10 juli 2025, 12:50:24

lang broeden ?

Gestart door pinopluck, 18 april 2014, 19:50:29

« vorige - volgende »

pinopluck

hallo, onze valkjes, gesext man en vrouw, hebben 7 eitjes. moeders zit veel te broeden, bijna constant. ook pa zit vaak te broeden. nu zitten ze al zeker 4 wkn te broeden en ik zie in de eitjes alleen geel en geen leven.
stoppen ze vanzelf met broeden als er niets uitkomt?

vorig jaar waren er ook ruim 15 eitjes gelegd, maar niet bevrucht helaas.

vorig jaar schouwde ik elke dag, nu 1x per week/2 weken, en dan heel ff snel.

pa beschermd het nest. ik kan amper vers voer geven, haha, hopelijk is dat een goed teken?

valkparkiet.net

Alles bij elkaar heb je van dit koppel nu 22 onbevruchte eitjes. Het wordt nu tijd eens aan andere dingen te gaan denken. Heb je ooit weleens seksuele activiteiten waargenomen? Hoe zit het met de zitstokken, zijn die stevig genoeg voor de paringsdaad of hebben de valkjes alle aandacht nodig om niet van de zitstokken af te vallen? Wanneer starten ze met broeden, direct na  leggen van het eerste ei of wat later? Wat heb je voor broedblok / nestkast? Kan het daarin te droog zijn / te nat? Wat voer je? Zit dit koppel altijd bij elkaar? Ben je in de gelegenheid eens de man aan een andere pop te koppelen of de pop aan een andere man? Wat zijn de leeftijden van pop en man? Hoe zit het met de stand van de poten / tenen / nagels? Hoe is het met teennagels, niet te lang?

pinopluck

veel vragen...

ja ze hebben dikwijls gesext, na ongeveer het 5e ei begon ze met broeden, ze maakt haar eigen buik nat in de grote waterbak en gaat daarna weer naar de eitjes toe. hun grote kooi staat in de woonkamer.
ze heeft een grote stronk-hok als nesthok.

het koppeltje is nu ongeveer 4 jaar. nageltjes houden we netjes bij.

ze krijgen pallets, gierst, veel eivoer, fruit, grit, sepia, voldoende water

het is nooit mijn bedoeling geweest te gaan kweken, maar toen er eervorig jaar eitjes in het hok op de bodem werden gelegd hebben we er een nesthok in gezet.

persoonlijk vind ik de valkjes erg klein. doorfokken bij valkjes bestaat dat ? kan dat een reden zijn ?

ik heb maar 1 stelletje en ze zitten altijd samen.

carco

18 april 2014, 23:10:46 #3 Last Edit: 18 april 2014, 23:17:09 by carco
Die 15 eitjes zijn die achter elkaar gelegd?

Als je alleen geel in de eitjes ziet zijn ze niet bevrucht.
Klik op het plaatje voor onze site!

pinopluck

dat was vorig jaar. ja die heeft ze toen achter elkaar gelegd.

nu is het bij 7 gebleven.

carco

Heb je misschien een foto van je koppeltje?  Heb nl een vermoeden dat het hier toch om 2 poppen gaat. Ook die kunnen met elkaar treden.
Klik op het plaatje voor onze site!

pinopluck

het is echt een pop en een man. ik heb ze laten sexen. een foto komt morgen.

pinopluck

hierbij fotos.

lutino is de pop
grijs is de man

ze lijken veel groter als ze werkelijk zijn....

pinopluck

ik heb vandaag de eitjes weer bekeken. het zijn er nog steeds 7 .
vorige week waren ze geel. nu nog steeds. zit geen leven in.

de pop broedt nog steeds. is het beter de eitjes weg te halen ? dit kost de pop toch erg veel energie ?

valkparkiet.net

Pas broeden na het leggen van het vijfde ei is erg laat, meestal is dat toch wel bij maximaal het derde ei. Het broeden als zodanig kost de pop (en de man) niet veel moeite. Leggen van de eieren kost inspanning van de pop en het verzorgen van jonkies kost energie van man en pop. Dus dit al ruim 4 weken broeden is op zich niet erg. Als je de eitjes weghaalt zou de pop weer kunnen gaan leggen.

Doorfokken komt wel voor en inderdaad kan het formaat dan wel kleiner worden, maar waarom zou dat hier het geval zijn? Heb je daar aanwijzingen voor? Als je de huidige omstandigheden niet acceptabel acht moet je echt gaan ontkoppelen en nieuwe partners geven. Maar waarom accepteer je niet gewoon deze situatie van tijd tot tijd?

pinopluck

ach, het zou leuk zijn, babyvalkjes. maar het zijn onze tamme knuffies, dus het is geen moeten. maar ik vind het zo sneu.......  ze doen zo hun best.....

fijn te weten dat dit niet teveel is voor de pop.

de_vogelkamer

de man zit wel goed op de pop als ze paren? niet scheef ofzo?  :P Dat ze wel veel paren, maar nooit bevruchte eitjes hebben is wel vreemd. Misschien is één van de twee onvruchtbaar? Sommige mensen zijn onvruchtbaar door verschillende redenen, bij vogels zal dit vast ook wel kunnen..  ???

Er bestaan middeltjes om de vruchtbaarheid van vogels te vergroten, maar of het werkt??
http://www.newpharma.be/apotheek/oropharma/37028/ferti-vit-poeder-pot-200g.html

Ik begrijp wel dat je graag jonge vogeltjes wilt hoor, het is ook gewoon super leuk!  ;D

pinopluck

dank je voor je bericht. ik heb ff gekeken en ga het spul proberen. ik denk zelf dat de man niet vruchtbaar is, of minder vruchtbaar. daarnaast denk ik dat ze beide nogal doorgefokt zijn. dat denk ik omdat ze in vergelijking met andere valkjes die ik in dierenwinkels heb gezien, ze errug klein zijn.

weet niet of dat kan bij vogels maar als ik zo terugdenk naar waar ze vandaan komen denk ik dat het toch een soort van broodfok is helaas.......

ik ga wat eitjes weghalen en dat spul proberen, we zullen zien. ik laar weten als het wat gedaan heeft

pinopluck

Een poosje terug de valkjes lekker laten rondvliegen, ondertussen kooi verschoond en alle eitjes nog even geschouwd. Niets bevrucht. De eitjes heb ik weggedaan.

Nu zijn er inmiddels weer 3 eitjes gelegd. De pop gaat al broeden, hopelijk gaat het nu goed en is er een eitje bevrucht. Het middel voor de vruchtbaarheid heb ik gekocht, maar dit krijgen ze pas nu er al weer 3 eitjes zijn........ dus afwachten maar. Niet geschoten is altijd mis.

Ik heb ze wel zien paren, maar kan niet goed zien of de man het goed doet.

Na hoeveel dagen kan ik het beste even kijken of de eitjes bevrucht zijn? Ik wil de pop ook niet teveel storen......

mariejj

waarom jongen kweken uit een koppel wat te klein is en waarschijnlijk al doorgefokt zeg je zelf?
Krijg je alleen maar nog kleinere en zwakkere valken van..

Sommige kwekers hebben ook weleens (bevruchte) eieren over die je er onder kan leggen, je zou eens kunnen rondvragen bij kwekers uit je buurt.