8 mei 2025, 20:08:33

Jonkies uit het nest gegooid

Gestart door Goldy87, 21 april 2014, 17:01:02

« vorige - volgende »

Goldy87

Hoi Allemaal,

Moeder en vader hebben de jonkies uit het broedblok gehaald. Ik weet echt niet hoe en waarom.
Nu zit de pop alleen in het broedblok. De vader ontfermt zich over de kleintjes (2).

Iemand een verklaring hiervoor?

Gr. Nada

de_vogelkamer

Dit is bij mij nog nooit gebeurd, maar weet je zeker dat ze ze opzettelijk uit het broedblok hebben gegooid? Hoe oud zijn de jongen? Als ze namelijk nog heel jong zijn kan het ook gebeuren dat een jong aan de buik van vader/moeder vast blijft plakken waardoor ze per ongeluk mee het blok uit komen.

Liggen er nog meer eieren in het blok die nog moeten uitkomen?

Zelf zou ik de jongen terug leggen in het blok. Daar hebben ouders en jongen meer rust.
Mochten ze er dan nogmaals uitgegooid worden zou ik ervoor kiezen om ze op de bodem te laten liggen. Er zijn al veel nestjes grootgebracht op de bodem van de kooi, dus dat moet geen probleem zijn. Wel zou ik dan de overige eitjes daar ook bij neerleggen en het broedblok weghalen, anders blijft moeder daar inzitten.

Succes met je ukkies en misschien krijg je nog wel meer tips van mensen die er meer ervaring mee hebben  ;)

Groetjes Neline

Goldy87

Hoi Neline,

Dankjewel voor je reactie. Ik denk ook dat ze per ongeluk de kleintjes eruit hebben gezet. Want ik heb ze teruggeplaats en ging weer als daarvoor. Ze worden warm gehouden en gevoerd. De twee kleintjes

jfvhl

Wat héb je dan voor een broedblok? Nooit in de zon zetten, veel te warm kan dat worden. Valkjes kunnen bij wijze van spreken jonkies groot brengen in de (vries)kou.
Goede bodembedekking is heel erg belangrijk, hennepvezel is heerlijk voor ze. Natuurlijk heb je veel meer goed zacht spul wat geschikt is. Geen katoen-zooi-draden!!!! De temperaturen van nu zijn heel geschikt om jonkies groot te brengen. Als vogeltjes goed gezond zijn hoeven ze echt geen extra warmte, daar zorgen pa en ma voor.
succes, en bekijk eens of het broedblok geschikt is voor valkjes.
groeten, Jantina

Goldy87

We hebben toen een broedblok (niet voor valkparkieten, ach ons onwetenheid) aangesmeerd gekregen en gekocht. De vliegopening hebben we zelf groter moeten maken. Volgens mij is het meer een broedblok voor grasparkieten. Maar de valkjes vonden het wel goed, maar nu de jonkies groeien blijft een van de ouders voor de vlieggat staan, omdat het dan te krap wordt binnnen, denk ik. Vandaar dat ik eigenlijk een hoge doos met een vlieggat geknipt wil neerzetten met houtvezels en wat fijnere vezels erin.

Als ze daar nog 2 weken inzitten kunnen ze daarna eruit vliegen.

Is dat verstandig of wordt het in zo een doos minder comfortabel dan in een houten broedblok?

Gr. Nada

de_vogelkamer

Fijn dat ze de jongen er niet meer uit hebben gegooid. :)
Ja een blok voor grasparkieten is wel erg klein. ze moeten er nog 2 a 3 weken in zitten en natuurlijk groeien ze ook nog. Dan wordt het wel heel krap inderdaad.
Ik weet niet of ze een doos accepteren. Je zou het kunnen proberen, maar hou het wel goed in de gaten of vader en moeder er wel in gaan voor hun jongen warm te houden en te voeren.
Anders toch maar weer terugleggen. en als ze toch echt te groot worden voor het blok, kun je ze ook wel in een ruim bakje, gevuld met zaagsel/houtsnippers of iets dergelijks, zetten en dat op de bodem van de kooi zetten. Ik weet niet hoe druk het bij jullie thuis is. Maar als het niet te onrustig is rondom de kooi, dan is dat ook nog een optie.

in de zon zetten kun je ze beter nog niet doen. Pas als in de veren zitten zijn ze genoeg beschermd om in de zon te kunnen  ;)

Rianne

Niet zomaar het blok vervangen voor een compleet ander blok! Als ze er bang voor zijn zullen ze de jongen niet voeren.

Goldy87

dankjewel voor de reacties,

toen ik deze las was ik onderweg naar mijn ouders om daar 2 nachten te blijven. Intussen had ik ze al in een ruimere nieuwe doos gedaan. En op het zelfde manier een poortje erin geknipt, zelfde richting gezet etc. Maar toen ik jullie berichten las,was ik toch bezorgd en heb mijn schoonmoeder gevraagd of ze langs wilde gaan en kijken. Ze vertelde mij dat de oudste uit het hokje was en dat ze jongere ook maar buiten op de bodem heeft gezet zodat de ouders hun kunnen vinden. Mijn schoonmoeder had wel het idee dat de ouders het nieuwe hok wel ingingen, maar ik wilde toch het zekere voor het onzekere. Nu ben ik weer thuis en heb het deksel eraf gedaan en denk dat het zo wel beter is. De kleintjes zijn erg nieuwsgierig, de oudste nu 3 weken oud die fladdert al met de vleugels. Echt leuk om te zien.

Gr. Nada

pinopluck

8 mei 2014, 11:34:32 #8 Last Edit: 8 mei 2014, 11:47:35 by pinopluck
Verkeerde topic