7 mei 2025, 18:34:13

Valkjes maken ruzie

Gestart door PSVeindhoven, 23 augustus 2014, 10:24:39

« vorige - volgende »

PSVeindhoven

Ik heb nu sinds drie maanden een mannetje en een popje. Het mannetje is ongeveer 4 maanden oud, terwijl het vrouwtje één jaar ouder is. Ik heb ze tegelijkertijd bij dezelfde kweker gehaald.

Het valt me op dat ze elkaar niet echt mogen. Het mannetje vindt het vrouwtje heel interessant en zingt veel liedjes voor haar. Hij loopt dan naar haar toe, maar dan loopt zij direct weg. Het popje probeert het mannetje dus te ontwijken. Als het mannetje te dichtbij haar komt bijt ze ook soms naar hem.

Andersom doet het mannetje ook onaardig tegen het popje. Bijvoorbeeld het popje zit op een stok, maar het mannetje wil daar zitten. Dan komt hij naar haar toe en jaagt hij haar weg. Ditzelfde geldt voor als ze gaan slapen of als ze gaan eten.

Is dit natuurlijk gedrag of hoort dit niet? En zo nee, wat kan ik hier dan aan doen?

PSVeindhoven

Ik was nog vergeten te vermelden dat het mannetje sinds deze week ook enorm hard en vaak gilt. Niet alleen als ik de kamer uitloop, maar ook als ik gewoon in de kamer ben. Ik probeer het gegil te negeren, maar het gaat echt heel hard en ik word er moedeloos van.

Gilt hij soms omdat hij gefrustreerd is dat het popje hem negeert? Ik weet echt niet meer wat ik moet doen...

BvZwolle

Pubertijd.... Daar komt het gillen vandaan.
En dat de pop de man niet hoeft... Dat gebeurt in de mensenwereld ook wel dat men niets van elkaar wilt hebben.
Zolang ze elkaar niet verwonden zal het goed gaan, maar met een beetje pech zullen het nooit maatje worden. Kijk het aan en anders een andere pop nemen.

PSVeindhoven

23 augustus 2014, 20:47:32 #3 Last Edit: 23 augustus 2014, 20:50:53 by PSVeindhoven
Citaat van: BvZwolle op 23 augustus 2014, 20:03:35
Pubertijd.... Daar komt het gillen vandaan.
En dat de pop de man niet hoeft... Dat gebeurt in de mensenwereld ook wel dat men niets van elkaar wilt hebben.
Zolang ze elkaar niet verwonden zal het goed gaan, maar met een beetje pech zullen het nooit maatje worden. Kijk het aan en anders een andere pop nemen.

BvZwolle, bedankt voor uw reactie! Wat houdt de valkjespuberteit precies in? En hoelang duurt die periode ongeveer? Is er een bepaalde leeftijd waarop de valk er mee begint en een leeftijd waarop de valk er mee stopt?

Ik vind het wel raar dat valkjes niet echt een klik met elkaar hebben aangezien ze bij de kweker bij elkaar in de kooi zaten..

PSVeindhoven

Vandaag heeft het mannetje mij zelfs gebeten. Dit heeft hij nog nooit eerder gedaan. Hij leek heel boos. Hij wordt ook steeds agressiever naar het popje toe. Is hier nog steeds sprake van puberteit of heeft dit meer om handen?

Ik zou graag een reactie krijgen.

jfvhl

Hoe zijn ze gehuisvest, zitten ze op elkaars lip? Of kunnen ze elkaar redelijk ontwijken? Als de klik er niet is dan zal dat waarschijnlijk ook niet meer komen. Kom je toch niet achter. Misschien meerdere etensbakjes ophangen, dat in ieder geval.
Misschien is er eentje terug te ruilen. Lastig dit.
Je kan denken, mannetje-vrouwtje wordt koppeltje, maar zo werkt het helaas niet.
succes.
Jantina

PSVeindhoven

Citaat van: jfvhl op 30 augustus 2014, 15:41:46
Hoe zijn ze gehuisvest, zitten ze op elkaars lip? Of kunnen ze elkaar redelijk ontwijken? Als de klik er niet is dan zal dat waarschijnlijk ook niet meer komen. Kom je toch niet achter. Misschien meerdere etensbakjes ophangen, dat in ieder geval.
Misschien is er eentje terug te ruilen. Lastig dit.
Je kan denken, mannetje-vrouwtje wordt koppeltje, maar zo werkt het helaas niet.
succes.
Jantina

Jantina, bedankt voor je reactie!

Ze hebben een grote kooi. Genoeg zitstokken, dus ze worden niet gedwongen om bij elkaar te gaan zitten. Ik heb twee waterbakjes en twee bakjes met een zadenmix. Alleen voor de grit en voor het eivoer heb ik telkens één bakje.

Het valt me op dat het mannetje het popje veel achtervolgd. Niet alleen in de kooi, maar ook als ze er uit zijn. Hij zingt wel leuke liedjes voor haar maar zij lijkt niet echt onder de indruk. Gelukkig vechten ze niet echt maar ze pikken wel vaak naar elkaar en soms ook in elkaars veren.

Ik heb het vermoeden dat het mannetje in de puberteit zit en dat hij daardoor dominant/agressief gedrag vertoont. Het popje is echter al een jaar ouder dus die heeft haar puberteit waarschijnlijk al gehad. Ik hoop dat dit een fase is die vanzelf overgaat, maar omdat dit mijn eerste valkjes zijn weet ik nog niet alle details.

Ik denk dat ik het nog even aankijk. Gelukkig hebben ze niet non-stop ruzie (nu zitten ze bijvoorbeeld beide rustig te eten). Als het gedrag van het mannetje niet verbeterd/het alleen maar erger wordt dan zal ik overwegen om een nieuw baasje te zoeken voor de valkjes. Het moet natuurlijk wel leuk blijven; zowel voor de eigenaar als voor de valken zelf.

PSVeindhoven

Wie o wie kan mij helpen? Doe ik er verstandig aan om het nog even aan te kijken of moet ik het opgeven dat de valkjes elkaar nog leuk gaan vinden?

Vooral als ik ze aandacht geef maken ze ruzie om wie er geaaid mag worden. Ook over de trosgierst en de slaapplek wordt dagelijks ruzie gemaakt. Tijdens het spelen ook en soms over een stok. Toch lijken ze elkaar niet te bijten maar alleen te pikken.

kevin visser

Heey !

Ik had het zelfde in het begin wees gerust..

Mijn popje was 2 jaar toen ik haar kreeg,

Een half jaar later kreeg ik een mannetje erbij, die was toen 8 weken oud ongeveer, eerst was hij heel rustig en het popje was echter de baas over alles. Een paar maandjes later draaiden de rollen echter om, Meneer was wat groter en donziger geworden net een kleine beer haha. Zodra hij uit dat bakje wou eten kreeg hij zijn zin ook, dus kwamen er pik gevechten. Daarna zaten ze weer vrolijk bij elkaar.. het is soms echt vreemd met die dieren maar na mate van tijd wennen ze wel aan elkaar. Bij mij heb ik nu dus het probleem dat het mannetje ongeveer een jaar is nu en telkens het vrouwtje probeerd te berijden het word een beetje erg nu..

Daarom ben ik nu dus ook op het forum om daar een oplossing voor te zoeken want het is echter niet gezond voor het popje om elke dag meneer op haar rug te hebben. kost veel energie vanwege de eitjes die mogelijk kunnen komen..  :-\

PSVeindhoven

13 september 2014, 14:34:31 #9 Last Edit: 13 september 2014, 14:39:54 by PSVeindhoven
Citaat van: kevin visser op  5 september 2014, 17:10:40
Heey !

Ik had het zelfde in het begin wees gerust..

Mijn popje was 2 jaar toen ik haar kreeg,

Een half jaar later kreeg ik een mannetje erbij, die was toen 8 weken oud ongeveer, eerst was hij heel rustig en het popje was echter de baas over alles. Een paar maandjes later draaiden de rollen echter om, Meneer was wat groter en donziger geworden net een kleine beer haha. Zodra hij uit dat bakje wou eten kreeg hij zijn zin ook, dus kwamen er pik gevechten. Daarna zaten ze weer vrolijk bij elkaar.. het is soms echt vreemd met die dieren maar na mate van tijd wennen ze wel aan elkaar. Bij mij heb ik nu dus het probleem dat het mannetje ongeveer een jaar is nu en telkens het vrouwtje probeerd te berijden het word een beetje erg nu..

Daarom ben ik nu dus ook op het forum om daar een oplossing voor te zoeken want het is echter niet gezond voor het popje om elke dag meneer op haar rug te hebben. kost veel energie vanwege de eitjes die mogelijk kunnen komen..  :-\

Bedankt voor je reactie!

Ik maak me nu minder zorgen over het ruziën omdat dat er gewoon bij hoort. Zo lang ze elkaar maar niet verwonden zal dat wel goed aflopen. Waar ik me wel zorgen om maak is het schreeuwgedrag van voornamelijk het mannetje.

Hij is nu ongeveer een vier maanden oud en begint steeds meer te schreeuwen. Liedjes fluiten kan hij ook, maar dit is echt gillen. Hij doet dit vooral als ik niet in de kamer ben, maar ook steeds vaker als ik wel in de kamer ben! Ik snap daar niks van.

Ik probeer te achterhalen waarom hij zo schreeuwt maar ik kan niet echt een aanleiding vinden. Eten en drinken is er altijd voldoende, evenals speelgoed, licht van buiten en ze mogen er elke dag minstens een uur uit.

Het geschreeuw begint me langzaam op te breken. Gelukkig schreeuwt hij niet non-stop, maar het is wel vaak en ook verspreid over de dag. Ik merk dat ik hier erg moe en ook wanhopig van word, want het is gewoon niet fijn om continu dat gekrijs te horen.

Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Mijn ouders vinden dat ik een nieuw adres voor de valkjes moet zoeken als ik er last van blijf houden, maar ik vind dat best wel lastig. Ik heb tenslotte voor de valken gekozen en zij niet voor mij. Ik kan me niet voorstellen dat het goed voor ze is als ze van baasje wisselen, want dat zal ongetwijfeld veel stress met zich meebrengen. Echter begint het mij ook op te breken en merk dat het mij uitput.

Waar doe ik verstandig aan???