8 mei 2025, 06:55:32

Slecht voer van Xtra Vital

Gestart door rick van der Schuit, 27 februari 2004, 16:08:08

« vorige - volgende »

zazoe

betekent dat dan dat je naast xtra vital geen extra eivoer hoeft te geven? of is het beter om wel apart eivoer erbij te verstrekken?

gr. sanne

Paul

Hoi Sanne,

Teveel eivoer is niet goed in via de Xtravital krijgen ze denk ik al eivoer zat binnen dus dan zou ik het niet appart meer gaan geven.
Het zou zo uitgebalaceerd moeten zijn dat als ze elke dag de juiste hoeveelheid eten dat je dan geen appart eivoer meer hoeft te geven.
Groente en fruit kan je er altijd wel extra bijgeven dat kan geen kwaad.

Groetjes, Paul

zazoe

hai paul,

bedankt voor het advies, vind het nog knap lastig om goed voer te vinden, bij ons in de buurt is maar 1 dierenwinkel die vogelvoer verkoopt, en die had dus xtra vital, dus dan ga ik dat maar proberen.

is er trouwens een bepaald merk grit waar geen houtskool doorheen zit? want ik had es rondgekeken en ik kan alleen maar grit vinden waar houtskool doorheen zit, en ik had gelezen dat dit niet goed was voor valkjes...

haha ben wel weer erg aan t zeuren hier, maar wil graag dat bailey een beetje goed te eten krijgt als ie bij mij komt :)

gr. sanne

Paul

Hoi Sanne,

Als je van Esve de kleine busjes Maki neemt daar zit geen houtskool door dat heb je in maagkiezel en grit.
Wat ook heel goed is en veel verkocht dat is oestergrit van het merk
Thijssen die hebben oestergrit en maagkiezel en dat is ook zonder houtskool.

Groetjes, Paul

zazoe

hoi paul,

hartstikke bedankt, zal nu niet meer zeuren  ;D
de kooi is verder helemaal klaar, moest alleen dat voer nog even uitzoeken, dus bedankt voor de hulp :)

gr. sanne

Karin

Je zeurt niet hoor, we zijn er om elkaar te helpen. Ik gebruik ook grit van thijssen, ook goedkoop, 1.15 voor een flinke zak. Doe je heel lang mee.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

zazoe

ok dan zal ik daar es naar op zoek gaan. 
ik zag in de dierenwinkel toen alleen kleine doosjes staan en dat was grit met kiezel en houtskool...maar als thijssen een bekend merk is zullen ze het vast wel hebben, het was een vrij grote zaak.

zit er geen houdbaarheidsdatum op grit? want ik krijg bailey dus en dan wil ik er uiteindelijk nog een vriendje voor em bij, maar meer dan 2 valkjes gaat het echt niet worden, dus krijg ik die zak dan wel op? want zoveel grit eten ze toch niet?

gr. sanne

Paul

Hoi Sanne,

Maagiezel is gewoon steen en dat is in de natuur al een paar miljoen jaar oud voor het verpakt word voor vogels :-)
En vogelgrit is ook jaren houdbaar hoor dus dat kan je rustig in een grote zak nemen dat bederft niet als je het maar droog bewaard.
Thijssen nergens kan vinden kan je een keer naar de vogelbeurs in Boskoop gaan die is elke maand en dat hebben ze daar zeker.
Ook sepia koop ik altijd op de beurs en in de winkel kost een hele kleine sepia al ruim een euro en op de beurs betaal je voor een hele grote 50 of 60 cent soms.
Jumbo klakblokken die ik gebruik zijn van Vitakraft 2 euro en op de beurs heben ze vergelijkbare voor 1 euro.
Trosgierst is in de winkel soms 2 euro voor 250 gram en op de beurs heb je voor die prijs een kilo.
Dus het is zeker de moeite om daar een keer te gaan kijken als je er de mogelijkheid voor hebt.

Groetjes, Paul

zazoe

Boskoop ligt niet zo heel ver bij mij vandaan, dus dat is inderdaad een goed idee.
Bedankt voor de tip :)

gr. sanne