4 mei 2025, 08:27:38

grasparkiet valt van z'n stok

Gestart door Jorisje28, 3 februari 2014, 21:34:11

« vorige - volgende »

Jorisje28

3 februari 2014, 21:34:11 Last Edit: 3 februari 2014, 21:36:29 by Jorisje28
Hallo,

Naast een valkje hebben wij ook een grasparkietje. We hebben het grasparkietje sinds een half jaar geadopteerd. Hij is ongeveer acht jaar en is een kruipertje. Sinds een paar dagen valt hij vaak van z'n stokje. Dit kwam wel eens eerder voor omdat hij een probleem met z'n evenwicht heeft; hij kan niet vliegen en hij heeft een lam teentje waardoor hij minder grip heeft. Het vallen gebeurt alleen steeds vaker.
Ik heb al een aantal ziektes opgezocht zoals epilepsie en neurologische aandoeningen, het lijkt er op dat hij dit niet heeft. Vorige week donderdag zijn we nog bij de vogelarts geweest voor iets anders, maar hij heeft hier niks over gezegd.

Het vallen gebeurt op de raarste momenten; als hij zit te slapen (doet hij altijd op twee pootjes en z'n kopje laat hij hangen, is 'normaal' voor hem), als hij speelt of als hij zich wast. Als hij valt schreeuwt hij niet. Hij valt op z'n rug en kan zelf niet overeind komen en spartelt een beetje en wordt kwaad. Soms zit z'n pootje achter z'n vleugel, soms is er niets te zien...

Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Vandaag is hij twee keer gevallen. Hij lijkt er geen last van te hebben, maar ik maak me wel zorgen.

Hij zit alleen in een kooitje en is vrolijk en levendig. Volgens de volgelarts heeft hij energie te kort.

Hebben jullie een idee wat het kan zijn?

Rianne

Ik denk het te maken heeft met de aandoening die hij al heeft, in combinatie met zijn leeftijd.

Jorisje28

Dat zal het waarschijnlijk wel zijn. Gisteren is hij weer gevallen. Gebeurt meestal 's avonds. Ik ben bang dat als hij valt en wij niet thuis zijn dat hij dan zelf niet los kan komen of overeind kan komen en dood gaat. Heb jij of heeft iemand nog tips wat hem kan helpen? Ik dacht eraan om eventueel een klein plankje te maken voor in z'n hok, zodat hij daar op kan zitten en niet hoeft te klemmen.