17 juni 2024, 20:26:54

Ziek valkje heeft moeite met eten.

Gestart door Lentemorgen, 9 maart 2014, 07:13:18

« vorige - volgende »

Lentemorgen

Bedankt voor de tip Monky. Ik heb hem idd wat verplaatst. Nu zit ze er weer lekker onder zonder hijgen.
We hebben vanmiddag cloaca en krop swaps laten doen. Dat is inmiddels opgestuurd. De vibramycine (schrijf ik het goed?  ??? ) injectie was al in de praktijk, maar omdat mijn valkje vanochtend al antibiotica door haar pap heeft gehad, konden we de injectie vandaag niet geven. Want dan zou het een overdosis worden en is er kans op een hartstilstand. Daarom krijgt ze morgen om drie uur de injectie. Ik ben benieuwd hoe ze daar op gaat reageren.


Lentemorgen

Dr van der Horst heeft vanochtend opgebeld met de uitslagen van het ontlastingsonderzoek. Mijn valkje heeft een megabacterie, een gewone bacterie en alvleesklier insufficientie onder de leden.
Het is te behandelen, maar ik zit nog een beetje met hoe ik alles moet gaan geven  ??? Ik ben geen rekenwonder en ik doe 3 keer daags dwangvoeren omdat ze zelf niet eet, dus dan moet het door de pap heen:

zymoral mespuntje per voeding
terbinafine 30 mg kilo
synulox 250 mg kilo

En het komt duidelijk bij de kweker vandaan. Dr. van der Horst zal dat ook in het verslag bevestigen.


jfvhl

Nou, dat is dikke pech, wat ga je doen? Het diertje terug brengen? Ga je het diertje proberen te genezen? Kan je je kosten terug verhalen op de 'kweker'? Buiten dat het buitengewoon zielig is voor het vogeltje is het ook heel naar voor jou. Je hebt echt ALLES gedaan he? Daar mag je voor jezelf van overtuigd zijn. Hoop nu alleen dat alle goede zorg maken dat het beessie gezond mag worden. Veel sterkte met alles wat je nu gaat (moet) doen. Het is wel heel wat hoor, tjonge.... Met het verslag van de dokter kan je misschien je kosten verhalen....ik weet niet hoe zoiets werkt....
groeten
Jantina

Lentemorgen

Het valkje gaat onder geen beding meer terug. De megabacterie zit bij de kweekster en daar wil ik het valkje niet meer aan blootstellen. En daarnaast ben ik al veel te erg aan haar gehecht. Ben er letterlijk dag en nacht mee bezig dus ik kan haar niet meer missen.

Dr van der Horst stuurt vandaag nog de medicatie op en dan kunnen we hopelijk morgen ermee beginnen. Volgens haar kan er blijvende schade aan de alvleesklier zijn. In dat geval zal het valkje haar hele leven lang zymoral door het voer krijgen, maar kan ze er in principe oud mee worden. Zijn er hier mensen met ervaring met valkjes met alvleesklierproblemen?

De kweekster weet ervan maar volgens haar hebben alle vogels de megabacterie en is het bij die van mij door stress tot uiting gekomen. Volgens haar zijn al haar vogels gezond omdat ze er niet ziek uitzien, maar de megabacterie toont niet altijd. Dat betekent niet dat hij er niet is. Ze wil nu de uitslag van Dr van der Horst aan haar eigen dierenarts laten zien en overleggen of het door haar valkjes kan komen. Dat vind ik prima, maar ik wil dat ook op papier hebben.

Rianne

Ik vind het een beetje bijzonder dat de kweekster weet dat haar vogels de megabacterie hebben, maar evengoed het risico neemt om te gaan kweken. Waarom behandelt ze haar vogels hier niet eerst voor?

Lentemorgen

Rianne, de kweekster zei eerst dat haar vogels geen megabacterie kunnen hebben omdat ze het niet tonen. Daarna zei ze dat alle vogels de megabacterie hebben en dat ik net de pech heb dat het bij die van mij tot uiting komt. Ze praat zichzelf dus nogal tegen  ::)


Lentemorgen

En zo ziet het valkenkind er momenteel bij. Even bovenop de kooi omdat ze van alle behandelingen nogal depressief aan het worden is. Het is ook allemaal nogal wat: net een week of 7 oud, bij je vriendjes weggehaald, lange reis gemaakt en dan word je hier steeds geprikt en gevoeld en gedwongen met eten. En dan zit je ook nog even helemaal alleen en heb je het verschrikkelijk benauwd en voel je je beroerd...

Dus even uit de kooi en trosgierst eten. Het rode licht is de warmtelamp die eigenlijk nonstop aan staat. Alleen in de ochtend gaat hij even uit omdat ze dan een uurtje in de zon mag (achter het glas natuurlijk).
https://www.youtube.com/watch?v=vSYr2YYczrg

jfvhl

Ach gut nog an toe......
sterkte, en hou je ons op de hoogte?
groeten, Jantina

Lentemorgen

12 maart 2014, 06:23:15 #23 Last Edit: 12 maart 2014, 06:25:04 by Lentemorgen
Ik kan wel janken wanneer ze het zo benauwd heeft  :'( Soms piept ze helemaal met ademen en sinds gisteravond heeft ze soms ook een enorme nieuwsbui die echt minutenlang kan duren. Pffff.
Toch is ze wel wat aangekomen. Gisterochtend zat ze op 84 gram en vanochtend op 87 gram.
Ze is zo'n vechtertje, onvoorstelbaar. Ze heeft ook momenten dat ze best redelijk fit lijkt. Gisteravond zat ze zelfs met haar vleugels te klappen. Maar daarna is ze echt helemaal kapot en laat ze van vermoeidheid haar vleugels hangen. Ze slaapt dan ook 90% van de dag.
Hopelijk komen vandaag de medicijnen binnen en kunnen we dan beginnen met gericht behandelen, want ik weet niet hoe lang ze het op deze manier nog gaat volhouden. Ik sta wel versteld van haar karaktertje. Wanneer ik met het bakje pap aankom weet ze al hoe laat het is en dat het dwangvoeren er weer aan komt. Dan word ze al zenuwachtig omdat ze het niet wil, maar toch stapt ze iedere keer weer netjes op. Ze is zo lief!
Vanochtend vond ik haar alleen vrij koud aanvoelen. Ook haar pootjes waren erg koud. Weet iemand wat dit kan betekenen?


Lentemorgen

Ze eet de pellets van nutribird!  :o Kan wel janken zo blij!
Het is nog lang niet genoeg om te stoppen met dwangvoeren (en zal sowieso de medicatie moeten blijven geven), maar het is een begin.
Dat bewijst voor mij toch wel dat ze wel degelijk wil eten, maar te zwak is om zaadjes te pellen. Ik hield een pellet voor haar snavel en ze pakte hem aan. Vervolgens zet ik het bakje voor haar neus en ze begint zo te eten.
Wat is het toch een klein vechtertje. Ben apetrots op haar!
Nu zit ze weer even in het zonnetje. Hopelijk komen zometeen de medicamenten binnen en kunnen we gericht behandelen.

bobbie

Petje af voor je hoor.

Wat betreft dat ze koud aanvoelt, ze heeft toch een warmtelamp? Slaapt ze daaronder?

Lentemorgen

Ja die heeft ze en staat in principe de hele dag aan. Ze was alleen vannacht wel in het verste hoekje van haar kooi gaan zitten, dus misschien nog niet warm genoeg. Hij stond er wel op gericht. Ze vind het fijn om op een trappetje in de hoek te slapen omdat ze dan haar staart op de trap kan laten rusten en wat stabieler zit.

pris kiko

13 maart 2014, 00:19:07 #27 Last Edit: 13 maart 2014, 00:26:09 by pris kiko
Jeetje meis wat hakt dit erin. Ik kan wel een heel verhaal gaan typen wat ik van dergelijke kwekers vind maar dat heeft verder niet zo veel zin. Ik hoop dat die kweker zo'n financiële duw gaat krijgen dat ze het verdere kweken wel uit haar hoofd laat). En wat is dit voor onzin dat iedere valk megabacterie heeft? Zij behoort vóór dat zij met een beestje gaat kweken haar voorzorgen te nemen en haar vogels iig een ontlasting onderzoek te laten doen, zodat zij weet dat zij et gezonde diertjes kweekt.Ik wens je enorm veel sterkte,dit moet zo ongelooflijk zwaar zijn deze situatie. Ik duim voor een goede afloop en nogmaals petje af voor je inzet en enorme dierenliefde.

Lentemorgen

13 maart 2014, 17:45:28 #28 Last Edit: 13 maart 2014, 17:58:59 by Lentemorgen
De medicatie lijkt aan te slaan! Ik heb haar vandaag eigenlijk nog niet echt gierend horen ademhalen (ja, heel even 2 minuten maar de afgelopen dagen deed ze dat nonstop, dus het is echt een hele verbetering!). Ze lijkt ook iets meer energie te hebben en zit echt flink van de pellets te eten!
Ik denk dat ik nog wel sowieso morgen nog 3 voedingen per dag geef en daarna eens kijken of ik de middagvoeding kan weglaten  :D
Ik ben zo verschrikkelijk blij en trots op haar! En ook enorm blij dat Dr van der Horst zo snel het ontlastingsonderzoek heeft uitgevoerd (ook al was ze wegens carnavalsvakantie eigenlijk niet aan het werk). Daardoor heeft ze nu de juiste medicatie en knapt ze hopelijk weer helemaal op!
Hopelijk is er geen blijvende schade. Daar moet ik volgens Dr van der Horst wel rekening mee houden  :-\ Haar kropje heeft door de enorme papdosis die ze bij de kweekster kreeg misschien toch schade opgelopen en het is ook afwachten of de alvleesklier hersteld en haar afweersysteem weer helemaal de oude zal worden.
Ze is er nog niet, maar we gaan de goede kant op  :) Ik vind echt dat ze al een stuk helderder uit haar ogen kijkt en ze is ook niet meer zo depressief.
Ze doet de betekenis van haar naam echt eer aan: Phoenix: de vogel die uit het as herrijst.


Vanochtend lekker even in het zonnetje. Ze zit nog wel onder de pap maar ik ga haar uiteraard nu niet wassen.

Ondertussen is de kweekster van mening dat zij een gezonde vogel heeft verkocht en is het volgens haar garantie tot aan de deur  ::) We laten het daar niet bij zitten en hebben inmiddels juridisch advies gevraagd.

pris kiko

Je mag erg trots zijn op jezelf. Zonder jouw doortastend optreden had dit beestje het niet gered. Chapeau daar neem ik mijn petje voor af. Tuurlijk blijf ik voor jullie duimen en hoop dat er tóch geen blijvende schade is. Groot gelijk dat je het er niet bij laat zitten en juridische stappen tegen deze kweekster neemt. Ik hoop dat de financiële douw die ze gaat krijgen zo hoog is dat ze het kweken voortaan wel uit haar hoofd laat!