4 mei 2025, 22:48:08

Heeft sjonnie nestdrang?

Gestart door sjonnie, 14 maart 2004, 17:58:32

« vorige - volgende »

sjonnie

Ik heb een valkje die normaal gesproken heel lief is, fluit me na, geeft kusjes, zit heel voorzichtig aan mijn wimpers te knabbelen etc
Ze vliegt los als ik thuis ben en wanneer ik achter mijn PC zit kruipt ze onder het bureau, en nu komt het eigenaardige ...

ZE BIJT INENE!

Niet alleen als ik met mijn tene wiebel, maar ook als ze onder dat bureau vandaan komt ... valt ze me aan!
Ik denk dat ze zoiets als nestdrang heeft en daar haar teritorium aan het afbakenen is of zo ...

Wat doe ik hiertegen? Hoe leer ik dit gedrag af?

Dank
Anja

Rika

hallo Anja,

hoe oud is je valk ?
zo de zien dat echt tam .

misschien denkt je valk . die '' mijn plek '' ??
weet ik niet .
pffff wat een leerzaam , ik hoor wel van andere daar wordt ik wijzer van ;)

sjonnie

Leuke foto Rika :)

Sjonnie is bijna 1 (in Mei)
Nu is ie boos want ik heb 'm in zijn kooi sestopt en dan begint ie te schreeuwen.

Hij beet echt hard! en heeft dat al een keer eerder gedaan.
Ik merk dat hij een donker plekje aan het zoeken is, en als ik in de buurt kom begint hij te blazen.

Zo raar, want voorderest is ie zo lief

Rika

hihi die foto , ja mmm leuk maar helaas is overleden die colie ( nu is weer nieuwe collie die preceis op spreken deze foto ) gelukkig  die goed luuster ebij vogels .

en over jou :

ojee die blazen ( eerlijk gezegt ik heb nooit last van blazen ) omdat ik doof bent . pffff
dus hoe zie je uit die blazen ? met bek open met die stijf lijf aan komen ( soort aanval ) he ? is dat blazen ?

ik ken gedrag wel , maar ik weet niet of die blazen is .

hoor ik graaag van je.........
Groetjes Rika....

pietie

Hallo!
Het kan best zijn dat je valkje nestdrang heeft want dan worden ze agressiever.
En als je dan bij hem komt dat hij je dan wil bijten.
P.s een leuke naam :D
Groetjes claudia

Peewee! :D

Rika

ojee is dat het ?
ojee dat is niet leuk !!!

Toen mijne Tommy ( 12 jaar terug )
die ook mij bijterrrrrrrrr o vreselijk als ik mijn hand in kooi . o RAMP
Tommy is agrisief .
dus ik denk  . o verkeert valk gekocht ?
pff maar ik hou wel VOL . tot  mijn vinger af. ( geintje )
dus ik laat Tommy rust gelaten tot ??
blijkt tot 3 maanden lang heb ik Tommy in de kooi gelaten ( jockkooi) dus ruimte genoeg.
maar uiteindleijk 3emaand voel ik NIET lekker vel .
zielig , NOOIT uit kooi pfffffff
toen heb ik besloten die uit kooi ( bekijk het maar die TommY)
opeens vliegt hij op mijn hoofd. met mijn bibberen ,
oooooooooo hij deed NIKS . zo zoet en ook op mijn vinger .
en toen zelf terug naar kooi en wou iets lekkers geven OOOOOOOOOOO tommy weer agresief Pfffffffff dus oeps in bakje gedaan .
tot 12e jaar die NIeuwe Valk Sjira kwam.
opeens Tommy Zo zoet in KOOI !!! ik kan nu Eindelijk op mijn hand pikken . o wat een rare Tommy he ?
hihi

Groetjes Rika....

sjonnie

Leuke naam ...
Eigenlijk is zijn officiele naam SjonnieTres ... Sjonnie 1 en 2 zijn overleden, dit waren overigens gewone gras parkieten.

Maar hoe ga ik hem dit afleren?

Hij zit nu heel geirriteerd te schreeuwen omdat ie eruit wil, maar nee hoor ... straf is straf

Ik heb hele stallen met paarden opgevoed, zal zo'n vogel me toch de les niet gaan leren, of wel soms?  ;) :P

Rika

ik denk dat jij gewoon ''negeert''
over straf , ben niet met je eens.

dan wordt juist erger denk ik
want ik ben zelf DOOF die nooit straf geven
als die mij hard bijt dan doe ik gewoon terug naar kooi. en negeert gewoon eigen gangetje . want die(en) kan heel goed onthouden van wat gebeurt ) daarom negeert . zo is mijn mening.

straf is voor mesnelijk , vind ik

Paul

Hoi Anja,

Valkjes zijn soms echt niet te begrijpen hoor en een olifant voed je soms makkelijker op  :D
Maar het is denk ik wel zo dat ie een hoekje zoekt om te nestelen en dat verdedigd ie dan.
Dat is vaak maar tijdelijk gedrag tot ie weer wat minder broeds is.
Ik heb ook een valkje wat de voeten van mijn vriendin aanvalt maar bij mijn voeten doet ie weer niks.
Ik had mijn valkje een dichtgeplakte doos gegeven en daar een gat van 7 cm in gemaakt en daar was ie uren mee zoet en dat was echt zijn plekje.
Soms had ie genoeg van de doos en dan kwam ie weer heel lief bij me maar de doos was van hem daar mocht je niet bijkomen.
Dus je zou ook zoiets kunne proberen misschien laat ie je voeten dan meer met rust :-)
Een stukje over die doos kan je vinden op:
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=verhaal;action=display;num=1058128595;start=0
Blijf je valkje in elk geval nog steeds dezelfde aandacht geven en laat hem desnoods niet meer onder je bureau komen.

Groetjes, Paul

Rika

ojeee wat geweldig die paul .
dat wist ik niet, erg fijn dat ik veel geleert van deze Topforum . MMM

hopelijk sjonnie ook daar zo. n hokje zl krijgen dan kan hij eigen plek genieten en rust gelaten .

sjonnie

Goed idee Paul ... ik ga gelijk fluitend eigen huis en tuin spelen ... plakken en knippen maarrrrr

Paul

Hoi Anja,

CitaatGoed idee Paul ... ik ga gelijk fluitend eigen huis en tuin spelen ... plakken en knippen maarrrrr

Misschien kan je die Nico een keer op de koffie vragen  :D
Maar een kartonnen doos kan je zo in elkaar plakken en met een mes een rond gat erin maken dat zal toch wel lukken denk ik :-)

Groetjes, Paul

sjonnie

Hee Paul ...

Sjonnie snapt er nog he-le-maal niets van, van die doos dan ... hahaha
Hij loopt er op maar niet erin hoor  :D

Stoer verhaal van jouw doos trouwens  :P