7 mei 2025, 19:30:19

Mijn eerste Valkje

Gestart door Farena, 12 maart 2004, 20:46:39

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Marco,

Ik ben zelf niet zo gek op die voersilo's zeker met zonnepitten kunnen ze snel verstopt raken maar ze eten er wel uit hoor als ze het gewend zijn dat is in elk geval zeker want ik heb ze vroeger ook wel gebruikt.
Maar ik geef de voorkeur aan een open bakje en mijn valkjes ook geloof ik :-)
In elk geval al goed dat je hem hebt zien drinken dan komt het eten ook vanzelf wel hoor.

Groetjes, Paul

Farena

Ja hij heeft eindelijk ook uit die silo gegeten.
Maar ik zie nu dat ie volgens mij bijde ogen ontstoken heeft het linker erger dan zijn rechter  >:(
Zou dat vanzelf weg gaan of moet je echt gelijk schoonmaken met afgekookt water?
Ik ben bang als ik hem nu al op ga pakken dat ik tam maken wel kan vergeten :( en dat was zeker de bedoeling.

Farena

Ik heb ff een foto van zijn ergste oog gemaakt.
wat denken jullie moet ik gelijk handelen of kan het ook vanzelf over gaan?
En als ik het behandel krijg ik hem dan nog tam???

Lique

14 maart 2004, 21:16:27 #18 Last Edit: 14 maart 2004, 21:17:23 by Angelique
Jeetje zeg, wat ziet hij er uit!!
Heel sneu voor hem, het is flink ontstoken.
Je zal hem wel moeten behandelen, ik denk zelf dat het beter is, om even een vogelarts erna te laten kijken. Want het is veel té erg zo. Hij zal er wel ontzettend veel last van hebben. Hij zit er ook erg pijnlijk bij.
Deze kan je een zalf meegeven, of druppels wat goed voor hem is.
Met afgekoeld gekookt water haal je alleen de overtollige bacterien weg die het alleen maar erger maken.
Dus toch even naar feld ofzo

Paul

14 maart 2004, 22:22:57 #19 Last Edit: 14 maart 2004, 22:26:05 by Paul
Hoi Marco,

Je krijgt hem echt nog wel tam als je hem behandeld hoor alleen zalie het niet zo fijn vinden als je aan zijn oogje zit.
Maar je moet er wel iets aan doen het ziet er niet fijn uit :-(
Je kan inderdaad dr Feld even bellen en vragen wat je het beste kan doen.
Misschien kan je op zijn advies zalf halen bij een dierenspeciaalzaak of raad ie aan om antibiotica druppels te geven maar expirimenteer daar niet zelf mee.
Bel zo snel mogelijk even naar een goeie vogelarts zoals dr Feld.
Ik zie trouwens dat je ook zand op de bodem hebt liggen.
Daar kunnen dit soort problemen ook door komen want ze kunnen zand in de oogjes krijgen en dat kan gaan ontsteken.
Je kan beter Corbo korrels of beukensnippers nemen op de bodem en een beetje vogelgrit vremengd met maagkiezel los in een bakje aanbieden.

Dr. Feld
van Bemmelstraat 1 - hoek Kapelweg
Amersfoort-Zuid
Tel 033-2864772

Beterschap,

Groetjes, Paul

Farena

Ik ga morgen middag wel ff naar een arts.
Ik denk dat ik gewoon zijn kooi en al mee neem, Hij heeft vrijdag al twee keer achter elkaar in een doosje gezeten toen ik hem haalde.
Maar moet ik er dan een doek overheen doen dat ie rustig blijft of hoeft dat niet?
Zij drink en eet bak zal ik er wel ff afhalen en alles wat los in zijn kooi zit, zodat ik verwondingen tot een minnimum beperk.

Ik denk dat ik naar deze arts ga van jullie site, het is de enige wat hier in de buurt(ik woon in Maastricht) woont;

Dr. Ferdy Vandersanden
Strodorp 41
3620 Lanaken - Veldwezelt
Tel. 089 - 72 17 76
Fax. 089 - 73 18 25

Ik kan wel naar felt bellen maar ik had liever dat iemand mij eerts voor deed hoe ik hem moet vast pakken enzo, tis mijn eerste valkje.

En dan had ik nog één vraag.
Als ik er in de toekomst een tweede valkje bij zet is zijn kooi dan groot genoeg(de bedoelig is wel dat ze regelmatig los zullen vliegen)?
De kooi is 60x60x34 en het was de grootste die er in die zaak te krijgen was.

En nog bedankt voor de reacties tot heden hier heb ik iig echt iets aan.

Marco

Paul

Hoi Marco,

Die arts die jij noemt schijnt ook heel goed te zijn en als je daar in de buurt woont kan je beter meteen daarheen gaan.
Ik pak de valkjes beet door gewoon mijn handen over de vleugeltjes te houden en zo op te pakken.
Zorg dan dat de pootjes op je hand steunen anders proberen ze te spartelen om dat ze geen grond onder hun pootjes voelen.
Voor het vervoer kan je beter een klein vervoersbakje aanschaffen dat is veel beter om ze in mee te nemen.
Als je de gewone kooi meeneemt zou ik er zeker met het naar buiten lopen een doek overheen doen omdat het anders snel te koud word.
Maar voor nood kan je dan nog beter een doosje nemen met desnoods een stuk plastic eroverheen met wat gaatjes voor de lucht in de doos.
Of je moet morgen eerst even snel naar de dierenwinkel een vervoersbakje halen.
ik gebruik zelf dit bakje om ze mee te nemen het blijft altijd wat warmer in het bakje dus wel  beter dan een open kooitje.

Dit bakje is ook heel makkelijk om ze in mee te nemen:

De kooi die je hebt zou net gaan voor twee valkjes denk ik alleen moeten ze er dan zeker een tijdje uit elke dag om de vleugels te strekken.

Groetjes, Paul

Suzanne

Jeetje, ik schrik gewoon van die foto. Eigenlijk dacht ik al zoiets te zien op je eerste foto, maar dacht dat ik me vergiste. Ik hoop in ieder geval dat het goedkomt. En misschien is het een idee om handschoenen aan te trekken als je hem behandelt? Misschien dat hij die niet associeert met handen.

Sterkte

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Mandy

Jeetje, nee, dat gaat zeker niet vanzelf over...ik vind het er slecht uit zien hoor! :o
Ik dacht ook al iets op dat kleine fotootje te zien, maar dit is wel snel verergerd in 2 dagen tijd, dus dat is zeker niet goed.
Hopelijk gaat die dierenarts jullie morgen goed helpen, echt zielig voor Ozzy, tis zonde... :(
Veel succes hoor.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Suzanne

Ik zit me wel af te vragen of je de dierenwinkel voor de kosten op kunt laten draaien, ivm de garantie die je tegenwoordig op dieren zou krijgen  ::). Misschien toch de moeite waard om te proberen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

carco

Hoi
Dat oog ziet er inderdaad niet uit, maar wat me opviel: zit er nu ook iets op zijn neusgat of lijkt dat maar zo?
Groetjes: Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!

Mandy

Hoi Marco,

Hoe was het bij de dierenarts?
En hoe is het nu met Ozzy? ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Farena

16 maart 2004, 00:32:23 #27 Last Edit: 16 maart 2004, 00:34:02 by Farena
Hoi,

Ben nu net pas terug van de Arts.
Het is daar top druk met volgels dus hij zal wel goed zijn.
Hij heeft Ozzy helemaal nagekeken en getest op Papagaaien ziekte, die viel iig goed uit.
Verder heeft ie een spuit antibiotica gehad en een zalfje in zijn oogjes.
Volgende week moet ie nog zo'n spuit en dan zou alles goed moeten komen. :)

Ben nu al €45 armer >:( en de aanschaf was maar €35.
Ik had eerts de dierenzaak gebeld, die schrokken er wel van en wilden hem terug te nemen, maar daar is Ozzy natuurlijk niet mee gered, en leg dat je dochter van drie maar eens uit ::) .
Tegenmoet komen in de dierenarts kosten deden ze niet(tja als je'm terug brengt kost het ze tuurlijk niks).

Verder zei de Arts nog dat ik niet meer als een eetlepel Xtra vital per dag moest voeren, en de rest aan moest vullen met fruit. lijkt mij erg weinig???? Maar volgens hem leeft ie dan veel langer omdat ze zich in de loop van jaren zelf vetmesten anders. Wat denken jullie hier van?

Groeten, Marco

Suzanne

Hoi,

Wat vervelend allemaal. Ik kan me voorstellen dat je het valkje niet terug brengt naar de dierenwinkel. Je raakt toch al gauw gehecht aan zo'n beestje, en idd een kind snapt het helemaal niet. En bovendien denk ik dat de dierenwinkel niet met die vogel langs de dierenarts gaan. Ik vermoed dat ze zo hun eigen methodes hebben als het om zieke dieren gaat  :-/. In ieder geval hoop ik dat je valkje snel opknapt.

Wat dat voeren betreft kan ik je niet helpen; ben zelf ook nog maar net bezig met valkjes.

Groetjes

Suzanne

suus

Hoi Marco,
Ik heb ook even Xtra Vital gegeven aan mijn valkjes (zo vonden het niet lekker)  Op de doos staat precies de dosering vermeld, wat ze mogen hebben. Verder eet de ene valk gewoon wat meer dan de ander en "overeten" ze zich nooit. Maar waar je wel rekening mee moet houden is het de beweging die je valk krijgt. Een valkje dat vaak uit zijn kooi is zal meer vliegen, dus meer voeding nodig hebben, dan een valk wat vaak in de kooi zit. Verder zijn zonnepitten vetter dan normaal eten maar ik neem mij te herinneren dat die er niet extreem veel inzaten.
Ik zelf denk dat 1 theelepel xtra Vital wel erg weinig is ook omdat er niet  alleen zaadjes inzitten maar ook rozijnen, zonnepitten en dergelijke. Vers fruit en groente is natuurlijk nooit slecht om te geven (mits het goed is voor de valk: zoals appel, boontje, wortel, kleinbeetje komkommer, tomaat ect ect)
Probeer het eens uit zou ik zeggen......
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico