7 mei 2025, 20:44:13

garnalen

Gestart door Tink, 11 maart 2004, 16:25:28

« vorige - volgende »

Tink

Hallo,

Ik heb vadaag een zakje gemengd zaad gekocht met daar in gedroogde garnalen,nou weet ik eigelijk niet of ik dit wel aan mijn valkjes mag geven aangezien ik het nergens terug kan vinden.Weet er iemand of valkjes garnalen mogen.ik heb er namalijk twee zitten eentje van 8 weken en eentje van 6 maaanden.
alvast bedankt.

Groetjes Fulco   :D

Karin

Zijn het echt garnalen ? Zijn het geen larven van motjes ? Dan ou ik er mee terug gaan naar de winkel. Het is dan aangetast door motjes. Ik heb nog nooit van valkjesvoer met garnalen gekocht. Alleen in universeelvoer zitten insecten wat op garnalen lijkt.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lique

11 maart 2004, 17:45:10 #2 Last Edit: 11 maart 2004, 17:46:07 by Angelique
Voedermijt:
Hun aanwezigheid in het voer (zaad en eivoer) betkent dat het voer oud is, of dat de leverancier de containers niet regelmatig reinigt.
Voedermijt is te herkennen aan de spinrag en larven in het zaad en na enige tijd zullen er motjes uit het zaad komen.
Dit is te bestrijden door het  voer in te vriezen gedurende enkele dagen bij -20*C en daarna ontdooien en de dode mijten te verwijderen.

Het kan inderdaad zijn dat er kleine garnaaltjes in zitten, maar dat heb ik aleen nog maar meegemaakt bij Orlux eivoer.

Bianca

Hallo Tink,
Ik heb er ook nog niet van gehoord hoor, garnalen? hmm :-/
Is het geen flamingo voer????????
Wordt je valkje vast heel mooi roze van!
Nee ik zou ook maar even terug gaan met het voer, om uitleg te vragen!
Groetjes Bianca
Oh wacht ff ik kan er een foto bij doen, Kan je zie n of het hetzelfde is.
Wij voeren namelijk onze koikarpers als lekkernij gedroogde garnalen.

Wat zien die dingen er eigenlijk vies uit zo groot!

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Paul

11 maart 2004, 19:04:34 #4 Last Edit: 11 maart 2004, 19:05:47 by Paul
Hoi Fulco,

Ik denk dat je garnalen in het eivoer hebt zitten dat is inderdaad bij sommige merken.
Of is het een ander soort voer omdat je het over gedroogd voer hebt?
Als ze dus in het voer zitten is dat zonder meer goed voor ze want Orlux zal geen slechte ingredienten in zijn voer doen en daar zitten ze ook in.

Dit staat er over orlux eivoer:

Orlux - Eivoer droog grote parkiet + papegaaiVoor grote parkieten, papegaaien, kaketoes en ara's.Uitstekende opname.Extra toegevoegde lysine en methionine zorgen voor een optimale groei en vederopbouw. Verrijkt met gedroogde insecten, gedroogde garnalen, rozenbottel, lijsterbessen en rozijnen.

Ik weet niet of het dezelfde soort garnaal is die wij eten maar
je hoeft je geen zorgen te maken als het op het pak staat dat dat erin zit hoor.
Dat kan je gewoon aan al je valkjes geven.

Groetjes, Paul

Tink

Hallo Allemaal,

Ik heb een zakje Universeel voer gekocht, ik heb navraag gedaan bij de verkoper en hij zei dat er garnalen in zitten (Het is donkerbruin Voer) en dat dit ook voor valkparkieten is  :-/ alleen het ruikt eenbeetje naar visvoer? ik ga er mee terug naar de winkel en ik ga ander voer halen straks worden ze er ziek van endat zou ik niet willen.

Ik hou jullie op de hoogte
Groetjes Fulco  ;D

Stijn dc

hello

ik heb ook nog nooit gehoord van garnalen in het voer, maar als je zeker bent dat het garnalen zijn kan het geen kwaad denk ik.

SDc:D

Paul

Hoi Fulco,

Dat het een beetje naar vis ruikt kan dus door die garnalen komen.
Dat het voor ons niet lekker ruikt wil niks zeggen hoor valkjes vinden het dan soms heerlijk.
En aan menselijk voedsel moet je ook niet altijd ruiken want ruik maar eens goed aan een stuk kaas bijvoorbeeld en toch vinden we het lekker :-)
Aan vis moet je ook niet ruiken eigenlijk dat stinkt ook behoorlijk.

Groetjes, Paul

Tink

Hallo,

Ik ben vanmiddag terug geweest naar de winkel en inderdaad het voer was niet voor valkparkieten, Er zaten ook zoetwater kreefjes in en garnalen :o.ik heb toch maar ander voer genomen.Er stond eerst iemand in de winkel die er geen verstand van heeft :-/.

Groetjes en bedankt voor jullie reatie

Stijn dc

hoi

das ook vervelend zeg, als iemand voer gaat verkopen die er niets van kent ::)

Vanessa_TC

Hallo allemaal,

Ik koop ook wel eens voer voor mijn valkjes met gedroogde rivierkreeftjes erin, ze vinden het erg lekker en het kan geen kwaad, er zitten proteinen / eiwitten in en dat is met mate best gezond. Proteinen zijn niet verkeerd, zeker voor als ze moeten leggen, worden ze sterk van. :) Teveel proteinen is niet goed dan kunnen ze vatsig worden, maar ze weten zelf wel hoeveel ze nodig zijn, dus geen probleem om te geven.

Je kunt van het merk Bogena ook een doosje kopen met gedroogde insecten, zo nu en dan eens een bakje in de kooi hangen en de valkjes zitten er dan lekker van te smullen.

Groetjes Vanessa

Tink

Hoi vanessa,

Ik wist niet dat valkjes kreeftjes aten maar ik zal eens gaan kijken in een winkel waar ze er wel verstand van hebben.

Groetjes   :D

boezempje

hallo tink

ik heb ook een pak met Orlux -eivoer staan,op de doos staat een grooten papagaai en nog een vogel,en achter op de doos staat dat het voor papagaaien is en groote parkieten,en er zitten inderdaadt beesjes in,en het stinkt naar vis ja.er staat niks op de doos over valkparkieten of ze moeten daar de groote parkieten mee bedoelen,

maar ik wil het ook niet meer.ik koop morgen ook nieuw eivoer.

gr.boezempje :)

boezempje

Orlux Eivoer droog grote parkiet + papegaai is geschikt voor alle grote parkieten, papegaaien, kaketoes en ara's. Dit eivoer heeft een heel grove structuur voor een uitstekende opname. De extra toegevoegde lysine en methionine zorgen voor een optimale groei en vederopbouw. Dit eivoer is verrijkt met gedroogde insecten, gedroogde garnalen, rozenbottel, lijsterbessen en rozijnen.

dit vondt ik op internet over het eivoer er staat niks over valkparkietjes >:(

Paul

23 april 2004, 06:59:49 #14 Last Edit: 23 april 2004, 07:01:53 by Paul
Hoi Boezempje,

Een valkparkiet valt ook onder de grote parkieten hoor en garnalen zijn juist heel gezond voor ze.
Er staat ook een foto van een rosella (de voorste vogel)op het pak en ik heb er hier ook zo een die eet hier ook precies hetzelfde als de valkjes.
Ik neem aan dat je deze doos bedoeld.

Dus je kan het ze gewoon zonder problemen geven het is een heel goed merk van eivoer en er zitten allemaal gezonde dingen in voor valkjes.

Groetjes, Paul