17 juni 2024, 21:02:51

Ziek valkje heeft moeite met eten.

Gestart door Lentemorgen, 9 maart 2014, 07:13:18

« vorige - volgende »

Lentemorgen

9 maart 2014, 07:13:18 Last Edit: 10 maart 2014, 05:54:16 by Lentemorgen
Hallo allemaal  :)
Ik heb donderdag een valkje opgehaald, maar eigenlijk bleek ze bij thuiskomst al meteen niet lekker  :-\ Ze heeft de hele nacht lopen niezen en proesten en een pompende piepende ademhaling. De volgende dag direct naar de vogelarts geweest en omdat ze ook weigerde om te eten heeft ze drie spuitjes in haar borstspier gehad (antibiotica, pijnstiller en tegen het braken). Met de kropnaald hebben ze haar ook diverse keren geprobeerd te voeren maar dat kwam er weer uit. Ondertussen was ze zo zwak dat de dierenarts haar kansen op 20% had gezet. Ze kon haar kopje amper overeind houden en wilde alleen nog maar slapen.

Maar wonder boven wonder overleefde ze de nacht en kreeg ik er gisterochtend toch met dwangvoeren een half spuitje nutribird in. In de middag en namiddag ging er opnieuw een spuitje in zonder dat ze het uitbraakte en langzaam lijkt ze zich iets beter te voelen. Wel is ze na het eten helemaal kapot en slaapt nog erg veel. Ze probeert wel steeds meer trosgierst te eten. Vanochtend heb ik er (opnieuw onder dwang) zelfs twee spuitjes ingekregen  :D Bij de ochtend en avondvoeding zit ook antibiotica door de pap heen. Ze word ook steeds iets actiever maar ze is er nog lang niet.

Maar nu mijn vraag: ze eet nog steeds niet genoeg zelf om de pap achterwege te laten, dus dat zal ik voorlopig nog even vol moeten houden, maar het is wel een hele strijd en na ieder hapje stop ik steeds even zodat ze weer op adem kan komen, waardoor het een heel lang en stressvol proces voor haar is. Ze pikt wel wat aan trosgierst, maar echt zaadvoer wil ze niet. Ze is nu achtenhalve week. Toen ik haar vrijdagochtend woog zat ze op 90 gram, zaterdagochtend op 79 gram (tja, had de hele dag dus niet gegeten en alles eruit gegooid  :-\ ( en vanochtend op 80 gram. Ze kan dus wel wat extra's gebruiken. Na de twee spuitjes van vanochtend zat ze op 90 gram. Is ongeveer 80 gram een redelijk gewicht voor een valkje van nog geen 9 weken? (Ze zou van 4 januari zijn).

Maar hoe krijg ik er gewoon zaadvoer in? Ik wil de trosgierst eigenlijk niet weghalen, want ik ben allang blij dat ze dat tenminste probeert te eten. Volgens de kweker at ze wel degelijk al zaadjes, maar hier maakt ze geen aanstalten.

Edit: vergeet nog te zeggen dat ik ook ontlasting heb opgestuurd naar Dr Hedwig. Maar dat was vrijdag, dus gok dat ik pas dinsdag iets weet.

Edit: Volgens de kweekster zou ze morgen 9 weken moeten zijn. Ik schat haar echter tussen de 6 a 7 weken.

mariannenl

 >:(       :(
Dit heeft niks met je vraag te maken maar waar heb je in hemelsnaam dit valkje vandaan ?
Was deze vogel al zelfstandig of is het een kuiken wat bij de ouders (te vroeg ?) is weg gehaald
Of is het een handopfok ???

Heb je instructies mee gekregen ?

Hedwig is een zeer goede vogel-dierenarts en je hebt er goed aan gedaan de ontlasting op de sturen  ik hoop voor jou dat er niet iets negatiefs uit komt
Houd je ond op de hoogte ?

jfvhl

Het diertje is absoluut ook al niet in orde geweest toen ze bij die kweker vandaan ging, hoe kan iemand nou een ziek valkje meegeven?
Ik zou zeker verhaal gaan halen bij die figuur, of het nu goed of slecht afloopt, in ieder geval de kosten proberen te verhalen, want dit is geen stijl.
veel sterkte met alles.
groeten, Jantina

pris kiko

Ik heb jouw verhaal ook op fb gevolgd. Het doet er nu even niet aan toe of de kweker het wel of niet wist dat het beestje al ziek was. Heb van jou begrepen dat ze het echt niet wist. Goed om terug te komen op jouw vraag wat het voeden betreft. Ik denk ( maar corrigeer mij als ik er naast zit) dat het beestje nog te ziek is om zelfstandig te eten. Vergeet niet dit kost energie die het beestje (nog) niet lijkt te hebben. Dus blijf vooral dwang voeren voor dit moment zodat het beestje op krachten gaat komen. Laat de trosgierst in de buurt dit is makkelijk te pellen en energierijk.
Je doet het prima petje af want dit valt zonder meer niet mee. Probeer maandag meteen Hedwig te bellen en neemt zij niet op kan je een bericht inspreken óf ( en ik zou het gewoon doen) het nummer voor spoedgevallen welke Hedwig doorgeeft bellen. Succes en ookal volg ik je niet meer op fb ( ben uit die groep gestapt) ik blijf voor jullie duimen.

Lentemorgen

Pris Kiko,Ik weet verder niet waarom, maar wat jammer dat je uit de groep bent gestapt!

Laat ik even voorop stellen dat ik nu ivm de mogelijke ontwikkelingen nog niet bekend wil maken om welke kweker het gaat. Ik heb voordat ik het valkje kocht vooronderzoek gedaan omdat ik wilde weten hoe deze persoon bekend staat. Daar kwam weinig slechts uit, maar na tips van een superaardig persoon hier op het forum (weet niet of ze bekend wil worden, dus ik laat haar naam even achterwege) komen er toch steeds meer dingen naar boven. Of ze dus echt niet wist of het valkje niet goed was laat ik even in het midden. Mocht er straks uit het ontlastingonderzoek en de cloaca swap blijken dat ze dit al bij de kweker onder de leden had, dan gaan we daar zeker wat mee doen, vooral omdat de leeftijd van het valkje waarschijnlijk ook niet helemaal klopt en ze op een andere manier is gevoed dan wenselijk, zeker met een handopfok (ik heb haar dan ook niet met de bedoeling tot handopfok gekocht!)

Gisteren heeft het valkje een terugval gehad en zijn we nogmaals naar de DA geweest voor een antibioticaspuit. Ik heb wat symptomen gelezen en vrees voor een aantal heel vervelende dingen, maar we wachten de resultaten van de onderzoeken eerst maar af en proberen haar er doorheen te slepen tot we gericht kunnen behandelen. Meer kan ik niet doen. Begin er nu wel een beetje doorheen te zitten. Ben vorig jaar mijn liefste valkje verloren en probeer me nu niet al te veel aan haar te hechten omdat ik bang ben haar ook te verliezen, maar dat is niet makkelijk want ze is verschrikkelijk lief.
Ze heeft het ontzettend benauwd weer en een gierende ademhaling. Het dwangvoeren kost ook erg veel energie. Ik probeer haar per voeding 10 ml/mg te geven, maar gisteravond ben ik tot 7 gram gegaan, want ik wil niet dat ze het er door benauwdheid uitgooit.

Ik voer 3 keer per dag (en dan probeer ik minstens max 10 ml erin te krijgen.) 's ochtends en 's avonds krijgt ze daar wat druppeltjes doxycycline bij. Ze staat nagenoeg de hele dag onder de warmtelamp. We stomen meerdere keren per dag met een eucalyptustablet om de luchtwegen wat verlichting te geven. Wat kan ik nog meer voor haar doen?  :( Ik weet het niet meer.

De symptomen: ze zit bol, gierende ademhaling, niezen, te zwak om zelf te eten (al pikt ze tijdens goede momenten wel aan trosgierst) en ze slaapt de hele dag. Drinken wil ze absoluut niet, dus ze moet haar vocht nu uit pap halen. Na de zware vrijdag, waarbij ze ondanks een kropnaald toch vier keer haar kropinhoud heeft geleegd en drie spuiten kreeg, heeft ze een soort van epileptische aanvallen/toevallen gehad. Anders kan ik ze niet omschrijven. Die zijn sindsdien niet meer teruggekeerd. Omdat ze zo zwak is vind ik haar niet altijd even goed in balans lopen/zitten.

Wat doet ze wel: ze wast zich nog en wil bovenin haar kooi zitten. Ze slaapt meestal nog wel met de kop in de veren. Op goede momenten speelt ze ook wat met wat dingetjes in haar kooi. 
De dierenarts die haar heeft gezien gisteren vond haar ten opzichte van vrijdag wel degelijk vooruit gegaan (tja, daar is ze altijd heel alert en ze maakte zelfs geluid en klapte met haar vleugels  :P ) maar vond haar toch ook weer erg benauwd en een vermoeide indruk maken. Toch vind hij haar nog te goed om de behandelingen te stoppen.

Pff, ik zit er een beetje doorheen nu  :-\




jfvhl

Heel veel sterkte en ook ik zeg 'Petje af voor je'.
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, hoop niet letterlijk, maar het klinkt heel naar, arm beestje.
Nogmaals, sterkte
groeten, Jantina

Rianne

Ik hoop dat je inzet uiteindelijk beloond wordt met een gezond valkje. Het kan niet anders dan dat het valkje al ziek was, ze laten het pas later merken en zijn er niet van de ene op de andere dag zo slecht aan toe. Hopelijk werkt de kweker wel met je mee, ik zou me behoorlijk schuldig voelen als dit mij zou overkomen.

Lentemorgen

10 maart 2014, 08:28:22 #7 Last Edit: 10 maart 2014, 08:33:00 by Lentemorgen
Bedankt voor de reacties. Ik heb dr Hedwig van der Horst net gebeld maar ivm carnavalsvakantie (wist nieteens dat het bestond  :-X ) is ze tot woensdag gesloten. Heb mijn nummer achtergelaten bij haar spoeddienst semafoon, want ik had vrijdag de ontlasting al naar haar opgestuurd en ben bang dat ze er straks niets meer mee kan.

De kweekster voerde haar achteraf dus 2 keer per dag pap 15 ml per keer (drie spuitjes a 5ml). Het valkje woog toen ongeveer 85 gram. Dat blijkt dus achteraf ook veel te veel? Ik geef haar nu drie keer daags ongeveer 8 a 9 ml per keer.

Lentemorgen

10 maart 2014, 08:35:01 #8 Last Edit: 10 maart 2014, 08:39:38 by Lentemorgen
Filmpje van vanochtend net na het voeren.
Zet vooral het geluid flink aan. Dan kun je haar ademhaling horen. Het klinkt wat gierend. Op het filmpje viel het nog relatief mee. Ze kan echt klinken als een zwaar astmatisch persoon. Op zo'n moment zit ze ook echt even in haar eigen wereldje door de benauwdheid.

https://www.youtube.com/watch?v=Qug409ZOMng
Het rode licht komt van de warmtelamp die naast de kooi staat.

Lentemorgen

Sorry voor mijn driedubbele post. Het bericht wil niet editten  ::)
Ik heb net dr van der Horst gesproken en we gaan in eerste instantie gericht behandelen naar papegaaienziekte. Een cloaca swap op papegaaienziekte heeft momenteel niet zoveel zin omdat dat door de antibiotica toch negatief zal zijn. Daarom moet er een krop en cloaca swap komen op gisten. Ze moet ook een injectie Vibramycine krijgen. Mocht ze binnen een week enorm zijn opgeknapt, dan is het toch wel papegaaienziekte.

Dr van der Horst vertelde dat de injectie wel erg pijnlijk is. De laatste keer prikken ging ik al bijna van mijn stokje, pfff. Arm dier.
Heeft iemand ervaring met deze prik?

mariannenl

Papegaaienziekte ? (psitacose)
Ik hoop dat ze dat kan uitsluiten,  want dat kan over gaan naar andere vogels maar .... ook naar de mens  ( griepachtige verschijnselen )
Een vogel kan hier drager van zijn  zonder de lichamelijke kenmerken van de ziekte te hebben maar bij bv stress kan die zich laten zien
De verspreiding kan door vogelzand, stof en ontlasting gebeuren, en kan van vogel op mens worden overgedragen maar meer van vogel op vogel

Ik hoop voor jou , de vogel ( en de z.g . "kweker" ) dat dit het niet is

ervaringen met een  dergelijke prik bij een vogel  heb ik helaas niet .

Rianne

Als het ppgz is mag de kweker ook wel maatregelen nemen. Hopelijk is dit het niet.

mariannenl

idd is het niet te hopen want dan moet zij het - en de kweker aangeven dat is een plicht hier in nl

Maar laten we eerst de uitslagen van de test(en) afwachten en niet onnodig paniek zaaien

Dit (copie hier onder ) staat er over te lezen bij het Ministerie van Economische Zaken :
---------------------------------------------------------
Papegaaienziekte (psittacose)

Meldingsplicht

Papegaaienziekte is een aangifte- en bestrijdings-plichtige ziekte. Als u of uw dierenarts bij uw vogel (behalve pluimvee) Psittacose vermoedt, bent u verplicht dit aan de NVWA te melden op telefoonnummer (045) 546 31 88.
-------------------------------------------------------------

Lentemorgen

Mijn dierenarts heeft zelf alleen vibramycine in poedervorm, dus hij gaat de eerste injectie bestellen. Volgens Dr van der Horst zal het -wanneer het idd om papegaaienziekte gaat- binnen een dag heel goed gaan werken. Dan is de kans groot dat het idd om papegaaienziekte gaat.

Ik zit nu een beetje met de warmtelamp. Ze gaat er heel graag zo dicht mogelijk onder zitten, maar ik heb het idee dat ze het er alleen maar benauwder van krijgt. Ze gaat dan echt roggelen en met haar ogen dicht zitten. Nu heb ik hem even uitgezet en zit ze rustig en met de kop in de veren. Maar ik ben bang dat ze het dan te koud krijgt en zowel Hedwig als mijn eigen DA raden me aan de lamp te gebruiken  ???

Ik heb mezelf idd ingelezen in papegaaienziekte. Als het echt dit blijkt te zijn (of iets anders ernstigs wat voorkomen had kunnen worden, dan ondernemen we actie. Mijn vriend heeft een rechtsbijstandsverzekering en we hebben al wat oudere berichten op internet gevonden die aangeven dat er al eerder problemen bij deze kweekster zijn geweest. Maar nu richten we ons eerst op dit zieke valkje en mogelijk besmettingsgevaar.

Monky

Hey Lentemorgen,

Misschien helpt het als je de lamp iets verder van de kooi afzet?
Dus ze heeft wel de warmte, maar niet te veel, als je snapt wat ik bedoel. Zo'n lamp straalt best veel warmte uit.

Verder kan ik helaas niet veel tips geven.

Wel wil ik je heel veel sterkte wensen en ik hoop dat het uiteindelijk allemaal goed komt.

Groetjes,
Monky