9 mei 2025, 10:04:23

hoe helpen?

Gestart door Dominique, 22 maart 2014, 19:14:04

« vorige - volgende »

Dominique

Hallo,

Ik heb een koppeltje valkparkieten en ze hebben een eitje gelegd. Er hing wel een broedmandje maar ze hebben lekker zelf een plekje gezocht op de bodem.Ze doen telkens de bodembedekking weg en daar zitten ze dan: naast hun eitje :(

Blijkbaar rolt het weg... Ik wil hen helpen en er iets leggen waardoor het minder wegrolt. Want nu is er nog maar 1 eitje maar als er binnen enkele dagen nog eitjes zijn...

Maar wat doe ik nu best? Ze hebben nu niet graag dat ik in de kooi kom nu dus aan het nestje komen zullen ze ook niet fijn vinden. Dus ik zal het snel moeten doen en meteen het juiste... Maar wat is dat?

Alvast bedankt

Dominique

ik heb een oranje broednestje, een kommetje. Zodat de eitjes samen blijven liggen. Is het te wagen het eitje er nu in te leggen?

Of moet ik ze wat tijd geven en leren ze bij? (nu zitten ze weer op het eitje...)

Is de kans groot dat ze stoppen als ik dat eitje in dat nestje leg? Het is natuurlijk iets nieuw voor hen...

bedankt hoor
een onzeker baasje...

Priscilla__

Dat soort kommetjes gebruiken ze vaak voor kleinere vogelsoorten zover ik weet.

Voor valkparkieten wordt meestal een broedblok gebruikt. Ik heb ook een nestje op de bodem van de kooi gehad en heb toen een deksel van een schoenendoos gepakt. Zaagsel/krullen in gedaan waardoor het eitje niet elke keer weg kon schuiven. Eitjes blijven dan ook beter bij elkaar liggen.
★ Valkparkietenkwekerij Little Stars ★
Tamme valkparkieten in diverse mutaties

http://www.kwekerijlittlestars.nl
www.Facebook.com/KwekerijLittleStars
info@kwekerijlittlestars.nl