7 mei 2025, 13:40:21

Slecht voer van Xtra Vital

Gestart door rick van der Schuit, 27 februari 2004, 16:08:08

« vorige - volgende »

rick van der Schuit

Hallo
Ik wou jullie even waarschuwen voor het voer van Xtra Vital.
Ik ben 2 weken geleden overgestapt op dit voer en het heeft bijna m,n valkparkiets leven gekost.Hij is heel erg ziek geworden van dat voer.Dat is ook bewezen door een dierenarts. Dus let aub goed op.

Lique

Jeetje zeg, wat was er verkeerd aan dan?

rick van der schuit

Hoi Lieke

Er zitten zaatjes/stoffen in waar de valkparkiet erg slecht op kan reageerden.Ik heb heel lang zelf voer gemengd voor m,n valkje.En als die zaadjes niet in het oude voer zaten dan kan de valkparkiet er erg slecht op reageeren.Mijn valk is gelukkig aan de betere hand.

Goetjes Rick

Karin

Hoe heeft je dierenarts dat dan bewezen ?

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

valko2003

Dana

Hallo,

Ik zou dan wel eens willen weten wat voor test ze gedaan heeft. Hier krijgen ze dat xtra vital ook en ik had 1 ziekige valk(Rico)die om de haverklap een onstoken oogje had en ik ben vaak met haar naar de DA geweest. Zins ze dat xtra vital krijgt heeft ze er helemaal geen last meer van. En ik was voor wat anders bij de DA met haar en die zei tegen mij wat ziet ze er goed uit ik dus vertellen van dat voer en mijn DA zegt dus niet meer overstappen op ander voer. En het voer wordt trouwens samengesteld door DA's. Misschien dat je een pak hebt gekocht wat over datum was ofzo. Maar het lijkt mij sterk dat het slecht is. Anders had ik hier al 3 dode of hele zieken valken gehad.
Een andere valk van mij Nina zag er heel "lelijk" uit toen we haar net hadden en zij is heel erg opgeknapt toen ze dat voer kreeg. Hier een link van het stukje met foto's van Nina.
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=food;action=display;num=1073986689(weet niet hoe je netjes moet linken dus maar zo)

Nes

Hallo,

ik vind het ook vreemd.... Mss is je valkje allergisch voor bepaalde zaadjes in het voer.
Mijn valkjes kregen in het begin van dat zelfschepvoer en daarna ben ik een tijdje overgestapt op extravital.
En ik heb helemaal niets raars gemerkt.
Maar als de DA het af raad in jouw geval dan zou ik het zeker niet meer geven.

Groetjes Nes.

Bianca

hallo Rick,
Ik snap er ook niets van.
Mij werd juist verteld dat xtravital het beste en meest complete voer is wat je kunt krijgen.
Ook werd mij door de fokker verteld dat ik beter niets anders kon voeren, hier schijnen ook preventieve medicijnen in te zitten.
O.k. het is wel duur maar je zorgt ook goed voor jezelf dus waarom niet het beste voor je beessies?
Ik heb nog nooit iets vreemds gemerkt, en zal het dus wel gewoon blijven gebruiken maar zal er wel op letten.
Groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Karin

Ik kan me niet voorstellen dat een dierenarts een testje in de kast heeft die laat zien dat dat voer niet goed is. Ik denk dat je het misschien verkeerd begrepen hebt. Misschien is je valkje er overgevoelig voor. Maar dat kunnen ze nooit testen, alleen maar veronderstellen. Heel veel mensen gebruiken xtravital, het is erg goed, maar ook erg duur. Iets te duur voor mij met al mijn valkjes  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi,

IK heb ook extra vital gebruikt en als de valkjes jongen hebben geef ik het soms door het gewone voer heen dus zelfs de jongen krijgen dan het voer binnen en er is nog nooit iets gebeurd.
Het is inderdaad voer waar alles doorheen zit en mijn ervaring ermee is ook goed.
Het zieke valkje zal wel iets anders gegeten hebben en je dierenarts zal niet echt veel vestand hebben van vogels lijkt me.
De meeste dierenartsen weten alles van honden en katten maar helaas niets van vogels dat is niet erg maar de meeste dierenartsen rommelen dan maar wat aan en geven niet toe dat ze er weinig van weten.
Als je een echte vogelarts zou vragen zal die denk ik heel iets anders vertellen en extra vital zeker niet afraden.

Groetjes, Paul

Kolkkie

Hoi Rick,

Ik gebruik zelf ook XtraVital en ik heb door dat voer nooit problemen gehad.

Ik heb wel een keer gehad dat er een rups (worden kleine bruine vlinders) inzat. Ik heb het pak weer terug gebracht naar de dierenwinkel want ik vind dat voer met de prijs die XtraVital heeft  wel goed moet zijn.

Verder heb ik er helemaal geen problemen mee.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Valerie

Hallo,

ik zie dat jullie het allemaal over extra vital voer hebben.  Bestaat dat alleen in Nederland of kunnen jullie me vertellen wie dat produceert?

Ik ben al bij verschillende dierenwinkels gaan zien hier in België maar dat voer heb ik nog nergens gezien?

Mijn valkjes hebben vogelzaad met zonnebloempitten enzo, ze krijgen grit en eivoer, ze hebben een peksteen, een sepiaschelp, extra mineralen (is rode poeder) en af en toe een honingstok of een stukje trosgierst.

Moeten jullie met extravital dat dan allemaal niet meer bijgeven?  Zit alles dan in 1 product ofzo?

Groetjes

Valerie, Kuifje en Tintin

Annouschka

Hallo,

neen hoor Valerie, je moet steeds groenten en fruit blijven bijgeven.  Ik geloof dat ik dat voer eens gezien heb in een dierenwinkel in Kortrijk maar ik kan niet meer op de naam komen.  Hij is dicht tegen Tom&Co op de baan van Kortrijk naar Zwevegem, een klein dierenzaakje is het.

Maar ik blijf toch bij Prestige van Versele-Lagea hoor, misschien dat ik in de toekomst nog eens pallets probeer bij te geven omdat meneer hier niet alle zaden eet.

Maar ik denk niet dat er een voer bestaat dat al dat vervangt hoor.

Groetjes
Annouschka

Irene

hoi
ook ik geef xtra vital en heb nog nooit iets aan mijn valkjes gemerkt!
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes

Paul

Hoi,

Xtra vital is een totaalvoer maar het vervangt geen vogelgrit en maagkiezel en kalkblok en sepia.
Wel zit er eivoer in en gedroogd fruit maar fruit en groente mag je altijd nog los geven.
Versele-laga prestige premium gebruik ik nu zelf ook en daar zitten ook nog een soort korrels in die vitamines, aminozuren en mineralen bevatten en er zit ook iets van oestergrit doorheen.
Maar fruit en groente op zijn tijd is altijd goed natuurlijk.

Groetjes, Paul