pas 6 maanden en dat is erg jong om eitjes te leggen. Meestal zijn ze dan ongeveer een jaar oud. Het kan zijn dat ze al wat ouder was bij de verkoop, gezien je beschrijven (maar wat voor kleur is je valkparkiet? als het visgraatmotief ontbreekt?) Dierenwinkels noemen graag een zo jong mogelijke leeftijd, dit is aantrekkelijker voor de verkoop. Valken van 7 weken zijn juist uitgevlogen en hebben vaak nog een erg korte staart en fletse kleuren.

Laat het eitje WEL liggen, als je het weghaalt blijft ze eitjes leggen tot het nest vol is (wat dus niet gebeurd) en raakt ze uitgeput. Mocht ze gaan broeden, laat haar dan een week of 3 zitten en haal dan pas de eitjes weg. Zo voorkom je dat ze in de tussen tijd weer eitjes gaat leggen. Bovendien is ze 'broeds' dus zal ook willen gaan broeden.

Zorg voor goede voeding, zoals eivoer, sepia en grit om te zorgen dat ze voldoende eiwitten en kalk binnenkrijgt voor de aanmaak van de eieren, anders kan haar lichaam uitgeput raken.

Om het eieren leggen te voorkomen zou je de lichtduur per dag wat kunnen verkorten. (nu dus niet meer ws).
Er schijnt wel een prikpil te zijn om te voorkomen dat ze eieren blijven leggen, maar ze schijnen hiervan slomer te kunnen worden en ik begreep van iemand dat het maar een maandje werkte.

Bij valkparkieten die een partner tot hun beschikking hebben en gewoon kunnen broeden, zie je het overmatig eileg gedrag niet. Omdat zij gewoon hun natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Het schijnt te kunnen helpen om er een partner bij te zetten.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Erna

17 maart 2004, 02:12:48 #3 Last Edit: 17 maart 2004, 02:14:08 by Erna
Wat fijn dat jullie zo snel reageren, dank je wel !
Sjaantje was echt pas een week of 7, toen ze bij mij kwam had ze nog haar handvoederdrang ( ik weet niet hoe ik dit anders moet noemen ), en ging door haar pootjes met haar koppie omhoog bedelen om eten bij me. Ze was inderdaad nog flets van kleur met een korte staart. Zij is een geparelde bonte dame. Je kon heel duidelijk merken dat de Valkjes uit 1 nest kwamen. Ze waren niet geringd, en hadden bijna een identieke tekening. Ook allevier hetzelfde gedrag.
Ze moet nu inderdaad een maand of 6 zijn. Ze zit heel lief te broeden op haar eitje. Ze krijgt altijd drie keer in de week eikrachtvoer, trosgierst. grit en er hangt sepia. Aan de stand van de onderkant van haar rug te zien zit er nog wel een eitje in. Ik ben zo bang voor legnood, of andere problemen, waardoor ik haar zou kunnen verliezen. Als ik er een partner bij zou zetten, zou ze dan niet te jong kuikens krijgen ?? Dan wordt ze een tienermoeder...... En blijft ze dan zo tam ?  Sorry voor al deze vragen , maar ik ben bang.

Inger m

17 maart 2004, 02:29:07 #4 Last Edit: 17 maart 2004, 02:33:51 by Cinnamon_valk
Hoi Erna,
Geeft niet hoor, zoveel vragen, daar is het forum voor!

Gezien het gedrag en uiterlijk dat je beschrijft was ze inderdaad zo rond de 7 weken, want dan vertonen ze nog het bedelgedrag. Dit wordt steeds minder .

Wat betreft voeding zit het wel goed, zo te lezen! Groenvoer en kiemzaad zijn ook erg goed voor extra vitaminen.

Ze zal inderdaad nog wel meer eitjes gaan leggen, de onderkant van haar buik wordt daarbij dikker en een eitje is ws al voelbaar. Een jonge vogel is helaas wel wat 'vatbaarder' voor legnood:
(Wanneer een vogel legnood heeft is dit direct goed te herkennen. Ze voelen zich ellendig en eten niet meer, terwijl ze vaak in een hoekje van de kooi gaan zitten. In dat geval de vogel warm zetten (warmtelamp), slaolie in en rond cloaca en masseren. Indien het ei niet komt naar een dierenarts, een vogel knapt na het leggen van een ei snel op.)
Maar dat hoeft niet te zeggen dat ze het krijgt, hoor :). maar het is goed haar goed te blijven observeren.

Als je er op dit moment een mannetje bij zou zetten, wordt ze inderdaad al erg vroeg moeder, maar de eitjes legt ze al...
Indien je (nog) geen jongen wilt, kun je de eieren vervangen door kunsteieren. Dit is opzich op deze leeftijd aan te raden, mocht er een man bijkomen. Vanaf 1 jaar kan ze best een nestje grootbrengen..
Wanneer een vogel broedt of jongen heeft, worden ze in de regel wel wat agressiever. Dit is na de broedperiode weer over. En als je er voldoende aandacht aan blijft besteden zal ze niet minder tam worden (dit geldt ook voor twee vogels, ze zullen echter wel wat meer interesse in elkaar tonen)

Of je twee valkparkieten wilt hangt natuurlijk ook van je eigen voorkeur af. Het beste is wel om er dan een al tamme vogel bij te zetten. In principe ben ik er wel een voorstander van om valkparkieten samen te houden, omdat het erg sociale vogels zijn.

gr Inger

problem.

Paul

Hoi Erna,

Bij een geparelde en zeker een bont gepareld valkje is het verschil aan de veren niet te zien ook als ze ouder zijn niet alleen bij de mannen verdwijnen de parels vaak na de eerste en tweede rui.
Bij geen enkelvalkje is aan de kleur te zien wat het is trouwens want als ze jong zijn lijken ze allemaal op popjes.
Ik heb ook jaren geleden een popje alleen gehad en die bleef ook eitjes leggen en ze is niet oud geworden maar ik weet niet of dat met de eitjes te maken heeft gehad of gewoon door ziekte :-(
Nu weet ik er veel meer vanaf mede dankzij deze site en een popje kan gewoon heel oud worden als je het goed in de gaten houd.
Een valkje kan trouwens bedelgeluidjes maken als ze ouder dan twee maanden zijn soms nog zelfs dus hij kan wel iets ouder geweest zijn dan ze gezegd hebben maar dat blijft altijd gissen.
Meestal zijn popjes geslachtsrijp na een maand of 8 maar het zou ook eerder kunnen zijn dan heb je wel een vroege vogel :-)
Ik weet nog wel dat ik de eitjes kon opwekken bij mijn popje door haar op de rug te aaien, ze ging dan hele vreemde piepgeluidjes maken en een week later was er een eitje.
Dus niet al te lang op haar rugje aaien of vast in de hand pakken dat kan het eitjes leggen ook bevorderen.
Maar als het eerste eitje zonder problemen gelegd is dan is de kans op legnood al een stuk kleiner nu want vooral het eerste eitje is een probleem bij jongen vogels.
Zoals Inger al zei werkte de prikpil bij iemand op het forum maar 1 maand maar bij iemand anders was dat veel langer en die hooefde geloof ik maar 2 keer per jaar een injectie halen.
Het verschilt dus per valkje maar als je het laat doen ga naar een echte goeie vogelarts zoals dr Feld.
Maar nu zou ik het zeker nog niet laten doen op deze jonge leeftijd en er zijn meerdere manieren om het eitjes leggen tegen te gaan zoals Inger al zei.
Ik heb ook wel eens gehoord door simpele dingen aan het drinkwater toe te voegen dat ze dan soms ook niet meer door gaan met eitjes leggen.
Laat haar gewoon een nestje uitleggen en 3 weken broeden zoals Inger zie en meestal legt ze dan een hele tijd niks meer.
Schrik inderdaad niet als je valkje ineens een killer word want ze zal instinctief het nestje verdedigen maar dat verdwijnt weer als het nestje weg is.
Laat even weten of ze er nog meer bijlegd en hoe het verder gaat maar je hoeft niet bang te zijn dat ze eronderdoor gaat door uitputting je kan er zelf vroeg genoeg wat aan doen als dat aan het gebeuren is.

Groetjes, Paul

Erna

Dank jullie wel, nu kan ik toch met een geruster hart naar mijn bed gaan. Ik hou haar heel goed in de gaten. Als ik bij de kooi kom, komt ze gelijk naar me toe en wil bij me zitten. Ik heb haar er maar even uit gehaald en toen ik haar terug zetten ging ze gauw naar haar eitje, draaide het wat en ging er op zitten.  Het is wel even wennen om haar geen Sjonnie meer te noemen, maar Sjaantje. Ik ga er heel hard over nadenken of er dan misschien toch een Sjonnie bij komt. Maar ik heb begrepen dat mannetjes nogal kunnen gillen. Maar dat is voor latere zorg, even bijkomen van de schrik !!
Hartstikke bedankt in ieder geval !!

Paul

Hoi Erna,

Houd het inderdaad goed in de gaten en als ze legnood hebt merk je dat zeker aan haar gedrag.
Een mannetje zal zeker als ie bij een popje zit echt niet hard gillen hoor dat kunnen ze soms wel doen als ze alleen zitten.
Ik heb hier 19 valkjes en de mannetjes gillen zelden hoor die hebben het veels te druk met de popjes :-)
De popjes leggen ook nooit een ei op de grond ze leggen alleen als ik een broedhok neer hang dus het kan zeker helpen tegen het leggen een mannetje erbij.
Ik heb hier ook een popje wat ik als mannetje kreeg en die heet sjakie maar ik ben haar zo blijven noemen omdat ze al 11 jaar zo heette tot ik erachter kwam dat het een popje was en daarom houd ik ook gewoon de naam aan.
Zo heb ik ook een mannetje gehad wat Beppie heette :-)
Een valkje legt om de dag een eitje dus als ze er vandaag een gelegd heeft komt de volgende morgen niet maar overmorgen pas.
Dus raak niet in paniek als er morgen geen eitje komt.
meestal leggen ze 4 tot 6 eitjes totaal.
Houd ons op de hoogte en als er problemen zijn kan je hier meteen wat posten dan word er vaak snel op gereageerd.

Groetjes, Paul

Erna

Hallo,

Ik weet niet goed of ik dit bij Spoed moet schrijven of ergens anders.  Sjaantje heeft net haar tweede eitje gelegd,en dit is gelukkig goed gegaan. Ik ben blij dat Paul me waarschuwde dat ze wel eens een killer kon worden, want toen ik gistermorgen bij haar kooi kwam, viel ze me aan. Als ik het deurtje openzet komt ze bij me zitten en wil dan alleen maar kroelen. We hebben besloten haar een partner te geven. Dus nu ga ik op zoek naar een handtam ventje. We zitten er ook over te denken om misschien een jong valkje te nemen en dan maar te hopen dat het een ventje is. Want ik ben bang dat het best wel moeilijk zal worden een tamme man te vinden. Je ziet ze soms wel op Marktplaats of bij jullie op de aangeboden site, maar dat is vaak zo ver weg. Als jullie misschien iets voor me weten ???? Het liefste een Lutino of een bonte.

Ik laat jullie weten hoe het verder met Sjaantje gaat. Als ik dit op de verkeerde plek zet, willen jullie me dit dan laten weten ??

Groetjes van Erna

Paul

Hoi Erna,

Dit is een reactie op het spoedbericht dus dan mag je het hier gewoon neerzetten hoor :-)
Het is altijd fijn om te horen dat het toch goed gaat en het volgende eitje er zonder problemen gekomen is want ze heeft dan geen legnood :-)
Ik raad ook een jong valkje aan en sommige kwekers kunnen al bij jonge valkjes soms aan de erfelijkheidseigenschappen zeggen of het een mannetje of een popje is.
Dus niet overhaast eentje nemen want het broedseizoen is nu begonnen dus er komen straks heel veel jonge valkjes :-)
En als je een jong valkje neemt wat net zelfstandig eet kan je die supertam al tam kopen en met aandacht worden ze nog tammer.
Op deze site zijn ook mensen zat met jongen die dan ook een nieuw baasje zoeken dus even geduld en je kan gewoon kiezen :-)

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Erna,
Op dit moment zijn al veel kwekers begonnen is is er straks volop aanbod van jonge valkparkieten, dus het moet cast wel lukken om er eentje naar je zin te vinden. Het is bij jonge valkparkieten aan het uiterlijk niet te zien of het een man of een pop is. Dit verraden ze pas rond de eerste rui door hun uiterlijk of het gedrag (vanaf 4-6 maanden).
Soms is het genetisch wel al te bepalen of het een man of een pop is, zo kan het zijn dat bij een bepaalde combinatie ouders (mutaties=kleur) de mannelijke jongen een andere kleur hebben dan de pop. Zo heb ik een koppel waarvan de cinnamonpoppen (=lichtgrijs-bruin) per definitie poppen zijn...

Je kunt zelfs overigens ook een advertentie zetten voor een jonge mannelijke valkparkiet in de buurt. Ze staan best regelmatig aangeboden (ik struin altijd even de advertenties af).

En of je reactie op de verkeerde plaats staat? Het is een vervolg op je spoed vraag, dus ik vind nog van niet, maar als je meer over je valkparkiet wilt gaan schrijven, kun je dat ook bv kwijt bij dagboek of verhalen... :)

gr Inger
problem.

Paul

Hoi Inger,

Zoals gewoonlijk exact dezelfde tijd en precies dezelfde inhoud  :D
Alsof we het hebben afgesproken he  ;D

Groetjes, Paul