9 mei 2025, 21:27:31

dood jong

Gestart door me2again, 27 maart 2014, 19:13:34

« vorige - volgende »

me2again

Hallo allemaal,

Mijn twee valkparkieten die in de volière zitten hebben op 1/3 hun eerste ei gelegd. pas bij het derde ei zijn ze begonnen met broeden, is dit normaal?
25/3 heb ik 1 ei weggehaald omdat dit ei kapot was. Het ei was voor de helft vol met geel hard spul.
26/3 kwam het eerste ei uit, ik vond dit erg laat omdat ik had begrepen dat valkparkieten normaal 20dagen broeden. vandaag (27/3) kwam ik thuis en zag ik beide parkieten op stok zitten, in het nestje lag het jong dood. wel was de krop vol. Ik weet niet hoe lang de man al van het nest af was, maar ik weet dat hij er minstens 3uur van af is geweest. nu vanavond ging de pop weer op het nest zitten. Moet ik dit zo laten? is er nog een kans dat de rest van de eieren (nog 3 over) nog uit komen? Ik heb het jong uit het nest gehaald.

Alvast bedankt voor jullie antwoord,
Marco 

carco

Aangezien ze vanaf het 3e ei pas zijn gaan broeden moet je ook vanaf die datum beginnen met tellen.
Jammer dat er een jong doodgegaan is. Zijn het ervaren ouders of is het het eerste nestje?

Ik zou zolang ze broeden en terug gaan de eitjes nog laten liggen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

me2again

Ja dat is zeker jammer. Heb weinig vertrouwen meer dat het goed komt met dit nestje. Vandaag en gister geen eitjes meer uitgekomen.

Ik heb dit koppeltje gekocht als bewezen kweek. Dus ga er vanuit dat het zo is. dit is het eerste jaar dat ik ze heb.