8 mei 2025, 13:04:48

Mannetje wil te vaak vrijen...

Gestart door kevin visser, 5 september 2014, 17:16:20

« vorige - volgende »

kevin visser

Beste Lezers,

Hierbij hoop ik op een goed antwoord dus hier komt hij nog maals :

Ik heb 2 valkjes, het mannetje is nu ongeveer 14 maand en het popje 3 jaar.

Sinds een paar maand is het mannetje echt erg, hij probeerd constant met het popje te vrijen als we hem zijn zin geven denk ik wel 2/3 keer per dag !!

Sinds 2 maand zit hij dan ook apart in een andere kooi. Staat wel naast de kooi met het popje waar ze normaal beide in zitten.

Savonds mogen ze gewoon beide los, maar slapen wel apart en zitten het meeste ook apart.

Wat moet ik hier aan doen ? NOGMAALS, het is echt niet gezond voor het popje dat ze zo vaak gedekt word door die hengst !, aangezien ze dan ook eitjes gaat leggen en het erg veel energie kan kosten kan het misschien zelfs haar leven kosten.

Ik heb echter nog niet een nestblok op gehangen in de kooi,
is dit misschien een idee om dit binnenkort te doen zodat het misschien toch eens ophoud of weer naar een normaal niveau gaat?

Want ik ben het er een beetje mee aan... die 2 horen gewoon samen in 1 kooi te zitten zoals er voor maar dit is gewoon niet vertrouwd en in mijn ogen best wel ziek. het zijn kleine diertjes die niet zoveel als ons mensen kunnen hebben  :-X

Wie kan mij helpen ??

carco

Dit is heel normaal gedrag als ze broeds zijn en kleintjes willen.
Het paren gebeurt meerdere keren op een dag.
Als de pop het niet zou willen gebeurt het ook niet sterker nog ik denk dat zij steeds kippetje zit voor hem

Groetjes: Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!

kevin visser

Citaat van: carco op  5 september 2014, 23:39:10
Dit is heel normaal gedrag als ze broeds zijn en kleintjes willen.
Het paren gebeurt meerdere keren op een dag.
Als de pop het niet zou willen gebeurt het ook niet sterker nog ik denk dat zij steeds kippetje zit voor hem

Groetjes: Caroline

Dankjewel voor je reactie !

Zo zit dat dus, ik wil binnenkort ook een nestblok aanschaffen zodat ze hun zin krijgen en het misschien daarna weer een tijdje normaal word. En jonge valkjes wou ik altijd al dat lijkt me gewoon leuk voor een keer  :D.

Dus het is echt niet erg ?

kevin visser

P.S : het mannetje begint altijd en daarna gaat het popje er in mee

de_vogelkamer

kan helemaal geen kwaad dat ze zo vaak paren. Zoals caroline ook al zei, als het popje het niet wil zal ze het echt niet toelaten  ;)
Ook nadat ze een nestje hebben gehad zullen ze blijven paren. Hier doen ze het ook zelfs in de winter (en ze zitten buiten)! maar dan komen er gewoon geen eieren. als het dan weer warmer begint te worden buiten, dan doen ze het heel vaak, meerdere keren per dag. En zodra ik de broedhokken ophang leggen ze pas eieren.

Hoeft dus niet perse dat ze eieren gaat leggen als er geen broedhok hangt, maar kan uiteraard wel. Gebeurd ook vaak dat ze eieren in het hoekje van de kooi gaan leggen.
Maar als je graag een keer een nestje wil kun je uiteraard een nestblok ophangen.  :)

Groetjes neline