6 mei 2025, 09:29:01

Mijn eerste Valkje

Gestart door Farena, 12 maart 2004, 20:46:39

« vorige - volgende »

Farena

Hoi beste mensen,

Ik zal mij eerst voor stellen, Ik ben Marco mijn vrouw heet Farena en onze dochter van 3 heet Fay.
Vandaag hebben we onze eerste Valkparkiet op gehaald bij de dieren winkel.
Ik had een geele met rode wangen besteld en max 10 weken oud.
En heb hem nu gehaald hij zou 7 weken zijn.
Maar ik maak me al meteen zorgen omdat hij een kale kop heeft en zijn kuif is niet meer dan een paar sprieten.
De winkellier zegt dat die kale kop normaal is bij een geele en dat het een tijdje duurt voor hij mooi geveerd is en dat je daar aan kunt zien dat het een echte jongen is.
Ik had het graag bevestigt gehoord door echte kenners.

Kan iemand me graag snel helpen voor ik gehecht aan hem ben niet dat ik een zieke vogel heb, alvast bedankt.

O ja hij heet Ozzy :)

Inger m

Hoi Marco,
Welkom op het forum en gefeliciteerd met je nieuwe valkje Ozzy. De valkparkiet die jij hebt gekocht is een lutino :)

Bij deze mutatie (kleur) komen kale koppen (achterhoofd) helaas veel voor. Er zijn maar weinig lutino's die geen kale kop hebben, dit komt doordat ze doorgekweekt zijn.

De kale plek zal op den duur wel meer dichtgroeien en minder zichtbaar zijn, maar gaat niet weg (zoals de winkelier zegt). Het is ook geen teken dat het een jonge vogel is, want bij andere mutaties is dit niet het geval. Echter bij een jonge lutino is het beter zichtbaar.

Een lutino is verder net als andere valkparkieten een gezonde vogel (ik heb er zelf ook 1 en die heeft ook een kaal plekje, maar is verder een prachtige, gezonde vogel).

Waar je verder rekening mee moet houden is dat lutino's nachtblind kunnen zijn, dat betekent dat als ze s'nachts ergens van schrikken, ze heel erg door de kooi gaan fladderen en evt. gewond kunnen raken. Een schemerlampje dat weinig licht geeft kan dit voorkomen.

Ik hoop dat ik je een beetje gerustgesteld heb, want de kale plek duidt niet op een ziekte ofzo.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

12 maart 2004, 21:27:00 #2 Last Edit: 12 maart 2004, 21:27:47 by Paul
Hoi Marco,

Wat leuk dat je een valkje gekocht hebt :-)
Zoals Inger al vertelde is een beetje een kaal plekje op het kopje normaal bij een Lutino (dat is de naam van een geel/witte met oranje wangen)
Maar als ik jou zo hoor is het kaler dan een klein plekje en dat komt of omdat hij iets geplukt is in het nest of de veren komen iets later dat is bij een Lutino vaak het geval.
Dus zeker als ie heel kaal is en een hele korte kuif heeft kan dat betekenen dat ie echt jong is.
De veertjes komen vanzelf en de kuif zal ook nog langer worden hoor maak je maar geen zorgen.
Als je over een maandje kijkt is het bijna volledig bevedert op een klein kaal plekje na misschien maar dat is normaal.
Als je van die witte hulsjes ziet die hard aanvoelen is dat een nieuwe veer in ontwikkeling en als de veer groter word vallen de hulsjes eraf en blijft de nieuwe veer over.
Als je vogel ziek is zal ie amper in beweging zijn, niet of amper eten en dik gaan zitten en op 2 poten slapen.
Dus je hoefd hem niet te ruilen ik denk gewoon dat ie echt nog heel jong is.
Besteed veel aandacht aan hem des te tammer word ie.
Als je nog vragen hebt kan je die altijd op het forum stellen er zijn hier veel mensen die alles van vogels weten.
Heb je geen foto van je valkje dan kunnen we er wel iets meer over zeggen misschien.

Groetjes, Paul

Farena

Hoi,

Bedankt voor de snelle reacties.
Het is iig een geruststelling voor me hij zit nu net een uur in zijn kooi en heeft nog niet echt bewogen, maar in de dierenzaak was hij wel levendig.
En ik heb idd wel een foto maar geen idee hoe hem te plaatsen ik wil hem best mailen naar iemand die hem dan zou willen plaatsen voor me.  ;D

Farena

Ja het is me toch gelukt  ;D graag jullie mening over de kuif van mijn valk.
Meer foto's maak ik pas als ie iets gewend is hij schrikt namelijk van de flits.

groeten Marco :)

Paul

Hoi Farena,

Dat ie niet zo veel in beweging is nog dat kan komen doordat ie nog niet gewend is.
Hij is gewoon nog een beetje bang maar met een paar dagen zal ie zeker meer gaan bewegen.
Ook eten ze de eerste dag pas amper maar de dag erna beginnen ze vaak al lekker te eten.
De kuif lijkt me een beetje gehavend of nog niet uitgegroeid maar in beide gevallen moet ie zeker weer veel mooier dan nu gaan worden hoor dat is niks om je zorgen over te maken.
Zie je van die witte hulsjes zitten op de kale plekjes?
Verder lijkt ie meer best wel goed uit te zien hoor en is het gewoon afwachten tot de veertjes weer mooi zijn.
In een dierenwinkel zitten ze vaak ook te klein met te veel bij elkaar en dan beschadigen hun veren ook nog.
Maar elke veer komt na de rui zeker mooi terug en waar geen veren zitten komen er met een paar weken al weer mooie voor terug.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Leuk valkje!
Zoals Paul al zei kan het zijn dat de vogel wat geplukt is door de ouders, dat komt bij valken helaas nogal eens voor. Maar de rest van zijn verenpak ziet er verder prima uit! Hij zit er ook niet extreem jong uit, een week of 7 kan wel kloppen (eet hij ook goed zelfstandig?)

Het is ook zo dat bij de ene valk de kuif uiteindelijk groter wordt dan bij de andere valkparkiet. sommige vogels hebben een grote volle kuif, terwijl ik ook weleens een lutino heb gehad met een kleine, korte kuif, bestaande uit weinig veren (deze vogel was ook erg klein).

Maar jouw valkparkiet is nog erg jong, dus is nog afwachten hoe deze straks verder gaat uitgroeien en hoe de kuif zich verder ontwikkeld. De kale plek zelf blijft vaak wel, daar groeien vaak geen veertjes meer op, echter wel de veren eromheen, zodat het weinig meer opvalt. Hou in de gaten of er veerhulsjes (zoals uitgelegd door Paul) doorkomen.

Ik weet niet precies wat voor voeding je het jong geeft, maar eivoer is tijdens de groeiperiode ook erg goed en bevat extra eiwitten voor de (veer) groei. Door eivoer iets vochtig te maken (rullen) wordt het vaak goed gegeten.

Succes!

gr Inger
problem.

Inger m

Ok Paul, we waren weer bijna tegelijk, lees ik net ;)
problem.

Paul

Hoi Inger :-)

Heel vaak ben je wel een paar minuten met een bericht intypen bezig en doet een ander dat ook op hetzelfde moment :-)
Vaak is het leuk om te lezen dat we dan ongeveer dezelfde tips geven :-)

Groetjes, Paul

Farena

Goede morgen :)

Gister is Ozzy na een uur of 4 in zijn nieuw onderkomen gezeten te hebben eindelijk op zijn stok geklommen.
Maar hij heeft tot nu toe nog niets gegeten, ik ben zeer benieuwd of ie idd wel al zelf eet :o het zal toch wel hoop ik.

Ik geef hem trouwens XtraVital super premium, volgens de dierenzaak heeft hij niet meer nodig dan dat en een roze blok(met jodium) en een kalkblok en schelpenzand op de grond.
Als hij meer nodig heeft hoor ik het graag van jullie, ik wil hem tuurlijk niks te kort doen  :)

O ja van die veer buisjes kan ik eigenlijk niks ontdekken maar ik wacht wel ff af, ik wil hem nog niet afschrikken door op zijn lip te gaan hangen hij heeft al pottekijkers genoeg momenteel.

Theetje

Hoi Farena,

Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst! Wat een lieverdje zeg.

Je schreef dat je al wat extra spulletjes in huis hebt gehaald voorje valkje zoals een kalkblok en dergelijke. Je valkje staat op schelpenzand en daaruit zal ie kleine stukjes schelp zoeken en op eten. Dat doet een vogel omdat hij een spiermaag heeft en die stukjes helpen met een goede vertering van het voedsel. Ik denk dat je er alleen ook nog wat maagkiezel bij moet halen. Dit is van belang voor je valkje. Kijk maar even bij onderstaande link wat grit en kiezel precies is en wat het doet

http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=food;action=display;num=1077121493

In dit stukje heeft Lique heel uitgebreid de werking van kiezel en grit beschreven.

Schelpenzand heeft als nadeel dat het opwaait en zo in de oogjes en neus van je valkje terecht kan komen. En natuurlijk op je vloer. Als het zand in het oogje van je valkje komt kan dit een oogontsteking opleveren. Veel mensen gebruiken daarom om praktische reden Corbo korrels of beukesnippers als bodembedekking. Voordeel van deze bedekkers is dat je valkje dan ook gelijk wat heeft om mee te rommelen. Ze kunnen uren met een korrel of houtsnipper spelen. Ik gebruik zelf de korrels en ben er tevreden over.

Veel plezier en succes met jullie Ozzy.

Groetjes

Theetje

Paul

Hoi Farena,

Theetje heeft al veel goeie tips gegeven en zeker wat het schelpenzand betreft ben ik het met haar eens.
Ik gebruik zelf ook Corbo korrels en ben daar heel erg tevreden over.
Extra vital is een totaalvoer en als ze alles eten wat erin zit krijgen ze bijna alles wel binnen.
Maar een stukje appel of wat groente moet je toch ook af en toe wel geven dat is goed voor ze.
Ook kan je nu hij nog zo slecht eet hem even wat trosgierst geven dat eet veel makkelijker en ze zijn er gek op.
Dat kan je ze normaal 1 a 2 keer per week geven maar niet elke dag.
De eerste dag eten ze vaak niks als ze niet gewend zijn maar de tweede dag moeten ze wel wat gaan eten in elk geval.
Houd hem in elk geval even goed in de gaten.
Drinken moet ie zeker dat is nog belangrijker dan eten trouwens.

Groetjes, Paul

Didi

Hoi Marco,

Gefeliciteerd met je valkje, wat een mooitje!

Ik gebruik trouwens zelf houtsnippers. Ik heb namelijk gehoord dat valkjes ook stoflongen kunnen krijgen van zand, wil het risico maar niet lopen. Het kan natuurlijk ook gewoon goed gaan.

Groetjes Diane

Farena

Ja eindelijk ik heb hem iig zien drinken, en heb net een bakje voer op de grond gezet daar heeft ie in zitten romellen. Of ie nu gegeten heeft of alleen maar gespeeld weet ik niet.
Maar van die voersilo's die standaard bij de kooi horen begrijpt hij maar niks, das meer een klimrek voor hem >:(
Is dat normaal of eten valkjes niet uit die dingen?
En schreeuwen kan ie als de beste :)
Groetjes Marco